کد خبر: 671768
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۹ ۱۲:۴۵:۲۱
| |

این VAR نیست آقای تاج! ویدیوچک است و خیلی هم گران!

رسانه‌ها نگرانی خود را بابت بروز یک پرونده دیگر شبیه به پرونده ویلموتس این‌بار در حوزه VAR ابراز کردند.

این VAR نیست آقای تاج! ویدیوچک است و خیلی هم گران!
کد خبر: 671768
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۹ ۱۲:۴۵:۲۱

بعد از برگزاری دو دیدار از هفته نخست لیگ برتر با VAR انتقادات از نحوه ورود و به کارگیری این دستگاه در ایران در حال افزایش است. علاقه‌مندان به فوتبال و رسانه‌ها می‌پرسند این دیگر چه جور کمک داور ویدیویی است؟

به گزارش روزنامه اعتماد، در دو بازی پرسپولیس با ذوب آهن و همین‌طور استقلال با شمس آذر قزوین کمک داور ویدیویی که مدیران فوتبال مدعی هستند به کار گرفته‌اند، وارد عمل شد. در بازی استقلال تصمیمات VAR نتیجه بازی را تغییر داد. در چند دقیقه آخر بازی یک پنالتی به نفع شمس آذر توسط وار گرفته شد و همچنین بازبینی گل استقلال از نظر آفساید صورت گرفت. اما در کمال تعجب هیچ کدام از این صحنه‌ها از تلویزیون پخش نشد! درحالی که در تمام دنیا صحنه‌هایی که داور مورد بررسی قرار می‌دهد از تلویزیون پخش می‌شود. 

همین مساله تعجب رسانه‌ها و اهالی فوتبال را به دنبال داشت. سایت ورزش سه نوشت: در ورزشگاه‌های اراک و قزوین صحنه‌های مشکوک که از سوی داوران چک می‌شد هنگام بررسی به نمایش درنیامد که یک اتفاق عجیب به نظر می‌رسد. همچنین روزنامه جام‌جم با انتقاد از VAR که وارد شده، نوشت: دو گل از سه گل این بازی با تصمیم کمک داوران ویدیویی به ثبت رسید، اما ذهن بیننده تلویزیونی با گذشت دو روز از این بازی پر است از علامت سوال. صحنه‌های آهسته‌ای که از اتفاقات دقایق پایانی این بازی دیده شد نه خطای پنالتی شمس ‌آذر را به درستی به تصویر کشید و نه آفساید رامین رضاییان را.در واقع درهمه جای دنیا وقتی کار به کمک داور ویدیویی کشیده می‌شود، بیننده تلویزیونی همان تصویری را می‌بیند که داور مسابقه با تماشای آن مجاب به اعلام رای شده است، چه آن تصویر مربوط به خطای بازیکن باشد یا آفساید بودن و نبودن صحنه. اما اینجا در لیگ برتر ایران، کمک داور ویدیویی روی تصاویری تصمیم‌گیری می‌کند که در جریان بازی امکان پخش ندارد! سایت فوتبال 360 نیز در همین رابطه نوشت: صحنه‌های مشکوک ۲ مسابقه‌ای که از سیستم کمک ‌داور ویدیویی بهره می‌بردند، تنها در اتاق (VAR) و همچنین در نمایشگر داور در کنار زمین قابل ‌رویت بود و بینندگان تلویزیونی و همچنین حاضرین در ورزشگاه از طریق اسکوربورد امکان تماشای آنها را نداشتند.پیش از این شایعه شده بود که دستگاه‌های خریداری شده توسط فدراسیون فوتبال با سیستم‌های صدا‌وسیما همخوانی و امکان پخش تصاویر برای مخاطبان وجود ندارد. حالا و پس از انجام دیدارهای هفته نخست لیگ برتر شاهد تصدیق شایعه مذکور بودیم. گویا کیفیت دستگاه‌های خریداری شده قابل توجه نیست و اشکالات مهمی دارد.

روز گذشته یکی از مجریان تلویزیون با صراحت بیشتری پیرامون این موضوع صحبت کرد. او با انتقاد از شرایط به وجود آمده گفت: «خیلی بامزه است که تصاویری که VAR باید بررسی کند از تلویزیون پخش نمی‌شود. چرا پخش نمی‌شود؟ آیا مجوز لازم دریافت نشده؟ آیا این VAR نیست؟ پول وار را به خودش اختصاص داده؟ آیا این همان ویدیوچک ساده است که همه ما می‌توانیم داشته باشیم و از فضایی ویدیو بگیریم و دوباره آن را نگاه کنیم و اسمش را گذاشتیم وار؟ خیلی سختش کردیم. یک ویدیوچک ساده را خیلی سخت و گران به مردم تحویل دادیم.»

اما روز 24 مرداد و قبل از همه این انتقادات «اعتمادآنلاین» در گزارشی به این موضوع پرداخته و پیش‌بینی کرده بود که چنین اتفاقی رقم خواهد خورد. در آن گزارش آمده بود که دستگاه‌های VAR وارد شده مشکلات زیادی خواهند داشت که به مرور مشخص خواهد شد. اینکه فدراسیون هنوز نتوانسته از صداوسیما و نهادهای امنیتی و نظارتی مجوز لازم را دریافت کند و اصلا به خاطر همین است که شرکت توسعه و تجهیز مبلغ 110 میلیارد تومانی که دولت برای خرید وار اختصاص داده به حساب فدراسیون واریز نمی‌کند. به خاطر مبهم بودن قراردادهای منعقد شده بین فدراسیون و شرکت چینی و همین‌طور کیفیت دستگاه‌ها.

حالا پس از گذشت چند روز مشخص شده است که دستگاه‌های وارد شده که تنها باکس VAR هستند و دوربین ندارند با سیستم‌های صداوسیما سازگار نیستند و صداوسیما به عنوان نهادی که حق پخش فوتبال ایران را در اختیار دارد مجوز لازم را صادر نکرده و دوربین‌های خود را به پورت دستگاه VAR وصل نمی‌کند. 

ابهامات زیادی در مورد دستگاه‌های وارد شده و قیمت آنها وجود دارد. همان‌طور که مجری صداوسیما اعلام کرد به نظر می‌رسد این دستگاه‌ها با توجه به کیفیت پایین‌شان گران وارد شدند. طبق اطلاعات به دست آمده این باکس‌های وارد شده تنها چهار پورت خروجی دوربین دارند. فدراسیون فوتبال باید هر چه سریع‌تر در مورد کیفیت دستگاه‌هایی که وارد کرده و هیچ کس اطلاعی از نام شرکت و برند آن ندارد، توضیح بدهد. اینکه هر دستگاه با چه قیمتی خریداری شده و چه امکاناتی دارد. اینکه دستگاه VAR در استادیوم قرار بگیرد، اما تصاویرش برای مردم پخش نشود و داوران تنها بیننده صحنه‌های حساس باشند، امکان‌پذیر نیست و حتی در بازی‌های بین‌المللی مشکلاتی برای فوتبال ایران و میزبانی به وجود می‌آورد. 

برخی رسانه‌ها از جمله «اعتمادآنلاین» و سایرین نگرانی خود را بابت بروز یک پرونده دیگر شبیه به پرونده ویلموتس این‌بار در حوزه VAR ابراز کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها