کد خبر: 669328
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۰ ۰۹:۱۰:۰۹
| |

سرمربی سابق تیم ملی تکواندوی ایران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

کریمی: جدال کیانی و علیزاده انتقامی است!/ بچه‌ها فنی و بدنی آماده هستند و فقط باید روحی تقویت شوند

مربی پیشین تیم ملی تکواندو می گوید باید در المپیک به هر چهار نماینده کشورمان امیدوار باشیم.

کریمی: جدال کیانی و علیزاده انتقامی است!/ بچه‌ها فنی و بدنی آماده هستند و فقط باید روحی تقویت شوند
کد خبر: 669328
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۰ ۰۹:۱۰:۰۹

روزبه  دلاور| تیم ملی تکواندوی کشورمان با چهار تکواندوکار در رقابت‌های المپیک شرکت می‌کند.

به گزارش روزنامه «اعتماد»، ناهید کیانی در وزن منهای ۵۷ کیلوگرم و مبینا نعمت‌زاده در وزن منهای ۴۹ کیلو و مهران برخورداری و آرین سلیمی به ترتیب در اوزان منهای ۸۰ کیلو و به اضافه ۸۰ کیلوگرم تکواندوکاران کشورمان به حساب می‌آیند که در روزهای آینده کار خودشان را در پاریس آغاز خواهند کرد. رزمی‌کارهای جوان ایرانی که انتظار می‌رود با کسب مدال در این مسابقات، کاروان ورزشی کشورمان را در جدول مدال‌ها قرار بدهند. اگر چه کار برای هر چهار نماینده کشورمان دشوار است اما با توجه به سابقه مدال‌آوری تکواندوی ایران در المپیک امیدواری زیادی بین ورزش‌دوستان ما وجود دارد. برای بررسی شرایط تیم‌ ملی تکواندوی کشورمان با مرتضی کریمی، مربی با سابقه تکواندو که سابقه هدایت تیم ملی کشورمان را هم در کارنامه دارد گپ و گفتی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 

‌ شرایط تیم ملی تکواندو در این دوره از مسابقات المپیک را چطور ارزیابی می‌کنید؟

روند آماده‌سازی تیم ما در این چند ماه اخیر خیلی خوب بوده و بچه‌ها نشان دادند که سر حال و قبراق هستند و آماده نبرد در میدان المپیک شدند. البته خودتان می‌دانید که المپیک بزرگ‌ترین رویداد ورزشی در جهان است و با جهانی و قاره‌ای فرق می‌کند. ان‌شاءالله بچه‌ها بتوانند از لحاظ روانی برای این بازی‌ها آماده شوند چون از نظر بدنی و فنی بچه‌ها در شرایط ایده‌آل هستند. در بحث روانی هم با بودن آقای ساعی و آقای افلاکی این مشکل هم می‌تواند حل شود.

‌ جوانی یا تجربه کم بچه‌ها در المپیک می‌تواند نگران کننده باشد؟

خب برای همه تیم‌ها این بحث کم‌تجربگی هست. شما اگر آمار تیم‌ها را بگیرید متوجه می‌شوید که بازیکنان باتجربه کمتر در این بازی‌ها هستند. اتفاقا خواستن جوانان خیلی بیشتر از باتجربه‌ها است. بازیکنانی مثل آرین سلیمی نشان داده در میادین بزرگ، بزرگی می‌کند و الان تجربه خوبی کسب کرده است یا مهران برخورداری هم باتجربه است. ناهید کیانی هم از المپیک قبلی هست. درست که تیم جوانی داریم اما تجربه خوبی دارند و ان‌شاءالله از تجربه‌شان استفاده کنند به علاوه اینکه ما هم آقای ساعی را داریم و مربیان ما تجربه المپیکی دارند و حضور ایشان در کنار تیم روحیه بچه‌ها را بالا می‌برد.‌

‌ آیا شرایط این دوره بهتر از دوره قبل است که تکواندو مدالی نگرفت؟

باید ریشه‌یابی شود؛ این ضعف تکواندوی ما است که چند سالی می‌شود با آن گریبانگیر شدیم. ما حتی در مسابقات جهانی و آسیایی هم به مشکل خورده بودیم اما حالا با سیاست‌های ساعی روند رو به پیشرفتی را در پیش گرفته‌ایم و ان‌شاءالله این روند در المپیک هم حفظ شود و در المپیک هم بتوانیم نتایج خوبی بگیریم. اگر به گذشته برگردیم، نمی‌توانیم آینده‌مان را بسازیم. باید از گذشته درس عبرت گرفت تا آینده خوبی ساخت. فکر می‌کنم در فدراسیون این موضوع لحاظ می‌شود.

‌ تا قبل از شروع المپیک تغییراتی در کادر فنی ایجاد شد. این تغییرات به سود تکواندو بود؟

بله؛ آقای مقانلو از مربیان خیلی خوب و باکلاس و فنی ما هستند اما خب شرایط طوری شد که نتوانست توانایی‌های خودش را نشان بدهد و الان هم با تیم ملی مصر در المپیک است و برای او آرزوی موفقیت دارم. اما تغییر در این چند ماهه نشان داد بچه‌های ما در بعضی از بازی‌ها نتایج بهتری گرفتند و راحت‌تر بازی کردند و این نشان‌دهنده هماهنگی بازیکن و کادر فنی است که می‌تواند به نتایج خوبی ختم شود.

‌ قرعه‌کشی انجام شد و بچه‌ها حریفان‌شان را شناختند. درباره رقیبان بچه‌ها چه صحبتی دارید؟

بدشانسی بچه‌های ما این بود که از رنکینگ بالا نیامدند و این باعث شد در سیدبندی در جای بدی از جدول قرار بگیریم. ان‌شاءالله بچه‌ها به لحاظ روانی به جدول توجه نکنند و بتوانند کار خودشان را انجام بدهند و پتانسیل خودشان را به نمایش بگذارند. هدف اینها باید کسب مدال باشد نه اینکه فقط بخواهند شرکت داشته باشند. من فکر می‌کنم کادر فنی و هادی ساعی باتجربه‌ای که دارند این را برای بچه‌ها حل می‌کنند تا کاری به جدول و رقیبان نداشته باشند و قشنگ‌ترین بازی خود را به نمایش بگذارند و اگر خدای نکرده باختند هم بازنده سرافرازی باشند.

‌ نظرتان درباره مبارزه احتمالی ناهید کیانی و کیمیا علیزاده چیست؟

دوره قبلی هم این دو با هم برخورد کردند که در آن دوره علیزاده برنده شد و حالا این بازی شاید به نوعی انتقامی باشد. با توجه ‌به جوا‌ن‌تر بودن کیانی فکر می‌کنم جنگندگی او بیشتر باشد و بتواند بهتر نتیجه بگیرد و توانایی شکست دادن علیزاده را دارد، انگیزه کیانی هم بیشتر است چون این دومین و شاید آخرین المپیکش باشد برای همین نمی‌خواهد به راحتی بازنده باشد. او در المپیک قبلی تجربه و آمادگی الان را نداشت. الان از نظر سنی جوان‌تر است و انگیزه بیشتری دارد.

‌ یکی از نگرانی‌ها به ثانیه‌های پایانی مبارزه رزمی‌کاران کشورمان است که تمرکزشان را ازدست می‌دهند. در این باره توصیه‌ای به بچه‌ها دارید؟

این یک بحث روانی است. ما در اصطلاح خودمان می‌گوییم بعضی از بازیکنان برای راند سوم نیستند. یعنی در ثانیه‌های آخر به خاطر هیجان و استرسی که دارند بازی را واگذار می‌کنند و این برای بازیکنان خیلی بد است! در رشته‌های دیگر هم وجود دارد مثلا بازی اسپانیا و آلمان در دقیقه ۱۲۰ اسپانیا گل می‌زند اما نمی‌شود گفت آلمانی‌ها بد بازی کردند اما نتوانستند بازی را اداره کنند در تکواندو هم همین است چون ‌تمرکز خود را از دست می‌دهند یا فشار روانی زیادی است که روی آنها وارد می‌شود. خود ساعی هم در بازی‌های المپیک در ۳ ثانیه بازی را برگرداند وگرنه به جای طلا، برنز می‌گرفت. این نشان‌دهنده هوش بازیکن است که در جو بازی قرار نمی‌گیرد. هر لحظه از بازی باید فکر کنند شروع بازی است تا بتوانند بازی را اداره کنند. شاید بعضی از بازیکنان ما این خصلت را نداشته باشند. به خیلی از بازیکنان در آن زمان می‌گفتم همیشه برای بازی در راند سوم خودت مبارزه کن چون آن راند را از دست می‌دهی البته الان که دو راند شده و فرصت برای جبران هست.

‌ از آخرین بار که تکواندو در المپیک طلا گرفت ۱۶ سال می‌گذرد! فکر می‌کنید کدام یک از این بچه‌ها می‌توانند طلا بگیرند؟

ما باید به همه آنها امیدوار باشیم. هر ۴ نفر استحقاق گرفتن مدال طلا را دارند! باید بجنگند و از فرصت‌ها استفاده کنند. بازیکن خوب باید از موقعیت‌ها استفاده کند. باید از زمان مرده هم استفاده کنند. جو المپیک اثری روی آنها نگذارد گرفتن مدال برای بچه‌ها سخت نیست‌.

‌ مهم‌ترین رقیب بچه‌ها از کدام کشورها هستند؟

کره‌جنوبی دیگر ابهت خودش را از دست داده. الان ازبکستان و اسپانیا و امریکا خوب هستند. شما ببینید اردن در دوره قبل طلای بازی‌ها را گرفت. تمام بچه‌هایی که در المپیک هستند بهترین‌های جهان به حساب می‌آیند و هر کدام انگیزه مدال گرفتن دارند و برای همین نمی‌شود گفت کدام رقیب سخت‌تر است. هر بازی دشوار است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها