کد خبر: 669800
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۴ ۰۹:۱۵:۴۶
| |

پیشکسوت کشتی ایران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

بهروز یاری: امیدوارم خدا قرعه ‌خوبی به بچه‌ها بدهد!/ همیشه در المپیک فشار روانی روی کشتی گیرها وجود دارد

کارشناس کشتی کشورمان معتقد است کشتی فرنگی می تواند سه مدال برای کاروان ایران کسب کند.

بهروز یاری: امیدوارم خدا قرعه ‌خوبی به بچه‌ها بدهد!/ همیشه در المپیک فشار روانی روی کشتی گیرها وجود دارد
کد خبر: 669800
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۴ ۰۹:۱۵:۴۶

روزبه  دلاور| تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان برای شرکت در بازی‌های المپیک عازم پاریس شدند.

به گزارش روزنامه «اعتماد»، کشتی‌گیران پر افتخار ایرانی عزم‌شان را جزم کرده‌اند تا بتوانند با افتخار‌آفرینی پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورند و دل مردم را شاد کنند. اگرچه همه می‌دانیم کسب مدال در مسابقات المپیک تا چه حد دشوار است اما از گوش‌شکسته‌های با غیرت ایرانی همواره انتظار افتخارآفرینی داریم. برای بررسی شرایط تیم‌ملی‌کشتی کشورمان با بهروز یاری یکی از پیشکسوتان و کارشناسان این رشته گپ و گفتی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 

وضعیت ملی‌پوشان فرنگی کشورمان در آستانه المپیک چطور است؟

شناخت زیادی روی حریفان کشتی فرنگی ندارم اما فکر می‌کنم اسماعیلی می‌تواند روی سکو برود. در سنگین‌وزن هم میرزازاده اگر خودش را درگیر کشتی با لوپز نکند شاید بتواند یکی از سکوهای سه‌گانه را برای خودش داشته باشد. ساروی بسیار کشتی‌گیر خوبی است اما حس می‌کنم آن شادابی و طروات چهارسال قبل را ندارد. به اسماعیلی برای کسب مدال امید داریم چون حریف مستقیمش در ایران، گرایی بوده که سابقه قهرمانی در المپیک دارد. وقتی تلاش می‌کند از گرایی بگذرد در قواره المپیک می‌تواند خودش را نشان بدهد اما ساروی رقیب مستقیمی در این سال‌ها نداشته و در حاشیه ‌امنیت بوده. البته امیدوارم اشتباه کرده باشم. کاویان‌نژاد هم کشتی‌گیر خوب و جوانی است؛ اگر خدا یاری کند فرنگی ما حداقل سه‌ مدال دارد.

در فرنگی معمولا در وزن‌های پایین‌تر کشتی‌گیرانی داشتیم که در مسابقات مهم موفق بودند. محسن نژاد در ۶۰ کیلو می‌تواند افتخار‌آفرینی کند؟

بعید می‌دانم‌! امیدوارم اشتباه کنم اما مسابقات المپیک تقابل زشت و زیبا است چون تعدادی از کشتی‌گیرها از منتخب قاره‌ها می‌آیند. مثلا آفریقا یا امریکای جنوبی نمایندگانی می‌فرستند که خیلی قوی نیستند اما کشتی‌گیرانی که از کشورهای صاحبنام کشتی می‌آیند و عمدتا متمایز با قهرمانی جهان حضور پیدا می‌کنند. المپیک یک میدان جنگ کهکشانی است و اینها آماده‌تر از پیش‌بینی‌های ما شرکت می‌کنند‌. در طول ۷۶‌ساله گذشته بیش‌تمرینی بلای جان کشتی‌گیران ما بود. امیدوارم امسال سنت‌شکنی شود و بچه‌ها سرحال‌تر از گذشته گام به مسابقات بگذارند و بتوانند حریفان خود را پشت سر بگذارند.

درباره وضعیت مهمدی و اسماعیلی هم نظر خودتان را بگویید.

اسماعیلی این کشتی‌گیر خوزستانی اگر مغرور نشود و عطش قهرمانی داشته باشد هیچ بعید نیست یکی از طلایی‌های ایران در المپیک باشد. در مورد مهمدی در رنکینگ هم‌ اگر نگاه می‌کنید در رتبه یک یا دو نیست. حالا باید دید رقبای او در چه سطحی هستند چون کاتا که نمی‌خواهند بزنند، اینجا یک رقابت است.

پیش بینی شما از نتیجه ملی پوشان فرنگی چیست؟

بین دو تا سه مدال باید داشته باشیم. در قواره سه مدال هستیم! بعد از لندن که سه طلا گرفتیم امیدوارم امسال پر افتخارترین تیم در تمام ‌ادوار باشیم.

کاروان کشورمان تا حالا مدالی کسب نکرده. این موضوع اگر ادامه‌دار باشد روی کشتی‌گیرهای ما فشار روانی ایجاد می‌کند؟

قطع به یقین همین‌طور است! در المپیک‌۲۰۰۰ وقتی تیم بدون مدال بود رضازاده و توکلی در وزنه‌برداری قبل از بازی‌های کشتی طلا گرفتند و این‌بار روانی از دوش کشتی‌گیرها برداشته شد و دیدید که دبیر طلا گرفت و امیر خادم هم تا یک‌قدمی کسب مدال پیش رفت. فشار روانی همیشه در سال‌های قبل روی کشتی بوده اما آنچه مشخص است امیدوارم دمل چرکی آسیب‌دیدگی گریبان اینها را نگرفته باشد.

بیشتر توضیح می‌دهید؟

در مصاحبه قبلی‌ام با جراید عرض کردم وقتی کشتی‌گیری در طول دو یا سه‌ماه گذشته انتخاب می‌شود نفرات دوم کمتر در اردو حضور پیدا می‌کنند‌ به‌طوری که انگیزه‌ای برای مسابقات ندارند وقتی از قبل انتخاب می‌کنیم این یک چاقوی دو دم است! اگر انتخاب نکنیم این انگیزه برای مسابقات جهانی نیست. به هر حال این چرخه‌ای که فدراسیون کشتی و دبیر آن را برگزار می‌کند یک نقطه سیاهی دارد که کشتی‌گیری که آسیب می‌بیند دیگر نفرات در حال و هوای مسابقات نیستند به همین دلیل می‌بینیم کشتی‌گیر سنگین‌وزن ما در مصاحبه قبلی‌اش گفت یک آسیب‌دیدگی دارم و امیدوارم باعث نشود که نتوانم افتخار‌آفرینی کنم! بعد از آن حسن یزدانی هم کتفش را عمل کرد. حالا بهبودی نسبی حاصل شده و فشار روانی کمتری به دلیل عدم حضور تیلور روی او است. حسن بقیه رقبایش را حداقل به تعداد انگشتان یک دست شکست داده و در طول ۹ سال گذشته بی‌مدال برنگشته؛ امیدواریم که در ۸۶ کیلو طلا کسب کنیم.

شرایط بقیه آزادکاران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در وزن ۷۴ یونس امامی، عدم حضور رقیب اصلی و حالا بازگشت او چالش روانی برای یونس خواهد داشت. تعداد کشتی‌گیرانی که در ۷۴ و ۶۵ هستند به مراتب بیشتر از سایر اوزان است. درباره رحمان عموزاد هم بگویم او باید قبل از هرچیزی تکلیف خودش را با وزن خودش مشخص کند! کشتی‌گیر‌ مغول که بین درجه یک و دو مانده. در مسابقات آسیایی که تعداد کشتی‌گیرها کمتر بوده و از لحاظ روانی برای کشتی‌گیران ما در آسیا کشتی گرفتن به لحاظ روانی راحت‌تر است می‌بینیم عموزاد مقابل این‌کشتی‌گیر نتیجه نزدیکی را داشت اما همین کشتی‌گیر در سال گذشته در مسابقات آسیایی با 10 امتیاز اختلاف رحمان را شکست داده. کشتی‌گیرهای روسی که در سایر کشورها‌ کشتی می‌گیرند زنگ خطر را برای عموزاد به صدا در می‌آورند. در ۵۷ کیلو که کشتی‌گیر شرکت‌کننده نداریم تا برای اولین‌بار فرنگی کامل و آزاد با ۵ نفر به مسابقات اعزام شوند.

در ۹۷ کیلو وضعیت آذرپیرا ‌چطور است؟

او از یک خانواده کشتی‌گیر به دنیا آمده و پدرش از قهرمان‌های سال‌های نه‌چندان دور کشتی استان تهران است. درست که در یک تورنمنت حریف امریکایی و اصلی‌اش را شکست داد اما همین اسنایدر در یک تورنمنت مقابل محمدحسین محمدیان ضربه فنی شده اما در المپیک محمدیان راه به جایی نبرد و همچنان اسنایدر سکونشین مسابقات جهانی ماند. تاج الدینوف، کشتی‌گیر روسی هم که‌در بحرین هست یک سر و گردن از بقیه بالاتر است و این دو کشتی‌گیر برای آذرپیرا خطرناک هستند!

پیش بینی شما به ‌طور کلی از نتایج ملی آزاد در المپیک ‌چیست؟

امیدوارم خدای علیرضا دبیر نگاه کند به نمازهای شبی که او می‌خواند و یک تفضل در بحث شانس و قرعه به ما بدهد. البته در مسابقات برون‌مرزی شانس یک‌درصد به درد بچه‌ها می‌خورد چون یا باید ۹ صبح کشتی بگیرند یا ۱۱ در فاصله این ۲ ساعت هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.‌

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها