کد خبر: 669729
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۳ ۱۲:۴۵:۱۶
| |

ایمانه خلیف، مرد است یا زن؟/ تازه‌ترین جزئیات از ماجرای بوکسور جنجالی المپیک

ایمانه خلیف و لین یو تینگ که در مسابقات قهرمانی جهانی بوکس زنان ۲۰۲۳ به دلیل ردشدن در تست‌های صلاحیت جنسیتی محروم شده بودند، در پاریس ۲۰۲۴ رقابت می‌کنند. ایمان خلیف قرار است فردا، دو روز پس از مسابقه جنجالی بوکس خود با آنجلا کارینی از ایتالیا، دوباره در المپیک پاریس مبارزه کند. این در حالی است که جنجال پیرامون حضور او در المپیک به اوج خود رسیده است.

ایمانه خلیف، مرد است یا زن؟/ تازه‌ترین جزئیات از ماجرای بوکسور جنجالی المپیک
کد خبر: 669729
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۳ ۱۲:۴۵:۱۶

روز پنجشنبه کارینی بوکسور ایتالیایی تنها ۴۶ ثانیه پس از مسابقه مرحله یک هشتم نهایی خود با ایمانه خلیفه، بوکسور الجزایری، پس از اینکه اولین مشت را دریافت کرد انصراف داد.

به گزارش رویداد 24، پیروزی خلیف در برابر کارینی جنجال زیادی برانگیخت، زیرا دختر ایتالیایی پس از اینکه بوکسور الجزایری اولین ضربه را وارد کرد بلافاصله به سمت تیم خود برگشت و تصمیم گرفت که انصراف دهد. بوکسور ایتالیایی لحظاتی بعد از شدت گریه به زانو در آمد. شنیده شد که کارینی ۲۵ ساله به مربی‌اش می‌گوید: «این درست نیست، درست نیست» و بعداً به خبرنگاران گفت که هرگز در دوران حرفه‌ای‌اش مشتی به این شدت نخورده بود.

بوکسور ایتالیایی در مورد اینکه چرا با وجود اطلاع از شرایط رقیب وارد رینگ شد گفت: «با وجود همه جنجال‌ها، من هرگز علاقه ای به کناره‌گیری نداشتم. وارد زمین شدم و فقط می‌خواستم برنده شوم.»

با این حال این بوکسور ایتالیایی یک روز بعد به روزنامه ایتالیایی گاتزتا دلو اسپورت گفت: «همه این جنجال ها مرا ناراحت می کند. من برای حریفم هم متاسفم. اگر کمیته بین المللی المپیک گفته که او می تواند مبارزه کند، من به این تصمیم احترام می گذارم.»

خلیف قرار است فردا شنبه (۳ اوت) دوباره وارد رینگ شود. حریف بعدی او یک بوکسور مجارستانی است.

رسانه‌های مجارستانی بعد از مشخص‌شدن حریف بوکسور کشورشان، آنالوکا هاموری، کمیپنی اعتراضی علیه کمیته بین‌المللی المپیک راه انداخته‌اند.

هاموری، اولین بوکسور زن مجارستان در المپیک است. او پس از پیروزی مقابل ماریسا ویلیامسون پولمن استرالیایی در دسته ۶۶ کیلوگرم، گفت که هیچ ابایی از رویارویی با خلیف ندارد. هاموری گفت: «من نمی‌ترسم. من به داستان‌های مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی اهمیتی نمی‌دهم.»

اما هاموری در یک پست در رسانه‌های اجتماعی گفت: «من فکر نمی‌کنم عادلانه باشد که این مبارز بتواند در بخش زنان رقابت کند... اما اکنون نمی‌توانم به این موضوع فکر کنم. من نمی توانم آن را تغییر دهم، این زندگی است.»

عدم سیاست واحد درباره شرایط حضور

سال گذشته، خلیف از مسابقات جهانی بوکس زنان در دهلی‌نو به دلیل ردشدن در آزمون واجد شرایط بودن از لحاظ جنسیتی محروم شد. این اتفاق ساعاتی قبل از مسابقه فینال رخ داد. در همان تورنمنت، لین یو تینگ از تایوان نیز به دلیل عدم تطابق با معیارهای واجد شرایط بودن از لحاظ جنسیت که توسط «انجمن بین المللی بوکس» (IBA) وضع شده بود محروم شد.

خلیف بعد از حذف ویدئویی از خود منتشر کرد و گفت: «متاسفانه دیروز فهمیدم که نمی‌توانم در فینال شرکت کنم... من هنوز به خودم افتخار می‌کنم زیرا پرچم کشورم را برافراشتم. این اتفاق، از نظر من یک توطئه است... اینکه گفته شود من ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارم و به خاطر اینها صلاحیت مبارزه با زنان را ندارم، منطقی نیست...».

خلیف تاکید کرد: «این یک توطئه است. گروه‌هایی هستند که علیه الجزایر توطئه کردند تا پرچم کشورمان بالا نرود و ما مدال طلا نگیریم.» او اشاره کرد که «۴ مبارزه را بدون مشکل انجام دادم ... اما بعد از چهار مسابقه این حرف ها را به من می‌گویند، من عمیقاً از این تصمیم متاسفم... این یک توطئه بزرگ است.»

معیارهای جنسیتی انجمن بین‌المللی بوکس (IBA) مانع از شرکت ورزشکاران دارای کروموزوم XY مذکر در مسابقات زنان می‌شود. با این حال علاوه بر خلیف لین هم در المپیک پاریس حضور دارد.

سال گذشته IBA مشخص نکرد که چرا این دو بوکسور در تست صلاحیت جنسیتی خود رد شده‌اند، اما توضیح داد که مساله آزمایش تستوسترون نبوده است. به این معنا که نه خلیف ۲۵ ساله و نه قهرمان دو دوره بوکس زنان جهان، لین به عنوان ترنس شناخته نمی‌شوند.

مسابقات جهانی زنان در سال ۲۰۲۳ توسط IBA اداره می‌شد؛ نهادی که دیگر توسط کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به رسمیت شناخته نمی‌شود. دلیل چنین اتفاقی مسائل حق مالکیت و مالی است. در عوض، بوکس المپیک تابستانی امسال توسط واحد بوکس پاریس (PBU) اداره می‌شود؛ یک واحد موقت که توسط هیئت اجرایی IOC تأسیس شده است. این نهاد به خلیف و لین اجازه داد در این رقابت‌ها شرکت کنند.

کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای در ابتدای این مسابقات اعلام کرده بود: «تمامی ورزشکاران شرکت‌کننده در مسابقات بوکس بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از مقررات ورود به مسابقات و همچنین کلیه مقررات پزشکی قابل اجرا مطابق با قوانین ۱.۴ و ۳.۱ در مورد صلاحیت جنسیتی پیروی می‌کنند.»

واکنش‌های راست و چپ

نحوه شکست بوکسور ایتالیایی جنجال بزرگی را به وجود آورده است. تا جایی که ایلان ماسک میلیاردر معروف، جی‌کی رولینگ نویسنده داستان‌های هری‌پاتر، مقامات ایتالیا و یکی از وزرای دولت جدید انگلیس وادار به واکنش شدند. جی کی رولینگ و ایلان ماسک مخالفت خود را با حضور این دو بوکسور در بازی‌ها ابراز کردند.

لیزا نندی، وزیر فرهنگ بریتانیا، مسابقه بوکس المپیک بین خلیف و کارینی را به عنوان «تماشای یک چیز بسیار ناراحت کننده» توصیف کرد. نندی با وجود تاکید بر نگرانی ها گفت: «حقایق بیولوژیکی بسیار پیچیده‌تر از آنچه در رسانه‌های اجتماعی و در برخی از گمانه‌زنی‌ها ارائه می‌شود، است.»

او گفت: «با وجود تلاشی که نهادهای ورزشی می کنند باید نقشی برای دولت وجود داشته باشد که اطمینان حاصل کند تصمیمات از دستورالعمل‌ها، چارچوب‌ها و پشتیبانی‌های صحیح برای اتخاذ تصمیم‌ها برخوردار هستند. چیزی که در هفته‌ها و ماه‌های آینده در مورد آن با سازمان‌های ورزشی صحبت خواهم کرد.»

در ایتالیا سیاستمداران راستگرا اقدام کمیته بین‌المللی المپیک را محکوم کردند اما سیاستمداران چپگرا به حمایت از خلیف پرداختند و حملات به او را جنسیت‌زده توصیف کردند.

بین‌المللی المپیک گفته است که اخراج این دو نفر در رقابت‌های بوکس سال گذشته به دلیل «تصمیم خودسرانه» IBA بوده است. این نهاد گفت: «در پایان مسابقات جهانی IBA در سال ۲۰۲۳، خلیف و لین به طور ناگهانی و بدون هیچ‌گونه روند قانونی ردصلاحیت شدند.»

همانطور که گفته شد در برخی از ورزش‌ها مثل دوومیدانی سطح تستوسترون مجاز برای ورزشکارانی که در رقابت‌های زنان شرکت می‌کنند، محدود شده است در حالی که در برخی دیگر از رشته‌ها حضور همه افرادی که دوران بلوغ مردانه را تجربه کرده‌اند ممنوع است.

به نظر می‌رسد مساله اصلی مورد بحث «تفاوت در رشد جنسی» گروهی نادر از افراد است. این تفاوت شامل ژن‌ها، هورمون‌ها و اندام‌های تناسلی است. برخی از افراد مبتلا به DSD به عنوان زن بزرگ می شوند اما دارای کروموزوم جنسی XY و سطح تستوسترونی در محدوده مردان هستند. تستوسترون هورمونی است که باعث افزایش توده عضلات، قدرت فیزیکی و هموگلوبین می شود که بر استقامت تاثیر دارد.

استفاده از عبارت «اختلال» برای «دی‌اس‌دی» بحث‌انگیز بوده و بعضی از کسانی که دارای این تفاوت‌ها هستند اصطلاح «بینا جنسیتی» را ترجیح می دهند. برخی گروه‌ها این افراد را «مرد بیولوژیک» می‌خوانند.

در مورد ایمانه خلیف باید گفت ابتدا شایع شد او به عنوان یک پسر متولد شده اما در سنین نوجوانی با تشخیص پزشکان به دلیل داشتن روحیه دخترانه تغییر جنیست داده است. با این حال از روز گذشته رسانه‌های الجزایری با انتشار تصاویر کودکی و همینطور عکس پاسپورت او تاکید می کنند او از ابتدا دختر بوده است. ضمن اینکه گفته می شود در الجزایر عمل تطبیق جنسیت و صادرشدن مدارک هویتی برای ترنس‌جندرها به صورت کلی ممنوع است بنابراین او نمی توانسته پسری باشد که تغییر جنسیت داده است. 

کمیته المپیک الجزایر انتقادات و حملات به خلیف را به شدت محکوم کرد  و در بیانیه ای نوشت: «این تلاش‌ها مبتنی بر افترا، دروغ و غیرمنصفانه است. به ویژه در لحظه حساسی که او در المپیک برای رسیدن به اوج حرفه اش آماده می‌شود. ما همه پشتت هستیم ایمانه. تمام ملت پشت تو هستند و به دستاوردهای تو افتخار می‌کنند.»

کمیته بین‌المللی المپیک گفته است قوانین واجد شرایط بودن برای حضور در مسابقات بر اساس قوانین بازی های توکیو در سال ۲۰۲۱ است و نمی‌توان آن را در طول مسابقات تغییر داد.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است کمیته بین‌المللی المپیک از بدرفتاری‌هایی که با این دو ورزشکار می‌شود، ناراحت است. در بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک آمده «هر فردی حق دارد بدون تبعیض ورزش کند.» با این حال IBA در بیانیه‌ای «پروسه تایید صلاحیت جنسی ورزشکاران در المپیک» در بازی‌های پاریس را محکوم کرد. این سازمان افزود: «این دو ورزشکار برای شرکت در مسابقات ما واجد شرایط نیستند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها