کد خبر: 670267
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۷ ۰۸:۲۵:۳۰
| |

توضیحات رییس فدراسیون در مورد احتمال لغو مسابقات آسیا در تهران/ دروغ های اسرائیل روی نیامدن کشورها تاثیر دارد/ چین که دوست سیاسی ما است چرا نمی آید؟

رئیس فدراسیون ناشنوایان تایید کرد ممکن است المپیک آسیایی ناشنوایان که قرار بود در تهران برگزار شود به دلیل عدم استقبال کشورهای خارجی لغو شود!

توضیحات رییس فدراسیون در مورد احتمال لغو مسابقات آسیا در تهران/ دروغ های اسرائیل روی نیامدن کشورها تاثیر دارد/ چین که دوست سیاسی ما است چرا نمی آید؟
کد خبر: 670267
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۷ ۰۸:۲۵:۳۰

روزبه دلاور|

به گزارش روزنامه «اعتماد» با تایید کنفدراسیون ورزش‌های ناشنوایان آسیا قرار بود این بازی‌ها در مهرماه به میزبانی کشورمان برگزار شود اما هنوز هیچ کشوری به‌طور کتبی اعلام نکرده که در این مسابقات شرکت می‌کند! همین مساله باعث شده زمزمه‌هایی به وجود بیاید که برگزاری این مسابقات در تهران لغو می‌شود. تحریم میزبانی کشورمان توسط کشورهای آسیایی به چه علتی است؟ برای بررسی این موضوع با مصطفی نکولعل آزاد، رییس فدراسیون ناشنوایان تماس گرفتیم که در ادامه ماحصل این گپ و گفت را می‌خوانید.

 

در ابتدا بگویید چه شرایطی پیش آمد تا کشور ما میزبان بازی‌های آسیایی ناشنوایان شود؟

با این حجم رشته‌ها و تیم‌های شرکت‌کننده می‌شود گفت بعد از مسابقات آسیایی تهران که قبل از انقلاب برگزار شد چنانچه این رقابت‌ها برگزار شود باشکوه‌ترین بازی‌هایی است که در ایران برگزار می‌شود. نکته بعدی اینکه رییس کنفدراسیون آسیا که یک ایرانی است یعنی آقای پُرگر خیلی کمک کرد که میزبانی به ما برسد. من الان حدود ۵ ماه است که رییس فدراسیون شدم اما ستاد بازی‌ها از بیش از یک سال پیش به ریاست استاندار و با حضور وزیر ورزش وقت آقای سجاد و بعد آقای هاشمی تشکیل شده ‌است.

چه اقداماتی برای میزبانی انجام دادید؟

هم تمام پیش‌بینی‌ها برای افتتاحیه و اختتامیه و هم هتل تیم‌ها و مدال‌ها و امنیت بازی و بقیه کارها انجام‌ شده است. ما حتی فدراسیون‌های شنوا را هم‌ به خط کردیم‌تا مثلا مسابقات فوتبال ما را آقای تاج برگزار کند یا کشتی را فدراسیون کشتی برگزار کند و بقیه رشته‌ها همین‌طور و ما بیشتر هماهنگ‌کننده باشیم و تیم‌های خودمان را آماده کنیم تا در آسیا آبروداری کنیم. تقریبا همه کارها انجام‌شده است، تکواندو و کاراته و تیراندازی ما همین‌طور سایر رشته‌ها در اردو‌ هستند و هزینه می‌کنیم.

صحبت از لغو مسابقات به دلیل عدم شرکت کشورهای آسیایی است؛ تایید می‌کنید؟

آمدن تیم‌ها دست ما نیست و دست کنفدراسیون آسیا است که باید به ما ابلاغ کنند‌. من در اینجا از رییس کنفدراسیون تشکر می‌کنم اما توقع بیشتری از او دارم و می‌خواهم با ما واضح صحبت کنند! مثلا اعلام کردند کشورهایی که قصد شرکت در بازی‌ها را دارند تا یکم مرداد وقت دارند که اسامی بازیکنان و رشته‌ها را اعلام کنید. 10 روز قبل از یکم مرداد کشور ما تمام اسامی خود را اعلام کرد اما از یکم به بعد دیگر آقای پرگر را ندیدیم و چندین ایمیل زدیم تا اینکه دیروز گفتند در جلسه ستاد بازی‌ها می‌گویند چندتا تیم می‌آیند. آنجا هم به ما اعلام کرد که ما دو هفته دیگر هم به کشورها وقت دادیم بدون اینکه اعلام کنند چند تا ایمیل رسمی آمده و چه تیم‌هایی اعلام آمادگی کردند. آقای استاندار هم گفته ما باید حتما سقفی بگذاریم ‌مثلا 10 روز دیگر تا مشخص شود چه تیم‌هایی می‌آیند و چه تیم‌هایی نمی‌آیند.

علت عدم شرکت ‌بعضی از تیم‌ها چیست؟

بعضی تیم‌ها سیاسی است و بعضی‌ها فنی و بعضی‌ها هم پول ندارند که بیایند! مگر ما همه مسابقات را می‌رویم؟ امریکا با آن همه قدرت مگر به همه مسابقات می‌رود؟ مثلا فلان مسابقات ارزش فنی ندارد یا فلان مسابقات پول نداریم و نمی‌رویم! بالاخره انتخاب می‌کنند و ماهم توقعی نداریم اما توقع ما از آقای پرگر این است که با ما بدون رودربایستی صحبت کند. آنها اعلام کردند دو هفته. رییس ستاد بازی‌ها آقای استاندار هم گفتند تا 10 روز آینده یا یک روز، دو روز این طرف آن طرف عیبی ندارد اما این تیم‌ها بگویند می‌آیند یا نه.

ممکن است دلایل سیاسی دخیل باشد؟

خب انتخاباتی که ایران برگزار کرد شاید سی، چهل درصد فضا را تلطیف کرد. ما از نظر خودمان می‌گوییم نسبت به گذشته تعداد شرکت‌کننده افت داشته اما در جهان ۵۰ درصد طبیعی است و با رای قاطع رییس‌جمهور ما انتخاب شده. این موضوع فضا را تلطیف کرد اما یک مقداری ایران‌هراسی توسط اسراییل هست . یادم می‌آید انتخابی جام جهانی ۹۸ که استرالیا می‌خواست به ایران بیاید به آنها گفته بودند با خودتان آب ببرید! بالاخره اینجا خاورمیانه است و با کشورهای مثلا اسکاندیناوی فرق دارد و شاید در بعضی چیزها با آنها فرق داریم اما این‌طوری هم نیست که آب نباشد. اینها دروغ‌هایی است که اسراییل روی آن کار می‌کند. به عنوان یک ایرانی بدون اشراف به مسائل سیاسی می‌توانم بگویم این قسمت هم تاثیر داشته است.

در صورت لغو بازی‌ها برنامه شما برای آینده چیست؟

دست ما نیست و کاری از ما برنمی‌آید. امروز هم در اردو به بچه‌ها گفتم در اصل این آمادگی شما برای المپیک ۲۰۲۵ ژاپن است که ناراحت نشوند.بچه‌ها را امیدوار می‌کنیم و هدف‌گذاری بلند داریم اما خب در دل‌مان ناراحتیم چون این همه هزینه کردیم و کار کردیم و این افتخاری است که می‌توانستیم در ایران بازی‌ها را برگزار کنیم و به دنیا ثابت کنیم که ما هم توانایی برگزاری بازی‌ها و هم امنیتش را داریم. من چهار ماه و نیم است که آمدم بچه‌ها می‌گویند اصلا بازی‌های جهانی هم افتتاحیه و اختتامیه نداشت ما می‌خواستیم با‌شکوه برگزار کنیم همه دست ما را گرفتند، شهرداری پای کار آمده اما اگر نشود دیگر فرصت خوبی را از دست دادیم. در صورتی که بازی‌ها در ایران لغو شود

حاضر هستید تیم را به کشور دیگر اعزام کنید؟

تیم من آماده است اما این را باید مقامات بالاتر به ما بگویند. وزیر ورزش و رییس ستاد بازی‌ها و مقامات سیاسی کشور تصمیم بگیرند که شرکت کنیم ما هم شرکت می‌کنیم اگر هم نه که نه. ما تابع هستیم‌.

صحبت پایانی؟

فقط تشکر می‌کنم. همه زحمت کشیدیم و هنوز هم آرزو می‌کنم ان‌شاءالله تیم‌ها به حدنصاب برسند تا بتوانیم به نحو احسن مسابقات را برگزار کنیم.‌

چند تا کشور قرار بوده شرکت کنند؟

۲۰ کشور به صورت شفاهی اعلام کردند! من هنوز سندی ندارم . رییس کنفدراسیون شفاف عمل نکردند. نباید با استاندار یا وزیر که رودربایستی داشته باشند واضح بگویید سه تا کشور می‌خواهند بیایند. ژاپن گفته نمی‌آیم، چین که دوست سیاسی ما است اعلام کرده که نمی‌آیم! خب نمی‌شود گفت ماجرا صد‌در‌صد سیاسی بوده پس چرا چین نمی‌آید؟ در مورد اینها باید به موقع برویم گله کنیم! منتها من صدایم به جایی نمی‌رسد. وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور بروند پیگیری کنند! هنوز هیچ تیمی کتبی اعلام نکرده که می‌آید. مثلا برای المپیک می‌خواهیم برویم می‌گویند تا آخر مهر وقت دارید تعداد اسامی را بدهید و هتل رزرو کنید. آخر مهر ساعت ۱۲ شب یک ربع بگذرد می‌گویند سایت بسته شده و دیگر نمی‌توانید بیایید‌.مگر بازی‌های آسیایی با آن فرق می‌کند؟ در مورد ما هم سایت ما باید اعلام‌کند تا این ساعت و این تاریخ آمدید که آمدید نیامدید با تیم‌های دیگر بازی‌ها شروع شود. آقای پرگر نمی‌دانم چه رودربایستی دارد که همه را دنبال خودش می‌کشد!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها