کد خبر: 670866
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۲ ۰۸:۱۰:۱۶
| |

خدا کشتی و تکواندو را حفظ کند!

کار کاروان ورزشی ایران در پاریس با 12 مدال به پایان رسید.

خدا کشتی و تکواندو را حفظ کند!
کد خبر: 670866
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۲ ۰۸:۱۰:۱۶

روز گذشته کار ورزشکاران ایران در بازی‌های المپیک پاریس به پایان رسید. در روز پایانی رحمان عموزاد و امیرعلی آذرپیرا موفق به کسب نشان‌های نقره و برنز شدند و به این ترتیب جمع مدال‌های ایران در المپیک 2024 به عدد 12 رسید. 3 طلا، 6 نقره و سه برنز. تمامی این‌ مدال‌ها در دو رشته کشتی و تکواندو به دست آمد.

به گزارش «اعتماد»، مسابقات المپیک 2024 پاریس 17 روز قبل با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما آغاز شد و هزاران ورزشکار از اقصی ‌نقاط جهان با یکدیگر وارد رقابت شدند.

کاروان ورزشی ایران نیز که با 40 ورزشکار در این مسابقات حاضر شده بود با رشته‌های تیروکمان، قایقرانی، شمشیربازی، تنیس روی میز و ژیمناستیک استارت زد. با این حال کسب مدال تا روز یازدهم برای ایران به تعویق افتاد؛ یعنی آغاز مسابقات کشتی فرنگی. در این 11 روز ایران وارد جدول رده‌بندی مدالی نشده بود ولی در همین فاصله 6 روز ایران از انتهای جدول رده‌بندی به رتبه 21 رسید. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به نتایج ورزشکاران ایران در پاریس 2024.

در تیروکمان، مبینا فلاح تنها نماینده ایران با پیروزی در بازی اول راهی دور دوم شد اما با شکست در این مرحله حذف شد.

در قایقرانی ایران با 5 نفر حضور داشت مهسا جاور و زینب نوروزی که در انتها در رده 16 ایستادند. فاطمه مجلل که با رتبه 21 به کار خودش پایان داد. همین‌طور نبی رضایی و علی آقامیرزایی که حذف شدند.

در ژیمناستیک ایران پس از سال‌ها صاحب یک نماینده شده بود. مهدی الفتی ژیمناست ایرانی رشته پرش خرک در المپیک موفق شد در یک اقدام تاریخی به فینال راه پیدا کند اما در فینال به رتبه بهتری از هفتم بین 8 شرکت کننده دست پیدا نکرد.

در تنیس روی میز برادران عالمیان به عنوان نمایندگان ایران حضور داشتند. نیما عالمیان مثل المپیک قبلی بعد از شکست در بازی قبل حذف شد. نوشاد اما بازی نخست خود را برد ولی در بازی دوم شکست خورد و به این ترتیب هر دو نفر به تهران بازگشتند.

در تیراندازی ایران با چهار نماینده شرکت کرد. هانیه رستمیان در دو اسلحه مختلف رتبه‌های 22 و 6 را به دست آورد. حضور رستمیان در فینال 10 متر یک اتفاق تاریخی بود. شرمینه چهل‌امیرانی رتبه 11 را به دست آورد. فاطمه امینی 26ام شد و محمد بیرانوند جوان‌ترین ورزشکار ایران در پاریس در اهداف پروازی رتبه بیست‌وچهارم را کسب کرد.

در شنا، سامیار عبدلی حذف شد.

در شمشیربازی نمایندگان ایران در دو بخش انفرادی و تیمی حاضر شدند. در بخش انفرادی هیچ کدام از نفرات موفق ظاهر نشدند. علی پاکدامن با شکست مقابل فردی که قهرمان المپیک شد در رده 13 ایستاد. محمد رهبری بیست‌وهشتم شد و محمد فتوحی در نهایت رتبه 33 را به خود اختصاص داد. اما در تیمی ایران شرایط متفاوتی را تجربه کرد. شمشیربازان ایران با شکست دادن امریکا به نیمه‌نهایی رسیدند. در این مرحله پاکدامن و یارانش در فاصله یک سانتی‌متری رسیدن به فینال مقابل مجارستان شکست خوردند. در مورد داوری در این بازی بحث‌های زیادی وجود دارد و حتی رسانه‌های آلمانی از وجود فساد و باندبازی در شمشیربازی المپیک گزارش‌هایی را منتشر کردند. ایران در رده‌بندی به فرانسه میزبان باخت و چهارم شد. ضمن اینکه نباید ماجرای دعواهای درون تیمی را نیز فراموش کرد. آن‌طور که علی پاکدامن افشا کرد مشکلاتی بین اعضای تیم وجود داشته است.

در دوومیدانی فرزانه فصیحی و حسن تفتیان به ترتیب با ایستادن در رده‌های 51 و 33 به کار خود پایان دادند.

در دوچرخه‌سواری علی لبیب بعد از چندین دوره که دوچرخه‌سواران ایران موفق به عبور از خط پایان مسابقه نمی‌شدند توانست به عنوان نفر 76 از خط پایان دوچرخه‌سواری جاده المپیک عبور کند.

در سنگنوردی رضا علیپور، قهرمان سابق جهان با ایستادن در رده چهارم به کار خود پایان داد. علیپور در نیمه‌نهایی با اختلاف هفت صدم ثانیه و در فینال با اختلاف یازده صدم ثانیه شکست خورد تا دستش به مدال نرسد. اشک‌های علیپور بعد از چهارمی در کنار اظهارات او که می‌گفت در یک دخمه و به تنهایی تمرین می‌کرده در فضای مجازی بسیار پربازدید شد.

همان‌طور که گفته شد ایران از روز یازدهم با برنز امین میرزازاده در کشتی فرنگی وارد جدول رده‌بندی توزیع مدال‌ها شد. همزمان با شروع مسابقات تکواندو وضعیت کاروان ایران از این حیث بسیار بهتر شد.

نتایج کشتی گیران کشورمان در دو رشته فرنگی و آزاد در المپیک به شرح زیر است:

در وزن 60 کیلوگرم مهدی محسن نژاد پس از استراحت در دور نخست، با کسب یک برد و یک شکست به گروه بازنده‌ها رفت. محسن‌نژاد در دیدار رده‌بندی برای کسب برنز مغلوب ژولامان شارشنبکوف از قرقیزستان شد و در جایگاه پنجم ایستاد.

در وزن 67 کیلوگرم سعید اسماعیلی در دور نخست با نتیجه 10 بر صفر اسحاق قایو از الجزایر را شکست داد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 9 بر صفر از سد لوئیس اورتا سانچز، قهرمان جهان و المپیک از کوبا گذشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. اسماعیلی در این مرحله در یک کشتی هیجانی با نتیجه 10 بر 4 از سد اسلاویک گالستیان از ارمنستان گذشت و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار پایانی با نتیجه 6 بر 5 از سد پرویز نصیب‌اف نایب قهرمان المپیک از اوکراین گذشت و به مدال طلا دست یافت.

در وزن 77 کیلوگرم امین کاویانی‌نژاد با یک برد و یک شکست از دور رقابت‌ها کنار رفت و هشتم شد.

در وزن 87 کیلوگرم علیرضا مهمدی در دور نخست در یک کشتی بسیار زیبا و با نتیجه 9 بر صفر کارلوس مونوز جارامیلو از کلمبیا را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 10 بر 1 آرکادیوز کولینیچ از لهستان را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. مهمدی در این مرحله در یک کشتی سخت با نتیجه 3 بر 3 از سد ژان بلنیوک قهرمان جهان و المپیک از اوکراین گذشت و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار پایانی با نتیجه 7 بر صفر مغلوب سمن نوویکوف دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان شد و به مدال نقره رسید.

در وزن 97 کیلوگرم محمدهادی ساروی در دور اول با نتیجه 10 بر 1 جوزف راو از امریکا را شکست داد. وی در دور بعد با نتیجه 8 بر صفر اوزور ژوژوپبکوف از قرقیزستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. ساروی در این مرحله با نتیجه 6 بر صفر محمد جبر از مصر را از پیش رو برداشت و به دیدار فینال راه یافت. ساروی در دیدار پایانی با نتیجه 4 بر 1 از سد آرتور الکسانیان قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان گذشت و با کسب مدال طلا، کاروان ورزشی ایران را نیز صاحب اولین مدال طلا در بازی‌های المپیک 2024 کرد.

در وزن 130 کیلوگرم امین میرزازاده در دور نخست با نتیجه 3 بر 1 آدام کون از امریکا را از پیش رو برداشت. وی در دور بعد مقابل میخاین لوپز دارنده 4 مدال طلای المپیک، 5 مدال طلا و 3 مدال نقره جهان ازکوبا مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در دیدار فینال، به گروه بازنده‌ها رفت. میرزازاده در این گروه با نتیجه 9 بر صفر لی سئونگ چان از کره جنوبی را مغلوب کرد و به دیدار رده‌بندی راه یافت. نماینده کشورمان برای کسب مدال برنز مقابل صباح شریعتی از آذربایجان قرار گرفت و با نتیجه 4 بر صفر حریف خود را از پیش رو برداشت و ضمن کسب اولین مدال برنز تاریخ سنگین وزن کشتی فرنگی ایران در المپیک، اولین مدال کاروان ورزشی ایران را به دست آورد.

در کشتی آزاد نتایج زیر به دست آمد:

در وزن 57 کیلوگرم علیرضا سرلک در دور نخست به مراسم وزن‌کشی نرسید.

در وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد در دور نخست با نتیجه 8 بر صفر زین رترفورد قهرمان جهان از امریکا را از پیش رو برداشت. وی در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 11 بر صفر اسلام دودایف از آلبانی را شکست داد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. عموزاد در این مرحله با نتیجه 10 بر صفر اسماعیل موسوکایف قهرمان جهان از مجارستان را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. وی در دیدار پایانی با نتیجه 10 بر 3 مغلوب کوتارو کیوکا از ژاپن شد و به مدال نقره رسید.

در وزن 74 کیلوگرم یونس امامی با دو برد و یک شکست مقابل کایل دیک از امریکا حذف شد.

در وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی در مبارزه نخست با نتیجه 10 بر صفر الکساندر لاورنس از استرالیا را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در یک دیدار نفسگیر با نتیجه 9 بر 4 داورن کوراگلیف قهرمان روسی‌الاصل اروپا از یونان را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. یزدانی در این مرحله با نتیجه 7 بر 1 مایل ناظم امینه دارنده مدال‌های برنز المپیک و جهان از سن‌مارینو را شکست داد و به دیدار فینال راه یافت. یزدانی در دیدار فینال در حالی که بارها به دلیل مصدومیت از ناحیه کتف نماینده کشورمان، کشتی قطع شد، با نتیجه 7 بر 1 مغلوب ماگومد رمضان‌اف کشتی‌گیر روسی‌الاصل از بلغارستان شد و به مدال نقره رسید.

در وزن 97 کیلوگرم امیرعلی آذرپیرا در دور اول با نتیجه 4 بر 3 مغلوب احمد تاج‌الدین‌اف قهرمان جهان از بحرین شد و با توجه به حضور حریفش در دیدار فینال به گروه بازنده‌ها رفت. آذرپیرا در این گروه با نتیجه 6 بر صفر علیشیر یرگالی از قزاقستان را مغلوب کرد و به دیدار رده‌بندی راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه 4 بر 1 از سد کایل اسنایدر، قهرمان المپیک و جهان از امریکا گذشت و به مدال برنز دست یافت.

در وزن 125 کیلوگرم امیرحسین زارع در دور نخست با نتیجه 5 بر صفر آیال لازاریف از قرقیزستان را شکست داد. وی در دور بعد با نتیجه 10 بر صفر آمارور دسی از کانادا را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. زارع در این مرحله در یک کشتی نزدیک و سخت با نتیجه 2 بر 1 از سد طاها آکگول قهرمان المپیک و جهان از ترکیه گذشت و به دیدار فینال راه یافت. زارع در دیدار فینال با نتیجه 10 بر 9 مغلوب گنو پتریاشویلی قهرمان جهان و دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک از گرجستان شد و به مدال نقره رسید.

به این ترتیب کاروان کشتی ایران با کسب 8 مدال در 11 وزن عملکردی تاریخی از خود به جا گذاشت. دراین بین کشتی فرنگی فوق‌العاده ظاهر شد اما باید در مورد شکست سه فینالیست ایران در کشتی آزاد کار کارشناسی صورت بگیرد.

در تکواندو ایران با چهار نماینده حضور داشت و فوق‌العاده‌ترین نتیجه ممکن را به دست آورد: صد در صد مدال!

مبینا نعمت‌زاده در وزن منهای ۴۹ کیلوگرم زنان پس از پیروزی مقابل حریفانی از لسوتو و اسپانیا به نیمه نهایی رسید اما در این مرحله برابر حریفی از چین شکست خورد. نعمت‌زاده در رده‌بندی در مبارزه با دنیا ابوطالب از عربستان در دو راند به پیروزی رسید و به نشان برنز دست پیدا کرد. او توانست دومین مدال المپیک زنان را در تاریخ ورزش ایران به دست آورد.

در وزن منهای 57 کیلوگرم زنان ناهید کیانی دست به بزرگ‌ترین تاریخ‌سازی ورزش زنان ایران زد. او در مبارزه اول کیمیا علیزاده - تکواندوکار ایرانی که زیر پرچم بلغارستان مبارزه می‌کرد - را شکست داد. سپس تکواندوکاری از تونس را برد و سپس با پیروزی برای مبارز لبنانی برای نخستین بار زنان ایران را در فینال المپیک صاحب نماینده کرد. کیانی در فینال برابر کیم یوجین از کره‌جنوبی قرار گرفت و در دو راند نتیجه را واگذار کرد و به این ترتیب دستش از مدال طلا کوتاه ماند و به نقره بسنده کرد.

در وزن منهای 80 کیلوگرم مردان مهران برخورداری پس از برد مقابل جسوربک جیسونوف ازبکستانی، سیمونه آلسیو، تکواندوکار قدرتمند ایتالیایی و رنک یک دنیا را شکست داد. او در سومین مبارزه خود سئو گنوو را شکست داد و فنالیست شد. با این برد مهران پس از 12 سال ایران را در فینال تکواندوی المپیک مردان صاحب نماینده کرد. این تکواندوکار شایسته در فینال مقابل کاتوسی از تونس باخت و به نقره بسنده کرد.

اما در وزن مثبت 80 کیلوگرم آرین سلیمی بالاخره طلسم را شکست و سومین طلای کاروان ایران را به دست آورد. پسر 20 ساله کرمانشاهی پس از برد برابر حریفانی از ازبکستان و کرواسی و مکزیک راهی دیدار نهایی شد. نابغه تکواندوی ایران در دیدار نهایی موفق شد کانینگهام از بریتانیا را با نتیجه دو بر یک شکست دهد و بر بام دنیا بایستد. آرین سلیمی به این ترتیب تبدیل به آخرین طلاآور ایران در المپیک 2024 پاریس شد.

در وزنه‌برداری ایران بعد از دوره‌های متوالی موفق به کسب هیچ نشانی نشد. ایران در 6 المپیک برگزار شده در قرن بیست‌ویک در 5 دوره صاحب مدال وزنه‌برداری شده بود اما در المپیک پاریس ناکام ماند. میرمصطفی جوادی در پاریس پنجم شد و علی داوودی نایب قهرمان المپیک توکیو در رتبه چهارم ایستاد.

ایران با این نتایج در رتبه 21 جدول توزیع مدالی قرار گرفت. این بهترین نتیجه کاروان ایران پس از المپیک لندن به حساب می‌آید. با این حال نباید فراموش کرد که این نتیجه را باید صرفا به حساب پیشرفت و برنامه‌ریزی فدراسیون‌های کشتی و تکواندو گذاشت وگرنه در سایر رشته‌ها ما نه تنها پیشرفتی نداشتیم که حتی پسرفت هم کردیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها