کد خبر: 670558
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۰ ۰۶:۳۵:۳۰
| |

سایه‌روشن‌های حضور دو ایرانی روی سکوی المپیک/ از تاریخ‌سازی ناهید کیانی تا انتقاد مردم از صداوسیما

تقابل ناهید کیانی و علیزاده حواشی بسیار زیادی به وجود آورد.

سایه‌روشن‌های حضور دو ایرانی روی سکوی المپیک/ از تاریخ‌سازی ناهید کیانی تا انتقاد مردم از صداوسیما
کد خبر: 670558
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۰ ۰۶:۳۵:۳۰

پنجشنبه شب تاریخ ورزش زنان ایران از نو نوشته شد. ناهید کیانی تکواندوکار شایسته ایران با غلبه بر کیمیا علیزاده در دور نخست که زیر پرچم بلغارستان مسابقه می‌داد، در دورهای بعدی رقبایی از تونس و لبنان را شکست داد و راهی فینال المپیک شد. این نخستین صعود یک ورزشکار زن ایرانی به فینال المپیک در تمامی رشته‌ها بود.

به گزارش روزنامه اعتماد، ناهید کیانی در فینال مقابل حریف کره‌ای شکست را پذیرفت و به مدال نقره قناعت کرد، اما با همین مدال نقره تبدیل به پرافتخارترین ورزشکار زن تاریخ ایران در ادوار المپیک شد. در همین وزن یعنی منفی 57 کیلوگرم کیمیا علیزاده که زیر پرچم بلغارستان مسابقه می‌داد و با رسیدن ناهید به فینال توانسته بود به شانس مجدد برگردد موفق به کسب مدال برنز شد. این دومین برنز علیزاده در المپیک بود. او نخستین برنزش را در المپیک ریو 2016 برای ایران کسب کرده بود.

تقابل ناهید کیانی و علیزاده و سپس کنار هم قرار گرفتن روی سکو برای دریافت جوایز، نحوه گزارش صداوسیما، سانسور آغوش ناهید کیانی و کیمیا علیزاده در پایان مراسم اهدای مدال، موضع‌گیری برخی مقامات رسمی و مسائلی از این دست حواشی بسیار زیادی به وجود آورد که هنوز هم در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد. حتی روز گذشته سخنگوی دولت هم به ماجرای این مسابقه ورود کرد و در فضای مجازی با انتشار تصویری از ناهید کیانی نوشت: این دختر ایران است، ناهید کیانی قهرمان، تاریخ‌ساز و سربلند زیر پرچم ایران! آغوش وطن همیشه برای کیمیاهای ایران باز است...

آمیخته شدن این حواشی با هم بخشی از تاریخ‌سازی ناهید کیانی را تحت‌الشعاع قرار داد و البته مدال نقره کیانی تا حدی زهر مسائل سیاسی ریخته شده در زمین ورزش را گرفت.

ناهید کیانی سه سال پیش در المپیک 2020 توکیو در دور نخست، مثل امسال، به کیمیا علیزاده برخورد کرده بود. در آن سال جو به‌شدت علیه ناهید کیانی بود به شکلی که او بعد از شکست و حذف از مسابقات از برخی رفتارهای علاقه‌مندان به ورزش گله کرد. او دو سال پیش در رابطه با این اتفاق به سالنامه «اعتماد» گفته بود: «من بعد از داستان المپیک شرایط سختی را داشتم. همه در واقع شرایط سختی را دارند مخصوصا آنها که نمی‌توانند در المپیک مدال کسب کنند. انگار یک قسمت بزرگی از زندگی‌شان را از دست دادند. برگشتن به میادین در این شرایط خیلی سخت است. در بین ورزشکاران ایرانی هم تعداد کمی توانستند برگردند به اوج خودشان. اما من زمانی که از المپیک برگشتم یک استراحت کوتاه را پشت سر گذاشتم و تصمیم گرفتم به جای تمرینات سنگین پیش روانشناس بروم. رفتم پیش یک روانشناس ورزشی و تمرینات ذهنی‌ام را پیگیری کردم، چون فکر می‌کردم در آن مقطع این کار بیشتر می‌توانست به من کمک کند. من موفق شدم از لحاظ ذهنی خودم را به سطح قابل قبولی برسانم.» او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از مردم گله‌ای دارد یا خیر، اظهار داشته بود: « در یک زمانی قبل از المپیک و مقطعی که از المپیک برگشتم چنین احساسی داشتم. مدام فکر می‌کردم من دارم به عنوان نماینده این مردم وارد مسابقات می‌شوم ولی آنها مرا به عنوان نماینده خودشان نمی‌دانند. فکر می‌کردند من در مقابل آنها قرار گرفتم. کار به جایی رسید که من تمام فضای مجازی و صفحاتم را بستم که نبینم این چیزها را. به اطرافیانم هم سپرده بودم که چیزی به گوش من نرسد. اما مدتی بعد از المپیک خودشان متوجه شدند که من نماینده همین مردم هستم. حمایت و دلجویی که از من کردند خیلی ارزشمند بود. شاید اگر در آن تایم این همه دلجویی‌های مردم و شخصیت‌های شاخص نبود، نمی‌توانستم روحیه‌ام را برگردانم.»

ناهید کیانی در این سه سال حسابی روی خودش کار کرد و در نهایت به آن چیزی که استحقاقش را داشت، رسید. او که پیش از این با کسب طلا در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان تاریخ‌سازی کرده بود در المپیک هم به نشان نقره رسید تا به نوعی تاریخ ورزش زنان ایران را از نو نوشته باشد.

ناهید کیانی پس از کسب نایب قهرمانی المپیک با تاکید روی اینکه مدالش را به مردم تقدیم می‌کند، گفت: بابت این اتفاق خیلی خوشحالم و بیشتر راضی هستم که توانستم مردم ایران را خوشحال کنم. هدفم گرفتن مدال طلا بود، اما حریفم بهتر از من کار کرد و توانست قهرمان شود. خیلی خوشحالم این اتفاق افتاد و امیدوارم ادامه‌دار باشد. این مدال را به مردم ایران تقدیم می‌کنم. 

او ادامه داد: ما مدت زمان زیادی در اردوها بودیم و سختی زیادی کشیدیم. در این لحظه فقط می‌خواهم مردمم بخندند و لبخند خودشان را با من به اشتراک بگذارند. 

کیانی در مورد هدف‌های آینده خود تاکید کرد: من در لحظه تصمیم می‌گیرم و اجازه بدهید در این مورد صحبت نکنم.

دختر تکواندوکار در مورد میزبانی تصریح کرد: دهکده تعریفی نداشت، اما سالن رقابت‌های تکواندو خیلی باشکوه بود. ما را به وجد آورده بود و فکر می‌کنم در موفقیت من تاثیرگذار بود.

او در پایان گفت: همه در این مسیر به ما کمک کردند. موفقیت را تنها کسب نکردم و یک ملت پشت من بود. دست تک‌تک مردم را می‌بوسم.

اما همان‌طور که گفته شد حضور کیمیا علیزاده در این وزن و کسب نشان برنز توسط او و شکل گرفتن سکویی که در آن نخستین مدال‌آور تاریخ زنان ایران در المپیک و پرافتخارترین زن ایران در این رقابت‌ها کنار هم دیده می‌شدند، واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. مخصوصا وقتی بعد از اتمام مراسم اهدای مدال صداوسیما تصویر حرکت ناهید کیانی به سمت کیمیا علیزاده و در آغوش گرفتن یکدیگر را سانسور کرد. بسیاری از کاربران فضای مجازی با کنار هم قراردادن این اقدام صداوسیما و نحوه گزارش مسابقه توسط گزارشگر تلویزیون که به شکل اغراق‌آمیزی علیزاده را بلغارستانی معرفی می‌کرد از سیاست‌های صداوسیما انتقاد کردند و نوشتند: کیمیا علیزاده هر اقدامی هم انجام داده باشد به هر حال ایرانی است. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها