کد خبر: 672998
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۰ ۰۷:۵۵:۳۴
| |

گزارش اختصاصی «اعتماد» از بزرگ تر شدن ابعاد فاجعه VAR؛

فدراسیون اطلاعات مربوط به قراردادهای VAR را مخفی می کند/ نامه فدراسیون به باشگاه‌ها: برای VAR پول بدهید!/ تحریم؟ پنج شرکت حاضر به کار در ایران بودند

ماجرای واردات var به ایران هر روز ابعاد فاجعه آمیزتری به خود می گیرد همانند اتفاقی که در بازی پرسپولیس و فولاد خوزستان رخ داد.

فدراسیون اطلاعات مربوط به قراردادهای VAR را مخفی می کند/ نامه فدراسیون به باشگاه‌ها: برای VAR پول بدهید!/ تحریم؟ پنج شرکت حاضر به کار در ایران بودند
کد خبر: 672998
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۰ ۰۷:۵۵:۳۴

هر روز که نه، هر ساعت که می‌گذرد ابعاد فاجعه‌ VAR در فوتبال ایران بیشتر می‌شود و اخبار عجیب‌تری از آن به گوش می‌رسد.

به گزارش «اعتماد» در روزهای گذشته سویه‌های تاریکی از این ماجرا را فاش کردیم و امروز هم برخی ناگفته‌ها در این زمینه را با شما در میان می‌گذاریم. همین طور به اتفاقات عجیبی که در این راستا در حال رخ دادن است، اشاره خواهیم کرد.

 

صداوسیما پاسخ فدراسیون را داد: کار شما اشتباه و غیرقانونی است!

فدراسیون فوتبال بعد از تحت فشار قرار گرفتن به خاطر کیفیت دستگاه‌های VAR که از شرکت چینی خریداری کرده از طریق واسطه‌های رسانه‌ای توپ را در زمین صداوسیما انداخت تا اینچنین جا بیفتد که اگر دستگاه‌ها مشکل دارند، کیفیت ‌ندارند، دوربین نیست، صحنه‌های بررسی خطا نشان داده نمی‌شود و... در کل بیشتر شبیه ویدئوچک هستند تا VAR مقصر صداوسیما است نه فدراسیون. با این حال روز گذشته ابوالفضل صالحی، سرپرست اداره‌کل فنی صدا و تصویر و ناظر قرارداد VAR در سازمان صداوسیما در توضیحی مفصل به ابهامات در این خصوص پاسخ داد که خلاصه آن شامل موارد زیر می‌شود:

ابتدای سال ۱۴۰۳ به صداوسیما اطلاع داده شد که فدراسیون در حال تهیه چند دستگاه VAR است و صداوسیما باید به عنوان ناظر فنی در عقد قراردادی که ۱۹ تیر ماه جاری انجام شد، حضور داشته باشد. موضوع را از دو منظر پیگیری کردیم؛ نخست، بحث فنی محصولی که در حال خریداری است و خود بحث جداگانه‌ای می‌طلبد و دوم، تفاهمنامه‌ای که میان سازمان صداوسیما، شرکت توسعه اماکن ورزشی، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش امضا شد. به موجب این قرارداد فدراسیون باید در مقوله «بهره‌برداری فنی» از این سامانه با صداوسیما تفاهم کند.

متأسفانه فدراسیون فوتبال مستقل و بدون اینکه شرکت STP (شرکت واسط ارائه ‌دهنده خدمات فناورانه) وجود داشته باشد، اقدام به خریداری سامانه VAR کرده و تکلیف ارائه‌ دهنده خدمات فنی واسط در این میان مشخص نیست. STP را باید فدراسیون فوتبال انتخاب و به فیفا اعلام کند.

درباره شکل بهره‌برداری از تصاویر و نحوه نمایش آن با صداوسیما توافق نشده است. اکنون دو دستگاه VAR داریم که یکی اروپایی و یکی چینی است و هیچ هماهنگی برای اینکه سامانه‌ها به کدام استان بروند با صداوسیما انجام نمی‌شود و ما به عنوان ستاد سازمان صداوسیما از تصمیم فدراسیون برای استفاده از VAR در برخی بازی‌ها بی‌اطلاعیم و به لحظه خبردار می‌شویم.

اساسا خرید دستگاه VAR در هیچ کجای جهان به آن اندازه موضوعیت ندارد که عقد قرارداد با شرکت‌های STP حائز اهمیت است. شرکت‌ها با لیگ‌ها برای پوشش یک دوره لیگ قرارداد می‌بندند.

قانون فیفا می‌گوید یا همه بازی‌ها باید VAR داشته باشند، یا هیچ کدام. اما در اینجا برخلاف قانون فیفا برای برخی بازی‌ها از این امکان استفاده می‌شود.

مطرح شدن ادعاهایی چون سانسور تصاویر VAR از سوی صداوسیما به علت انحصار طلبی‌اش کم‌لطفی و غرض‌ورزانه است.

 

نه تنها تاییدیه‌ای وجود ندارد که فدراسیون اطلاعات را مخفی می‌کند

در گزارش‌های قبلی پیرامون داستان VAR فاش کرده بودیم که صداوسیما مجوزهای لازم را به عنوان یکی از طرفین تاثیرگذار و ذی‌حقوق در مورد استفاده از VAR برای فدراسیون صادر نکرده است. مدیر صداوسیما اشاره کرده که ما قرارداد را از منظر کیفی و فنی و همین‌طور تفاهمنامه منعقد شده میان طرفین بررسی کرده‌ایم. کاملا مشخص است که صداوسیما در این دو مورد مخصوصا مورد اول با فدراسیون دچار مشکل است.

از آن طرف گفتیم نهادهای نظارتی و امنیتی هم قرارداد فدراسیون با شرکت چینی را تایید نکردند و دقیقا به همین دلیل است که پول در نظر گرفته شده توسط دولت برای خرید VAR به مبلغ 110 میلیارد تومان که در حساب شرکت توسعه و تجهیز است و بخشی از آن (کمتر از 25 درصد) با اخذ تضامین قوی به حساب فدراسیون نشسته، همچنان در حساب مبدا باقی مانده و به فدراسیون داده نمی‌شود.

در همین رابطه روز گذشته یک منبع آگاه به خبرنگار روزنامه اعتماد خبر داد فدراسیون بخشی از اطلاعات مربوط به عقد قرارداد با شرکت چینی را در اختیار نهادهای ناظر و صداوسیما قرار نمی‌دهد و حتی در مقابل خواست این نهادها مقاومت به خرج می‌دهد. مشخص نیست چرا فدراسیون که با پول بیت‌المال دستگاهی را خریداری کرده چنین رفتاری را در پیش گرفته است. آیا حق مردم نیست که بدانند پول‌شان در چه زمینه‌ای و به چه شکلی خرج شده است؟ آیا اقدام درست و به موقع نهادهای ناظر برای بررسی قراردادهای منعقد شده برای خرید VAR، آن هم VARای که این همه حاشیه درست کرده نابجا است؟ فدراسیون باید در این زمینه پاسخگوی افکار عمومی و نهادهای ذی‌ربط باشد.

 

گفته بودیم VAR فدراسیون فقط مصرف داخلی دارد!

در گزارش‌های قبلی اشاره کرده بودیم که وقتی تصاویر مربوط به بررسی صحنه‌ها از تلویزیون پخش نمی‌شود، وقتی کیفیت دستگاه‌ها و دوربین‌ها پایین است و... این دستگاه تفاوتی با ویدئوچک ندارد. نوشتیم بزرگ‌ترین مشکلی که این VAR ایجاد می‌کند نه دو، سه پنالتی اشتباه و خنداندن مردم که ضرر به فوتبال ملی کشور است. نوشتیم با این وضعیت نمی‌توان از دستگاه‌های خریداری شده در بازی‌های بین‌المللی استفاده کرد و این یعنی ما عملا VAR نداریم. سه روز قبل حامد مومنی، معاون دبیرکل فدراسیون گفت برای بازی ایران و قرقیزستان ست دستگاه VAR از طرف AFC به کشورمان ارسال شده و بازی با این دستگاه برگزار می‌شود. مومنی اظهار داشت این کار طبق قوانین مشخص فیفا انجام می‌گیرد. اظهارنظری بسیار گمراه‌کننده صرفا برای فرار از پاسخگویی به این سوال که پس این همه دستگاه VAR که فدراسیون خرید چه شد؟ مومنی باید به این سوال پاسخ بدهد آیا مثلا در جام جهانی فیفا ست‌های VAR را به قطر فرستاد و بعد هم دستگاه‌هایش را جمع کرد و برد؟

نامه فدراسیون به باشگاه‌ها: پول VARرا بدهید! آن 20 و چند میلیون دلار چه شد؟

اتفاق بسیار عجیبی در چند روز گذشته رخ داده است. منابع آگاه به خبرنگار روزنامه اعتماد خبر داده‌اند که فدراسیون با ارسال نامه‌ای به چند باشگاه از آنها خواسته برای خرید VAR‌ پول بدهند! این درخواست با مخالفت شدید باشگاه‌ها مواجه شده است آن هم به چند دلیل؛ باشگاه‌ها صاحب استادیوم نیستند که بخواهند آن را تجهیز کنند. باشگاه‌ها از قرارداد خرید دستگاه‌ها اطلاع ندارند و آن را بسیار مبهم و مشکوک می‌دانند. کیفیت دستگاه‌ها با پولی که فدراسیون درخواست کرده همخوانی ندارد. این منبع آگاه به خبرنگار روزنامه «اعتماد» گفت فدراسیون می‌خواهد هم از دولت پول بگیرد هم از باشگاه‌ها!

نکته جالب توجهی که در این زمینه وجود دارد برمی‌گردد به میزان دارایی‌های فدراسیون در فیفا. برخی منابع خبری به خبرنگار روزنامه اعتماد اطلاع دادند در حال حاضر فدراسیون بیش از 20 میلیون دلار نزد فیفا دارد. 16 میلیون دلار از این پول بابت صعود ایران به جام جهانی 2022 قطر است که در زمان فدراسیون قبلی به دست آمد. بخش دیگری از این پول بابت حضور ایران در جام ملت‌های آسیا بوده است که صعود به این مسابقات هم در دوره فدراسیون قبلی رقم خورد. بخش دیگری از این مبلغ هم مربوط می‌شود به فاندهای فیفا برای توسعه فوتبال. برخی شنیده‌های تایید نشده می‌گویند مجموع این ارقام 25 میلیون دلار است. حال فدراسیون باید پاسخ بدهد اصلا چرا برای خرید VAR دنبال پول گرفتن از دولت و باشگاه‌ها است؟ چرا باید به دولت بگوید ما از حساب خود در فیفا دستگاه چینی می‌خریم، شما اینجا معادل ریالی آن را به ما بدهید؟ چرا دولت باید به فدراسیون پول بدهد که آخرش هم این همه حاشیه ساخته شود و گرهی هم از گره فوتبال ایران باز نکند؟

 

دستگاهی که حتی روشن نمی‌شود، تصویری که نیست!

اخباری که از VAR در ایران به گوش می‌رسد بعضا باورنکردنی است. بعد از اینکه مشخص شد در بازی استقلال و ملوان مونیتور کنار زمین برای بررسی صحنه‌ها توسط داور تصویر نداشته و فقط به صورت دکوری آنجا قرار داده شده بوده، روز گذشته سایت ورزش سه نوشت دستگاهی که به خرم‌آباد فرستاده شده بود روشن نشده! این وب‌سایت در توضیح اینکه چرا با وجود دستگاه و داور VAR این بازی بدون وار برگزار شد نوشت: «تیم داوری مسابقه خیبر و ذوب‌آهن تلاش زیادی برای راه‌اندازی VAR کردند. در این خصوص مسوولان برگزاری هم به کمک داوران رفتند تا بتوانند این سیستم را در اتاق مربوط به VAR راه‌اندازی کنند اما در نهایت از روشن کردن سیستم بازماندند تا بازی بدون کمک داور ویدئویی برگزار شود.» اتفاقی فراتر از طنزهای مهران مدیری!

 

بی‌کفایتی خود را گردن تحریم نیندازید؛ پنج شرکت معتبر حاضر به همکاری با ایران بودند

غیر از اظهارات مبهم و کلی‌گویانه دو مقام میانی فدراسیون فوتبال در مورد VAR در یک نشست خبری فرمایشی در عصر روز دوشنبه هفته پیش با وجود این همه انتقاد رسانه‌ها از وضعیت VAR هنوز هیچ پاسخ درستی در این زمینه داده نشده است. هنوز در مورد قیمت دستگاه‌ها اطلاع‌رسانی صورت نگرفته و هنوز قراردادها رسانه‌ای نشده است. اینکه فدراسیون قراردادها را «به کلی سرّی» کرده بسیار مشکوک است. حالا که این گزارش را می‌خوانید فقط رسانه‌های نزدیک به مهدی تاج و فدراسیون و آنهایی که نفعی در وجود این دستگاه‌ها می‌برند، سکوت کرده‌اند و مابقی خواستار شفافیت در این زمینه هستند. روز پنجشنبه جواد خیابانی با انتقاد شدید از فدراسیون گفت بیش از 4 میلیون دلار پول داده‌اید برای این دستگاه‌ها! مگر دلار علف خرس است؟ این مجری گفت فدراسیون بی‌‌کفایتی خود را پشت تحریم پنهان نکند! این در حالی است که هفته گذشته پایگاه خبری «رویداد 24» سندی منتشر کرد که نشان داد 5 شرکت بزرگ و معتبر در حوزه VAR اعلام کرده بودند مشکلی بابت همکاری با فدراسیون فوتبال ایران با مشارکت فیفا ندارند. این نامه را بخش تکنولوژی و فناوری فیفا به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده بود. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها