کد خبر: 672721
|
۱۴۰۳/۰۶/۰۷ ۰۹:۱۵:۰۳
| |

در گفت و گو با روزنامه «اعتماد» مطرح شد:

شرمینه چهل امیرانی: برای المپیک تجهیزات را خودم خریدم، امیدوارم پولش را بدهند/ نفر اول رنکینگ جهانی و مدال‌آور دوره قبلی المپیک را پشت سر گذاشتم اما دیده نمی شود

تیرانداز المپین ایران در مورد حضور در پاریس و رقابت با بهترین های دنیا با روزنامه اعتماد گفت و گو کرده است.

شرمینه چهل امیرانی: برای المپیک تجهیزات را خودم خریدم، امیدوارم پولش را بدهند/ نفر اول رنکینگ جهانی و مدال‌آور دوره قبلی المپیک را پشت سر گذاشتم اما دیده نمی شود
کد خبر: 672721
|
۱۴۰۳/۰۶/۰۷ ۰۹:۱۵:۰۳

روزبه دلاور| تیم تیراندازی کشورمان متشکل از چهار تیرانداز در المپیک پاریس شرکت کرد اما نتوانست مدالی کسب کند.

به گزارش روزنامه اعتماد، با این حال، شرمینه چهل امیرانی تیرانداز تفنگ ده متر از عملکردش در پاریس رضایت‌ دارد.‌ چهل امیرانی که تجهیزاتش را خودش تهیه کرده بود و به پاریس رفت، حالا امیدوار است تا مسوولان فدراسیون هزینه آن را بپردازند. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار «اعتماد» با تیرانداز المپیکی کشورمان را می‌خوانید.

 

از تجربه حضور‌ در اولین المپیکی که شرکت کردید، بگویید؟

تجربه خیلی خوبی بود و فشار آن از بقیه مسابقات بیشتر بود اما در کل خوب بود!

انتظاری که از خودتان داشتید را توانستید برآورده کنید؟

بیش از این از خودم انتظار داشتم اما نتیجه‌ای هم که گرفتم خوب بود و توانستم رکورد المپیک ایران را ۵ نمره افزایش دهم. در کل نسبت به تجربه‌ام نتیجه خوبی گرفتم.

جامعه ورزشی انتظار بیشتری از تیراندازها داشت. آیا شرایط برای کسب موفقیت فراهم بود؟

خب رقابت در تیراندازی با بقیه رشته‌ها متفاوت است.‌ همه تیراندازها از کشورهای مختلف جهان هستند که بعضی کشورها یک نماینده داشتند و بعضی کشورها هم با دو نماینده در بازی‌ها سنجیده می‌شوند و مثل رشته‌های دیگر نیست که تک به تک با ورزشکاران دیگر کشورها رودررو شوند. ۸ نفر فینالیست می‌شوند و خبری از شانس مجدد هم نیست و رقابت هم فوق‌العاده نزدیک است. فکر می‌کنم این رشته را باید جدا سنجید. در همین یازدهمی من در المپیک در واقع نفر اول رنکینگ‌ جهانی را پشت‌سر گذاشتم اما دیده نمی‌شود یا مدال‌آور المپیک قبلی را هم پشت سر گذاشتم که این هم دیده نمی‌شود‌. متاسفانه همه این‌طور می‌بینند که فلان تیرانداز به فینال نرسید اما بقیه چیزها دیده نمی‌شود. در همین عنوان یازدهمی من خیلی از ورزشکاران کشورهای مختلف را پشت سر گذاشتم. به نظرم دستگاه‌هایی که در کشور هستند همسطح با دستگاه‌هایی که در این مسابقات است، به‌روزرسانی شوند خیلی می‌تواند به ما کمک کند.

گویا زمان بازگشت از پاریس هم به مشکل خوردید. درباره این موضوع توضیح می‌دهید؟

چون در یک ‌شهر دیگری تیراندازی برگزار می‌شد یک ناهماهنگی از سمت برگزار‌کننده پیش آمد که سلاح ما را از آن شهر به پاریس نفرستاده بودند، چون سلاح همراه خودم وارد شده بود و باید همراه خودم خارج می‌کردم تا مشکلی پیش نیاید مجبور شدم بمانم تا دوباره سلاح را ارسال کنند و بتوانم با سلاح برگردم.

برای کسب مدال تیراندازی چه ابزاری نیاز است؟

تیراندازی یک رشته تجهیزات‌محور است و هرقدر تجهیزات به‌روزتر باشد خب مسلما نتیجه بهتری هم می‌توانیم انتظار داشته باشیم. دستگاه‌ها به‌روزرسانی شود خیلی کمک می‌کند و خطاهای دستگاهی در تمرینات به حداقل می‌رسد. ما یک ماه مانده به المپیک‌ تا جایی که می‌شد تجهیزات‌مان را درست کردیم و به نسبت با تجهیزات خوبی اعزام شدیم. من یک ماه مانده به شروع بازی‌ها سلاحم را تعویض کردم و سلاح نو خریدم و خیلی خوب توانستم با آن وفق پیدا کنم. هرقدر تجهیزات بهتر باشد و اردوهای برون‌مرزی بیشتری داشته باشیم و دسترسی به ساچمه‌های تست شده پیدا کنیم، خیلی خوب و دقیق‌تر تیرهای‌مان می‌خورد. رقابت بین دهم‌هاست این تفاوت بین نفرات اول تا بیستم است. هر چی این امکانات بهتر شود نتیجه‌گیری بهتر خواهد شد.

قبل از المپیک اردو داشتید؟

یک اردو در مجارستان داشتیم و یک مسابقه هم در آلمان که توانستیم در آنجا تجهیزات خودمان را به‌روز کنیم‌.

یک ماه مانده به المپیک تجهیزات را به‌روز کردید. بهتر نبود زودتر این تجهیزات به‌روزرسانی می‌شد؟

خب با برنامه‌ریزی خوب سرمربی خیلی خوب توانستیم خودمان را با این موضوغ وفق بدهیم، مسلما هر چه زودتر باشد بهتر است، با این حال با برنامه‌ریزی خوب سرمربی توانستیم زود خودمان را وفق دهیم و رکوردهای‌مان را بالا ببریم.

رفتار جامعه ورزش و مسوولان با شما چطور بود؟

مسوولان زحمت کشیدند در فرودگاه به استقبال‌مان آمدند. آن زمان حس خوبی بود. مسوولان استان تهران بدرقه مفصلی کردند و چندین دوره هم تجلیل کردند. قرار هم شده به زودی نشستی داشته باشیم. اما خب مسلما الان توجه به مدال‌آوران است و این موضوع طبیعی هم هست. الان در دوره ریکاوری هستیم و امیدوارم یک برنامه‌ریزی منسجم و چهار ساله باشد. امیدوارم با خوابیدن این تب و تاب برای این المپیک موج جدید و برنامه‌ریزی خوب برای المپیک بعدی رخ دهد. باید نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم. تیراندازی محور نوسانی زیادی دارد و ممکن است برای یک نمره یا یک‌دهم نمره حتی کسب سهمیه را از دست داد.‌

برنامه‌تان برای آینده چیست؟

بعد از ریکاوری با یک برنامه‌ریزی خوب برای المپیک بعدی آماده می‌شوم. فکر می‌کنم تا یک سال آینده هم مسابقه مهمی ندارم.

از حال و هوای بازی‌های المپیک برای‌مان بگویید.

اولین تجربه المپیک من بود اما قبل از آن بازی‌های آسیایی و یونیورسیاد هم تجربه کرده بودم که هر دو در دهکده‌ای بود. تجربه حضور در مسابقات دهکده‌ای را داشتم، اما المپیک استرس متفاوتی دارد، حالا چه در داخل دهکده باشیم و چه بیرون. فشار بالایی دارد اما تجربه خوبی بود. ما یک شهر دیگر بودیم و دهکده ما فقط تیراندازان بودند. سالن مسابقات خیلی گرم بود و سیستم تهویه نداشت و برای رشته تفنگ‌ به خاطر لباس‌هایی که داریم شرایط سخت‌تر می‌شود، چون لباس‌های‌مان زخیم است‌. کادرفنی اعتراض کرد اما گفتند هزینه‌شان زیاد می‌شود و در مسابقات هوا را خنک‌تر می‌کنند، اما سالن تهویه نداشتند.

صحبت پایانی؟

تجهیزات خودمان را قبل از المپیک خودمان تهیه کردیم، اما قول بازگشت وجه را کمیته داده بودند. یکسری لوازم یورویی بود که هزینه آن را دقیق نمی‌شود گفت اما امیدوارم همان‌طور که قول دادند این اتفاق رخ دهد و منتظریم پرداخت کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها