کد خبر: 671249
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ۱۸:۰۵:۴۹
| |

اصلاح و انتشار آیین‌نامه جنجالی قهرمانی لیگ!

سازمان لیگ با انتشار اطلاعیه‌ای، قوانین مهم در بحث بازی رو در رو برای تعیین رتبه تیم های هم‌امتیاز را منتشر کرد که تغییر بزرگ، اضافه شدن بحث جرایم انضباطی و دریافت اخطار است.

اصلاح و انتشار آیین‌نامه جنجالی قهرمانی لیگ!
کد خبر: 671249
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ۱۸:۰۵:۴۹

سازمان لیگ با انتشار اطلاعیه‌ای، ساز و کار قانون نتایج بازی رو در رو را منتشر کرد. قانونی که از لیگ بیست و یکم اعمال شد و در صورتی‌که دو یا چند تیم در پایان فصل دارای امتیاز یکسان باشند، آنگاه نتایج آنها در بازی‌هایی که با یکدیگر داشته‌اند، ملاک رتبه‌بندی نهایی قرار می‌گیرد.

به گزارش ورزش سه، در لیگ بیست و یکم، قانون گل زده در خانه حریف نیز ملاک بود. جایی که استقلال و پرسپولیس در جدال برای کسب عنوان قهرمانی، رقابت سختی داشتند. بازی رفت به میزبانی آبی‌ها صفر – صفر تمام شد و بازی برگشت که پرسپولیس میزبان بود، با تساوی یک – یک به پایان رسید و تیم مجیدی به دلیل گل زده بیشتر در خانه حریف، دست بالاتر را داشت.

اما در فصل قبل، این قانون برداشته شد و گل زده در خانه حریف دیگر ملاک نبود که این مسئله جنجال‌هایی را نیز به دنبال داشت چرا که در هفته‌های پایانی لیگ و زمانی‌که استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی تلاش می‌کردند، این خبر رسانه‌ای شد. اما اکنون سازمان لیگ برای اینکه از تکرار حواشی جلوگیری کند، قبل از آغاز لیگ برتر، قوانین مربوطه را اعلام کرده است.

قانون بازی رو در رو درست به‌مانند فصل قبل است اما یک تفاوت بزرگتر، اضافه شدن جرایم انضباطی است. جایی که اگر دو یا چند تیم در تمامی آیتم‌ها مانند امتیاز، بازی رو در رو، تفاضل گل و گل زده برابر شوند، در نتیجه تیمی که کارت زرد کمتری گرفته، در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد.

در متن این اطلاعیه آمده است:

روش تعیین تیم‌های سقوط و صعود کننده هم امتیاز در پایان رقابت‌های لیگ‌ها و شرایط بازی رو در رو در فصل ۱۴۰۴-۱۴۰۳ پس از پایان یافتن تمامی مسابقات مربوط به لیگ مورد نظر به ترتیب زیر است:

۱- بیشترین امتیاز به دست آمده در همه مسابقات گروهی

در صورت تساوی امتیاز ۲ یا چند تیم در همه مسابقات گروهی در جدول رده‌بندی مسابقات، نتیجه حاصل از دیدارهای رو در رو بین تیم‌های هم امتیاز به ترتیب و به شرح ذیل تعیین کننده خواهد بود، لذا در ابتدا نتایج رو در رو بین دو یا چند تیم دارای امتیاز مساوی در یک جدول جدید از جدول نهایی مذکور استخراج گردیده و تیم‌ها براساس نتایج حاصله از بازی‌های رو در رو با یکدیگر در جدول جدید به شرح و ترتیب ذیل رتبه‌بندی می‌شوند.

* مثال: تصور کنید که استقلال، پرسپولیس و سپاهان در هفته پایانی لیگ برتر با یکدیگر هم امتیاز می‌شوند. در نتیجه برای اینکه مشخص گردد کدام تیم در رتبه بهتری قرار می‌گیرد، نتایج تقابل‌های سه تیم با یکدیگر را در دو بازی رفت و برگشت در جدول مجزایی مورد محاسبه قرار می‌دهند.

۲- نتایج حاصل از بازی رو در رو:

۲-۱- بیشترین امتیاز به دست آمده در مسابقات بین دو یا چند تیم هم امتیاز (براساس جدول جدید استخراجی)

۲-۲- تفاضل گل بیشتر در بین دو یا چند تیم هم امتیاز (براساس جدول جدید استخراجی)

۳-۲- بیشترین گل زده به دست آمده در مسابقات بین ۲ یا چند تیم هم امتیاز (براساس جدول جدید استخراجی)

* مثال: با همان فرض تساوی امتیازات استقلال، پرسپولیس و سپاهان، ابتدا نتایج این تیم‌ها برابر یکدیگر از جدول استخراج می‌شوند. برای درک بهتر موضوع، نتایج فصل قبل این تیم‌ها با یکدیگر را مورد محاسبه قرار می‌دهیم:

بازی رفت: سپاهان یک – صفر استقلال

بازی برگشت: استقلال یک – صفر سپاهان

بازی رفت: پرسپولیس یک – یک استقلال

بازی برگشت: استقلال صفر – صفر پرسپولیس

بازی رفت: سپاهان یک – صفر پرسپولیس

بازی برگشت: پرسپولیس صفر – صفر سپاهان

در نتیجه جدول استخراجی به شرح زیر خواهد بود:

1- سپاهان 7 امتیاز (تفاضل +1 / گل زده: 2)

2- استقلال 5 امتیاز (تفاضل صفر / گل زده: 2)

3- پرسپولیس 3 امتیاز (تفاضل -1 / گل زده 1)

در نتیجه چون سپاهان در بازی‌های رو در رو عملکرد بهتری داشته، در جایگاه بالاتری قرار می‌گرفت.

* شایان ذکر است در حالت‌ رقابت رو در رو ما بین دو تیم، قانون گل زده در خانه حریف در شرایط تساوی، دو برابر اعمال نمی‌شود. (یعنی اگر بازی رفت با نتیجه تساوی صفر – صفر به پایان برسد و بازی برگشت 2 – 2 شود، خبری از گل زده در خانه حریف نخواهد بود. یا اگر تیمی بازی خارج از خانه را یک بر صفر واگذار کند و در بازی برگشت 4 بر 3 پیروز شود، دو تیم در مجموع 4 – 4 می‌شوند و قانون گل زده در خانه حریف اعمال نمی‌شود.)

*  در ادامه در صورت تساوی شرایط در موارد ذکر شده بالا به ترتیب، موارد ذیل تعیین کننده رتبه‌بندی تیم‌ها خواهد بود:

۳- تفاضل گل بیشتر در همه مسابقات گروهی (جدول اصلی و اولیه)

۴- بیشترین تعداد گل زده به دست آمده در همه مسابقات گروهی (جدول اصلی و اولیه)

۵- اعمال معیار بازی جوانمردانه (احتساب نمرات منفی حاصله از کارت‌های زرد و قرمز تیم‌ها) و به شرح ذیل:

الف) به ازای هر کارت زرد: یک (۱) نمره منفی؛

ب) به ازای هر کارت قرمز: در نتیجه‌ی دریافت دو کارت زرد سه (۳) نمره منفی

ج) به ازای هر کارت قرمز مستقیم سه (۳) نمره منفی

د) به ازای هر کارت زرد و پس از آن کارت قرمز مستقیم چهار (۴) نمره منفی

*بدیهی است تیمی که کمترین نمره منفی را داشته باشد در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها