کد خبر: 671610
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۸ ۱۰:۲۵:۵۴
| |

انتقادات تند کمک داور لیگ برتری از فدراسیون بعد از مهاجرت؛ هر کس انتقاد کند حذف می شود/ بزرگان داوری حاضر به همکاری با این مجموعه نیستند

کمک داور سابق فوتبال ایران در گفتگویی به انتقاد از فدراسیون فوتبال و عدم توجه مسئولان به حقوق داوران پرداخته است.

انتقادات تند کمک داور لیگ برتری از فدراسیون بعد از مهاجرت؛ هر کس انتقاد کند حذف می شود/ بزرگان داوری حاضر به همکاری با این مجموعه نیستند
کد خبر: 671610
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۸ ۱۰:۲۵:۵۴

مهدی عالیقدر کمک داور سابق لیگ برتر ایران که به دلیل قانون ۴۵ ساله‌ها از لیگ برتر حذف شده بود، مدتی قبل با دریافت پیشنهاد ویژه از لیگ کانادا به این کشور مهاجرت کرد. او امروز در گفتگویی مفصل در خصوص ورود به VAR به لیگ برتر ایران در فصل جدید و همچنین عدم انتخاب رئیس جدید کمیته داوران صحبت کرد.

به گزارش ورزش سه، عالیقدر در این گفتگو همچنین به انتقاد از شرایط داوران لیگ برتر ایران و همچنین عدم استفاده از نخبگان در کمیته داوران پرداخت و ابراز امیدواری کرد با حضور افراد دلسوز، داوران به حقوق خود دست پیدا کنند.

گفتگو با عالیقدر را در ادامه می‌خوانید:

* در شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر وضعیت داوری ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهیم داوری را از منظر دوستانی که الان در بخش اجرایی داوری کشور هستند مورد بررسی قرار بدهیم، همه چیز طبق برنامه پیش رفته و امکانات سخت‌افزاری که نیاز بوده در اختیار داوران قرار داده شده و دوره‌های پیش فصل، تست‌های آمادگی جسمانی، آموزش VAR و همه مواردی که لازم بوده تا داوران برای شروع فصل آماده شوند، انجام شده است.‌ اما اگر بخواهیم به صورت کلی و فراتر از این مسائل به داوری نگاه کنیم، اصلا وضعیت داوری ایران خوب نیست.

* چرا همچین نظری دارید؟

برای این صحبت خودن دلایل خیلی زیادی دارم و می‌توانم حداقل به یک نمونه اشاره کنم که ما به دلیل مصوباتی که سالیان گذشته داشتیم و مدیریت غلطی که روسای کمیته داوران طی سال‌های گذشته داشتند، نسلی از داوری را به بهانه جوانگرایی از بین بردیم اما الان با دقت که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در جوانگرایی هم خیلی موفق عمل نکردیم و پدیده‌هایی را هم که طی سالیان گذشته به صورت خودجوش در داوری ایران به وجود آمده بودند، دلسرد کردیم، به طوری که دیگر در فوتبال ما حضور ندارند و با توجه به چیدمان‌هایی که در ۶-۷ پایانی لیگ گذشته انجام شد، بضاعت داوری ما همان تعداد داورانی هستند که در اکثر مسابقات حضور داشتند. باید خیلی امیدوار باشیم که بتوانیم حداقل این تعداد داور را حفظ کنیم و از طرفی هم مراقب فرسودگی آنها باشیم. متاسفانه در بحث منابع انسانی، داوری ما به شدت ضعف دارد و نمی‌توانیم بگوییم که وضعیت داوری ایران خیلی خوب است. حتی در عرصه بین‌المللی خم ما دستاوردی نداشتیم و همه اینها به سوءمدیریت برمی‌گردد، اینکه علی‌رغم صحبت‌های گفته‌شده، داوری به هیچ عنوان جزو اولویت‌های فدراسیون نیست، مگر در زمانی که واقعا احساس بشود که باید به عنوان یک اولویت قلمداد شود که آن هم معمولا در کلاس‌ها و سمینارهایی است که برای داوران برگزار می‌شود.

* در فصل جدید VAR وارد لیگ برتر ایران شده است. در این باره چه نظری دارید؟

با توجه به تحریم‌هایی که وجود داشته و فشارهایی که از داخل برای عدم استفاده از این تکنولوژی بوده، ما شاهد این هستیم که قرار است از این تکنولوژی در مسابقات استفاده کنیم. البته امیدوارم در ادامه این تکنولوژی به صورت یکسان و برابر برای همه تیم‌ها قابل استفاده شود. از طرفی من احساس می‌کنم سطح رقابت‌های لیگ ما یکسان نیست و داوران ما از یک لول و گریدبندی خاصی برخوردار هستند و همین موضوع در استفاده از این تکنولوژی ممکن است چالش‌های زیادی را به همراه داشته باشد‌. با این حال امیدوارم این تکنولوژی به کمک عزیزان بیاید و طوری باشد که میزان اشتباهات و هجمه‌ای که از سمت باشگاه‌ها در مورد اشتباهات داوری هست، کمتر شود. استفاده از این تکنولوژی می‌طلبد که باشگاه‌ها و تیم‌ها هم بسیار همراهی و همکاری کنند تا ما بتوانیم به خوبی از این تکنولوژی استفاده کنیم و ابزاری جهت فشار به داوران نباشد. امیدوارم این اتفاق هم افتاده باشد که در بحث استفاده از VAR به باشگاه‌ها و تیم‌ها آموزش کامل داده شده باشد تا آنها هم بدانند داوران در چه زمان‌هایی مجاز هستند از این تکنولوژی استفاده کنند تا مسابقات پیش‌رو با عدالت بیشتری برگزار شود.

* فکر می‌کنید VAR کمکی به کاهش اعتراضات به داوری می‌کند؟

متاسفانه اعتراض به داوری یک بخش جدانشدنی از فوتبال ایران است و من می‌توانم بگویم هیچ کجا بیشتر از لیگ ایران اعتراض به داوری نداشتیم و نداریم. متاسفانه احکامی هم که صادر می‌شود، هیچوقت بازدارنده نبوده و نمی‌دانیم با آمدن تکنولوژی VAR هم این هجمه کم خواهد شد یا بیشتر خواهد شد. قطعا باشگاه و مربیان باید در مورد استفاده این تکنولوژی توسط داور آگاهی و اطلاعات لازم را داشته باشند. اگر قرار باشد بازیکنان و مربیان بابت هر صحنه‌ای درخواست بازبینی را توسط داور را داشته باشند، نه تنها هجمه‌ها و فشارها کمتر نخواهد شد، بلکه یک گزینه دیگر هم به کنفرانس‌های مطبوعاتی اضافه خواهد شد و مربیان در مورد اینکه داور در فلان صحنه می‌توانست از تکنولوژی VAR استفاده کند، یک هجمه دیگر را به جامعه داوری می‌آورند. به نظرم اعتراض به داوری در ایران یک موضوع کاملا تعریف‌شده است و جزو تاکتیک برخی از عزیزان است. امیدواریم حداقل با آگاهی که در مورد این تکنولوژی پیدا می‌کنند، از اعتراضات‌شان نسبت به داوری کمتر شود.

* در ماه‌های گذشته تعدادی از داوران برجسته از جمله خود شما به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. این مسئله را چطور می‌بینید؟

وقتی ما مصوباتی را با دست‌های خودمان به وجود می‌آوریم و خیلی راحت از روی نام‌های بزرگی مثل علیرضا فغانی عبور می‌کنیم، تکلیف کاملا مشخص و روشن است. در جایی که هیچ یک از عزیزان از جمله خود من نمی‌توانیم کوچک‌ترین انتقادی را از مجموعه داوری کنیم و بلافاصله مورد هجمه از طرف برخی از اعضای همیشه ثابت کمیته داوران قرار می‌گیریم، چه امید و انگیزه‌ای می‌ماند؟ علاوه بر این وقتی می‌بینیم تعداد زیادی از نخبگان و عزیزانی که در داوری ایران زحمات زیادی کشیده‌اند و افتخارات زیادی در سطح دنیا، جام جهانی و مسابقات آسیایی به دست آورده‌اند، الان خارج از بدنه داوری کشور هستند و سکوت کرده‌اند، مشخص می‌شود که کمیته داوران فعلی هیچ برنامه‌ای برای حفظ منابع انسانی خود ندارد و اگر برخی از این اعضای محترم از سر دلسوزی صحبت‌هایی می‌کنند، بلافاصله از طریق خود فدراسیون نورد مؤاخذه قرار می‌گیرند. ما در این بحث هیچگونه برنامه‌ای نداشتیم. کمااینکه طی ماه‌های حتی داوران را هم دلسرد کردیم و برخی تصمیم به مهاجرت گرفتند. کاش روزی کمیته داوران ما متشکل از افرادی باشد که سال‌ها در این زمینه تجربه و مهارت و دانش داشته‌اند و می‌توانند به داوری کشور کمک کنند.

* اینکه مدت زیادی است که رئیس جدید کمیته داوران مشخص نشده، طبیعی است؟

به هیچ عنوان عدم انتخاب رئیس کمیته داوران تا این لحظه طبیعی نبوده و نیست. همچنین در مورد انتخاب اعضای جدید هم ابهامات و نگرانی‌های زیادی وجود دارد. با احترام به همه عزیزان، تعدادی از دوستان هستند که آزموده شدند و طی این سال‌ها در همه کمیته‌ها حضور داشتند و دیگر هیچ عملکرد و کارایی برای مجموعه داوری ندارند و بهتر از خودشان خیلی زودتر از موعدی که مجموعه برایشان تعیین می‌کند، کمیته داوران را ترک کنند. برخی هم در نهایت احترام جایگاه‌شان طوری نیست که بخواهند درباره داوری ایران تصمیم‌گیری کنند. متاسفانه به دلیل رویکرد غلطی که مجموعه فدراسیون در پیش گرفته، هر کسی را که انتقاد می‌کند، بلافاصله با احکام انضباطی سنگین مواجه می‌شود. به جای اینکه حرف دل افرادی را که دلسوز داوری هستند و سال‌ها در این‌ سیستم زحمت کشیده‌اند بشنوند، با پاسخ‌هایی سربالا یا جواب‌هایی که در شان جامعه داوری نیست، همه را دچار سردرگمی و دلسردی می‌کنیم. متاسفانه می‌بینیم که علی‌رغم اینکه ما نخبگان بسیار زیادی در داوری ایران داریم که بازنشسته شده‌اند، اما هنوز بعد از مدت‌ها تکلیف ریاست کمیته داوران مشخص نشده است.

* فکر می‌کنید دلیل این موضوع چیست؟

شاید یکی از دلایلش این باشد که هیچکدام از بزرگان داوری با این رویکرد حاضر به همکاری نیستند که این هم خیلی نشانه خوبی نیست و امیدواریم که فدراسیون فوتبال اگر شعار این را دارد که همیشه داوری و تیم ملی جزو اولویت‌هایش است، هر چه زودتر با انتخاب افراد دلسوز و نخبه در راس کمیته داوران شرایط این مجموعه را مشخص کند. با این حال دلایل دیگری هم دارد که این انتخاب تا حالا صورت نگرفته که یکی از آنها می‌تواند حضور کمیته‌ای در سایه باشد، اینکه سیاست‌ها و مواردی که باید دنبال شود، توسط دپارتمان انجام شود و در این شرایط نیازی به حضور شخص مستقلی برای تصمیم‌گیری در راس کمیته داوران نبوده و به خاطر همین فعلا قضیه مسکوت نگه داشته شده است.

* پیش‌بینی شما از شرایط داوری‌ها در لیگ بیست و چهارم چیست؟

با توجه به حواشی داوری در لیگ گذشته که تا لیگ فعلی هم ادامه‌دار بوده و هنوز هم تمام نشده و با توجه به اینکه اهالی فوتبال همیشه خواسته به‌حق‌شان کمترین اشتباه از سوی داوران بوده و داوران هم همیشه سعی کرده‌اند اینطور باشند، اما با وجود VAR و با توجه به بضاعت فعلی ما فکر می‌کنم لیگ جدید لیگی بسیار سخت برای همکاران من خواهند بود و امیدواریم کمیته داوران و مجموعه داوری فدراسیون فوتبال مثل فصل گذشته که در هفته‌های پایانی از داوران کم اشتباه و داوران الیت خودشان استفاده کردند، با همین روال هفته‌های ابتدایی لیگ جدید را سپری کنند و از دادن قضاوت به صورت نوبتی یا سهمیه‌ای جدا خودداری کنند، چون به هر حال این لیگ با توجه به اتفاقاتی که در نقل و انتقالات و برگزاری آنها از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و ... رخ داده، لیگ به مراتب حساس‌تر نسبت به لیگ‌های گذشته خواهیم داشت. طبیعتا داوری که یکی از ارکان مهم این مسابقات است، وظیفه بسیار سنگین و خطیری دارد و من پیشاپیش آرزو می‌کنم کلیه همکاران عزیز من در مسابقات پیش‌رو موفق باشند و با تمرکز و همدلی بالا مسابقات را به خوبی پیش ببرند.

* صحبت پایانی؟

برای همه همکارانم در داوری فوتبال کشور آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که شاهد موفقیت‌ها و قضاوت‌های کم‌اشتباه از سوی این عزیزان باشیم. در مقابل هم امیدوارم فدراسیون فوتبال روزی نگاه سنتی و اداری خودش را از روی مجموعه داوری بردارد و از نخبگان و پیشکسوتان عزیزی که به نادرست بیرون از مجموعه داوری هستند و با فضایی که به وجود آمده قادر به همکاری با داوری فوتبال کشور نیستند، استفاده شود. چیزی که به صورت جدی نیاز جامعه داوری است، این است که ما از دانش افرادی که صاحب رزومه‌های بسیار قوی در داوری هستند، استفاده کنیم و نگاه سنتی و اداری را از جامعه داوری برداریم و اگر شعارمان این است که همیشه حقوق حقه داوران را پرداخت می‌کنیم، در مورد مسائل معیشتی، مالی و سخت‌افزاری آنها خیلی بیشتر دقت کنیم. باید احترام ویژه‌ای به داوران بگذاریم و این احترام را متولی فوتبال که فدراسیون فوتبال است، باید انجام بدهد. متاسفانه می‌بینیم توسط اسپانسرها هدایایی به داوران داده می‌شود که به دور شان آنهاست. داوران نخبه ما که در جام جهانی گذشته شرکت کردند، هنوز معوقات و پاداش‌های خودشان را دریافت نکرده‌اند. اینها بخش کوچکی از هزاران حقوق حقه داوران و جامعه داوری است که تا زمانی که افراد دلسوز و دلسوخته این کار در راس کمیته داوران کشور قرار نگیرند، نمی‌توانیم به آنچه که شایسته داوران است، برسیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها