کد خبر: 673542
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۷ ۰۸:۱۵:۱۵
| |

ستاره پیشین تیم ملی جواب طارمی را داد؛ غفور جهانی: نباید پیشکسوتان را ضایع کرد/ مردم وقتی فوتبال خوب نمی بینند عصبی می شوند

غفور جهانی می گوید علی دایی اسطوره فوتبال ایران است اما به او تیم نمی دهند.

ستاره پیشین تیم ملی جواب طارمی را داد؛ غفور جهانی: نباید پیشکسوتان را ضایع کرد/ مردم وقتی فوتبال خوب نمی بینند عصبی می شوند
کد خبر: 673542
|
۱۴۰۳/۰۶/۱۷ ۰۸:۱۵:۱۵

روزبه دلاور| تیم ملی فوتبال کشورمان در اولین بازی از مرحله سوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی در برابر قرقیزستان به میدان رفت و با نمایش یک بازی ضعیف به برتری با یک گل دست یافت‌.

به گزارش «اعتماد»، شاگردان امیر قلعه‌نویی در این بازی خوش‌شانس بودند که توانستند از یک گل زده محافظت کنند. هواداران تیم ملی در ورزشگاه فولادشهر با شعارهایی علیه بازیکنان و سرمربی نسبت به سبک بازی ملی‌پوشان‌ اعتراض کردند‌، اعتراض‌هایی که پس از پایان مسابقه با واکنش‌هایی از جانب مهدی طارمی همراه شد. به بهانه این مسابقه و حواشی پیرامون آن با غفور جهانی یکی از پیشکسوتان فوتبال کشورمان گپ و گفتی ترتیب دادیم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید.

 

‌به نظر شما چرا نمایش تیم ملی مقابل قرقیزستان تا این‌حد دور از انتظار بود؟‌

بیشتر بازیکنان ما لژیونر هستند و مدت خیلی کمی کنار هم بودند و برای همین هم‌ نمی‌توانستند خواسته‌های مربی را پیاده کنند. هماهنگی لازم بین بچه‌ها وجود نداشت اما اگر زمان بیشتری داشتند مطمئن باشید بهتر بازی می‌کردند. امیرخان! خودش می‌داند چه کاری باید انجام‌دهد. ضمن اینکه ما در بازی‌های قبل مقابل حریف با نتایج خوبی پیروز شده بودیم و‌ همین باعث شده بود تا حریف را دست‌کم بگیریم. تمام تیم‌های آسیایی با جدیت کار می‌کنند و الان دیگر‌ نمی‌شود گفت تیمی ضعیف است. همین مسائل در ذهنیت تیم‌ تاثیر داشت. البته‌ نظر شخصی‌ام ‌این‌ است که‌ باید‌ در این‌ بازی بیشتر از جوانان استفاده می‌کرد تا بازیکنانی که در لیگ ما بازی می‌کنند هم‌حاشیه امنیتی داشته باشند.

‌کیفیت بد زمین هم اثر گذار بود؟

این ضعف فوتبال ما است. ضعف آنهایی است که به تیم ما که می‌خواست در زمین خوب مشهد بازی کند این اجازه را ندادند و به اجبار در آن زمین خراب بازی کردند. خب این زمین ‌همانطور که برای ما بد بود برای تیم مقابل هم بد بود. بازی در این زمین یک نقطه تاریک‌ در ورزش کشورمان است. تاثیر بسیاری روی کار هر دو تیم‌ گذاشت. ضمن اینکه‌ برای آبروی ما خیلی بد است. تیم‌های ما که در لیگ آسیا و رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی بازی می‌کنند باید هرکدام‌شان صاحب یک زمین‌خوب باشند اما متاسفانه مدت مدیدی است که به زیربناها یا زیرساخت‌ها توجه زیادی نمی‌کنیم. ما هر فصل به فکر این هستیم‌که یک تیم ببندیم و برویم و بازی کنیم اما در فکر عواقب اینچنینی نیستیم.‌ این مسائل باعث شده فوتبال ما ضربه‌ بخورد، در کل دنیا نگاه کنید‌ این زمین‌های ما از تمام‌زمین فوتبال‌های کشورهای دنیا بدتر است. از نقاط ضعف ما همین‌زمین‌ها است.

غفور جهانی

‌پروسه جوانگرایی در تیم ملی تا این حد زمان می‌برد؟

خب من یادم هست در زمان ما یک تیم ملی اصلی داشتیم در کنار آن یک تیم ب ملی هم داشتیم. در سال ۵۱ من عضو تیم ملی ب بودم، محمود اعتمادی و مسیح مسیح‌نیا و حسین فرکی هم بودند. برای تیم ب هم بازی می‌گذاشتند مثل بازی با لهستان. ما یک تیم در کنار تیم اصلی داشتیم و بازیکنان‌ خوبی بودند که در زمان نیاز به تیم اصلی اضافه می‌شدند اما الان متاسفانه اینجور برنامه‌ریزی نیست و قبل همین بازی جلوی قرقیزستان حتی یک بازی تدارکاتی هم انجام ندادند.‌ این بازیکنان ۲۰ روز هم دور‌هم جمع نبودند. در زمان ما تقریبا هر هفته تیم ملی تمرین می‌کرد و مثلا روز چهارشنبه به تیم باشگاه‌های خودشان می‌رفتند و جمعه بازهم در اردوی تیم ملی حاضر بودند. در تیم ملی الان نمی‌دانم به چه دلیلی این برنامه را نداریم. البته امیرخان‌ خودش مربی باهوشی است ‌و‌ مطمئنا با این سبک بازی و اعتراضات مردم او را مجبور کردند تا از جوانان بیشتر استفاده کند‌ البته خودش هم این را می‌خواهد. من با یکی از دوستانم در ملوان صحبت می‌کردم می‌گفت یک بازیکن بسیار خوب به نام‌ محمد عمری داریم که می‌تواند به درد تیم ‌ملی بخورد اما او را دعوت نکردند. عمری می‌تواند یک مشکل از تیم ملی را به دوش بکشد. ‌متاسفانه اینها که به باشگاه‌ها اضافه می‌شوند راه‌شان دور است و فکر می‌کنم‌ نمی‌توانند. برای همین بازیکنان با استعداد را هفته‌ای پنج روز جمع کنند. هزینه‌ای برای فدراسیون می‌شود؟ هزینه‌ مهم است یا اینکه به ۱۴، ۱۵ بازیکنی که در اروپا بازی می‌کنند اکتفا کنیم؟ آنها هم که زیرنظر مربی باشگاهی خودشان هستند تا یکی- دو روز قبل از مسابقه تیم‌ملی به ایران بیایند خب تمرینات آنها در آنجا با کشور ما فرق می‌کند و تا بخواهند با بازیکنان جوان ما هماهنگ شوند مشکل است. اگر قرار است همیشه لژیونرها دعوت شوند پس این بازیکنانی که در لیگ زحمت می‌کشند چه کاره هستند؟

‌نظر شما درباره شعارها علیه سرمربی تیم‌ ملی چیست؟

مردم وقتی بازی خوب نمی‌بینند خب معلوم‌ است که عصبانی می‌شوند و تنها کسی هم که ‌هدف قرار می‌دهند مربی تیم ملی است که می‌خواهند دق‌دلی خودشان را خالی کنند! به نظر من‌ امیر آنچنان تقصیری ندارد. امیر باید یک مقدار بیشتر دقت درباره مسائلی داشته باشد. ‌او رفیق و دوست ما است و امیدوارم که موفق ‌شود حالا بازی اول بوده و مساله‌ چندانی نیست ان‌شاالله که بتوانند در بازی بعدی مقابل امارات بهتر کار کنند. اگرچه همین امارات هم‌ قطر را با نتیجه سه بر یک برده ‌و‌ مشخص است بازی مشکلی داریم امیدوارم با انجام یک بازی‌خوب و یک نتیجه‌ خوب از دل مردم در بیاورند.

‌بعضی از هواداران‌هم‌ علی دایی را تشویق می‌کردند. فکر می‌کنید تشویق او که‌مدت‌ها در فوتبال ما نقشی ندارد به چه مفهومی است؟

علی دایی اسطوره فوتبال ما است و از او خبر ندارم که ایران است یا خارج اما‌ می‌دانم‌ خودش را یک مقدار کنار کشیده حالا به خاطر هر مساله‌ای. البته متاسفانه به او تیم نمی‌دهند که کار کند و علی هم فکر خودش و زندگی‌اش است. فکر می‌کنم دور فوتبال را خط کشیده ‌با این‌حال او اسطوره فوتبال ما است و به همین‌علت هم ‌او را تشویق کردند.

‌مهدی طارمی هم‌ در مصاحبه به شکلی به صعود سخت‌تیم‌ملی به جام‌جهانی در گذشته طعنه زد و مدعی شد حالا خیلی راحت در هر دوره از این مسابقات شرکت می‌کنیم. درباره صحبت‌های این بازیکن‌چه نظری دارید؟‌

هیچ زمان هیچ فوتبالیستی سعی نمی‌کند که پیشکسوت فوتبالش را ضایع کند. خب آن زمان از اقیانوسیه و آسیا یک تیم‌ به جام‌ جهانی می‌رفت اما الان از آسیا هشت تیم‌صعود می‌کنند خب شرایط برای رفتن به جام جهانی آسان‌تر از گذشته است.‌حالا یک پیشکسوت اگر حرفی در این باره ‌بزند که نمی‌خواهد تیم ملی را تضعیف کند بلکه می‌خواهد سختی کار در آن زمان را بگوید. زمانی که پول نبود. اما شما سختی می‌کشی خب پول خوبی در می‌آوری. در زمان ما که رفتیم جام جهانی خدا شاهد است و می‌توانی از علی پروین هم سوال کنی که به هر کدام از ما یازده هزار تومان پول دادند. خب پیشکسوت الان نباید یک گلایه کند؟ من بیایم امیر قلعه‌‌نویی را ضایع کنم‌ چه چیزی عاید من می‌شود؟ من باید به امیر کمک‌ کنم اگر او صلاح بداند ایرادات را بگویم و مطمئنم‌ حرف گوش‌کن است و ایرادات را بر طرف می‌کند. اگر ایرادات را می‌گوییم که نمی‌خواهیم تیم ملی را ضایع کنیم. ما عمری در تیم ملی بودیم و آنجا مثل خانواده ما است. ما امکان دارد انتقاد کنیم و باید هم این کار را کنیم چون حق ما است اما هیچ‌وقت کسی را ضایع نمی‌کنیم.

کاپیتان تیم ملی در بخشی از صحبت‌هایش گلایه‌هایی از برخی هواداران که توهین می‌کردند داشت. علت این فحاشی‌ها چیست؟

آنهایی که به بازیکنان می‌گویند بی‌شرف فکر می‌کنم ‌بیش از حد عصبی هستند. بازیکنان‌ ما همه شرف دارند و برای خاک ما می‌جنگند. بی‌شرفی به آنها نمی‌چسبد.

‌سوال آخر درباره وی‌ای‌آر است.‌ این سیستمی که وارد کشورمان شده توانسته به بهبود وضعیت داوری کمک کند؟

مسلما اینها هنوز ناشی هستند! تا راه بیفتند یک مقدار زمان می‌برد. اینها باید یک آدم‌هایی را از خارج بیاورند تا به ‌داوران ما تعلیم دهند. ما آن را آوردیم اما از تلویزیون استفاده می‌کنیم! VAR یک چیز دیگر است و دوربین‌های مخصوص خودش را دارد. ما راه کار کردن با این را یاد نگرفتیم. مثلا بازی ملوان و استقلال را دیدید که تصمیم VAR اشتباه بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها