کد خبر: 672795
|
۱۴۰۳/۰۶/۰۷ ۱۳:۰۵:۰۳
| |

شاه‌حسینی: فعالیت ارکان قضایی فدراسیون و احکام صادر شده غیرقانونی است!/ محرومیت مهرداد محمدی منتفی است؟

در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده است که ارکان مستقل باید توسط مجمع «انتخاب» شوند اما چنین چیزی از زمان تصویب اساسنامه رخ نداده است.

شاه‌حسینی: فعالیت ارکان قضایی فدراسیون و احکام صادر شده غیرقانونی است!/ محرومیت مهرداد محمدی منتفی است؟
کد خبر: 672795
|
۱۴۰۳/۰۶/۰۷ ۱۳:۰۵:۰۳

در چند ماه گذشته براساس اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال شبهه‌ای در مورد فعالیت ارکان مستقل مخصوصا ارکان قضایی فدراسیون شامل کمیته انضباطی، اخلاق و استیناف مطرح شد. منتقدان می‌گفتند در اساسنامه آمده است که ارکان مستقل باید توسط مجمع «انتخاب» شوند اما چنین چیزی از زمان تصویب اساسنامه رخ نداده است. 

به گزارش روزنامه اعتماد، در همین رابطه عبدالرحمن شاه‌حسینی قاضی بازنشسته دستگاه قضا و رییس پیشین کمیته انضباطی در مصاحبه‌ای که جدیدا انجام داده، اظهارنظر بسیار جنجالی و چالش‌برانگیزی را مطرح کرده است. 

قاضی عبدالرحمن شاه‌حسینی رییس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت ارکان قضایی قانونی است و احکامی که صادر می‌کنند، اعتبار دارد به دیدبان ایران گفت: در اساسنامه فدراسیون فوتبال که از زمان تاریخ تصویب لازم‌الاجرا بوده که همین حالا هم همین اساسنامه حاکم است استانداردسازی درخصوص ارکان مستقل صورت گرفته است. در گذشته هیات رییسه می‌آمد ارکان مستقل را مصوب می‌کرد و رییس فدراسیون ابلاغ می‌زد و اینها فعالیت‌شان را شروع می‌کردند. در این اساسنامه که امروز حاکم است به صراحت قید شده است که ارکان مستقل توسط هیات رییسه به مجمع پیشنهاد می‌شود و مجمع به اینها رای می‌دهد که آیا این افراد صلاحیت کار را دارند یا خیر. 

شاه‌حسینی ادامه داد: این در فیفا هم به همین شکل پیش‌بینی شده. اینجا نتیجه می‌گیریم که پس ارکان مستقل که ارکان قضایی هم جزو همین‌ها هستند شامل کمیته‌های انتخاباتی، حسابرسی و قضایی (انضباطی، اخلاق و استیناف) انتخابی شده‌اند. ولی اساسنامه در مورد روش انتخاب اینها گفته هیات رییسه افرادی را معرفی می‌کند و مجمع رای می‌دهد. پس باید تعدد افراد در پست‌های مختلف وجود داشته باشد تا حق انتخاب برای انتخاب‌کننده وجود داشته باشد. برای این منظور باید بعد از تایید اساسنامه برای هر پستی مثلا پست رییس کمیته انضباطی هیات رییسه چهار نفر را معرفی می‌کرد. سایر ارکان هم همین‌طور. اگر برای هر پست چهار نفر معرفی شود چیزی در حدود 60، 70 نفر باید به مجمع معرفی گردد. بعد اینها بروند در مجمع از برنامه خودشان دفاع کنند و ببینند چه کسی رای می‌آورد. راه درست و موکراتیک این است. 

شاه‌حسینی با یادآوری این نکته که در ماده آخر اساسنامه قید شده این اساسنامه از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست، افزود: اما جالب است که تا امروز شما ندیدید، بنده هم ندیدم و مردم هم ندیدند و وجود هم ندارد که هیات‌رییسه نامزدهای ارکان مختلف مستقل را به مجمع معرفی کرده باشد و مجمع به آنها رای داده باشد و انتخاب شده باشند. زمانی که آقای میرشاد ماجدی سرپرست بود دلسوزانه به او گفتم چنین ایرادی هست. گفت بنده در اولین مجمع همین اعضای ارکان مستقل را بردم مصوبه گرفتم. اگر این صحت داشته باشد که باز هم این انتخابات نیست. مجمع که دیگر حق انتخاب نداشته. انتخاب یعنی شما گزینه‌های متعددی در هر پستی داشته باشی و شما بتوانی برگزینی. بنابراین تکلیف این آقایان که در این مدت چه کار کردند چه می‌شود؟ از نظر من غیرقانونی است!

چنین اظهارنظری از شخصی همچون شاه‌حسینی مساله‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. در مقاطع مختلف بارها و بارها در مورد عدم استقلال ارکان قضایی فدراسیون فوتبال نوشتیم و اینکه ارکان قضایی تبدیل به اهرم قدرت رییس فدراسیون شده‌اند. حال با این تفسیر قانونی می‌توان گفت ارکان قضایی نه تنها استقلال ندارند که آرای آنها اعتبار هم ندارد. به این ترتیب مشخص نیست تکلیف احکام صادر شده توسط این نهادها چه می‌شود و اگر کسی دعوی خود را به نهادهای بین‌المللی ببرد چه سرنوشتی در انتظار فدراسیون فوتبال و ارکان قضایی آن خواهد بود. همین حالا پرونده شکایت پرسپولیس از بیرانوند جنجالی شده و پیش از این حکم محرومیت 6 جلسه‌ای مهرداد محمدی ستاره استقلال جنجال‌ساز شده بود. باتوجه به توضیحات شاه‌حسینی آیا محرومیت محمدی روی هواست؟ یا هر حکمی در مورد بیرانوند صادر شود اعتبار ندارد؟ 

لازم است نفرات حقوقی فدراسیون فوتبال و همین‌طور اعضای مجمع هر چه سریع‌تر در مورد این شبهه بزرگ پاسخگو باشند یا اگر لازم است با خود قاضی شاه‌حسینی مناظره‌ای را برگزار کنند تا اهالی فوتبال متوجه شوند که تکلیف ارکان قضایی فوتبال به چه صورت است. این تصور که ارکان قضایی غیرقانونی هستند و تصمیمات‌شان بدون اعتبار، فوتبال ایران را به ‌شدت دچار چالش می‌کند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها