کد خبر: 674131
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۱ ۱۱:۳۷:۰۶
| |

در گفت و گو با «اعتماد» مطرح شد؛

مدال آور پارالمپیک: استاندار اصفهان به من یک پیام نداد اما به ملاقات قلعه‌نویی رفت!/ مسوولان قبل از مسابقات توجیه‌مان کرده بودند، اما بیت‌سیاح هیجانی شد

مختاری برنده مدال برنز پارالمپیک پاریس می گوید خودش سپاهانی است اما اکثر بچه های پارالمپیک پرسپولیسی هستند.

مدال آور پارالمپیک: استاندار اصفهان به من یک پیام نداد اما به ملاقات قلعه‌نویی رفت!/ مسوولان قبل از مسابقات توجیه‌مان کرده بودند، اما بیت‌سیاح هیجانی شد
کد خبر: 674131
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۱ ۱۱:۳۷:۰۶

علیرضا مختاری، ملی‌پوش پرتاب وزنه ایران در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک مدال برنز این رشته را به خود اختصاص داد.

به گزارش «اعتماد»، ملی‌پوش کشورمان با رکورد ۸.۶۹ متر به مقام سوم دست یافت، اما او اعتقاد دارد که کمترین حقش در این مسابقات کسب مدال نقره بود. در مسابقه مختاری ابتدا بعد از دو ورزشکار گرجی و مراکشی در جایگاه سوم قرار گرفت. اما با اعتراض مربیان ایران و برخی تیم‌های دیگر پرتاب‌های ورزشکار گرجستانی رد شد و مختاری به مدال نقره رسید. اما دوباره با اعتراض گرجی‌ها یکی از پرتاب‌های این ورزشکار مورد قبول قرار گرفت تا مختاری دوباره به مدال برنز برسد! به هر ترتیب این ورزشکار کشورمان با ایستادن روی سکوی سوم به کار خود پایان داد. مختاری که به تازگی به ایران بازگشته از مسوولان استان اصفهان ناراحت است و درخواستی هم از وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک دارد. در ادامه گفت‌وگوی اختصاصی خبرنگار «اعتماد» با این قهرمان المپیکی کشورمان را می‌خوانید.

 

از بازی‌های پارالمپیک پاریس بگویید.

مسابقات خوبی بود و در بالاترین سطح برگزار شد و رکوردهای خوبی هم جابه‌جا شد. کمی به لحاظ اسکان در روزهای اول سخت‌مان بود وگرنه همه‌ چیز در آنجا عالی بود. میزبانی پاریس حتی بهتر از توکیو بود.

از عملکرد خودت راضی بودی؟

رقیبانی که در کلاس ما شرکت کرده بودند را می‌شناختم و شرایط عین پارالمپیک توکیو شد. شش ماه قبل از آن بازی‌ها هم یک ورزشکار متقلب با تقلب در کلاس وارد کلاس ما شد و شرکت کرد و طلا گرفت و بعد کلاسش را عوض کرد در این دوره هم دو ورزشکار متقلب با وضعیت خیلی سالم‌تر از من در این کلاس آمدند و تقریبا یک متر حتی بیشتر رکورد دنیا را جابه‌جا کردند. در یک روز، ورزشکارهای مراکش و گرجستان سه بار رکوردشکنی کردند. ما اعتراض کردیم سوریه و لهستان هم اعتراض داشتند و اعتراض به ورزشکار گرجستان را قبول کردند، اما با اعمال نفوذ دوباره رای را برگرداندند و مدال نقره ما به برنز تبدیل شد. اگر ناحقی نمی‌شد حقم طلا یا حداقل نقره بود.

چرا حواشی و اعتراض به داوری‌ها در دوومیدانی در این دوره تا این حد زیاد بود؟

واقعیتش این است که اصلا سیستم دوومیدانی در پارالمپیک را به هم زده‌اند. اعتراض پشت اعتراض! رای صادر می‌شود و بعد هیات ژوری رای را عوض می‌کند. در این شرایط واقعا ناحقی زیاد می‌شد.

بحث تغییر مدال و اینها برای ورزشکاران خودمان هم رخ داد. مدال طلای بیت‌سیاح گرفته شد. فکر می‌کنی گرفتن‌ مدال طلا از بیت‌سیاح ناحقی بود؟

ورزشکار بعضی مواقع دچار هیجان می‌شود، اما صادق نباید آن حرکت را انجام می‌داد. باید صبر می‌کرد مسابقه تمام می‌شد یا یک جایی بیرون از استادیوم این کار را انجام می‌داد. حالا دیگر این اتفاق افتاد، اما خوب می‌شد که این مدال را برای کاروان ایران می‌گرفت.

قبل از این بازی‌ها کلاس توجیهی برای ورزشکاران نمی‌گذارند تا به آنها این نکات را گوشزد کنند؟

چرا، هم رییس کاروان وهم آقای دکتر کارگری، سرپرست دوومیدانی، همه این اطلاعات را به بچه‌ها دادند. اینجا مقصر مسوولان نیستند و کارشان را درست انجام دادند، بلکه ورزشکار مقصر است که این خطا را کرد. مسوولان که نمی‌توانند تک‌تک کیف بچه‌ها را بگردند! پرچم را به تعداد نفرات ورزشکار به مربی دادند تا مربی بعد از مسابقه پرچم را از روی سکو به ورزشکار بدهد. حالا این اتفاق رخ داده است دیگر و کاری هم نمی‌توان انجام داد.

درباره جوایز هم درخواستی از مسوولان داشتی؟

بله، به ناحق مدال نقره من گرفته شده است. اگر وزیر ورزش و رییس کمیته المپیک لطف کنند مدال ما را نقره حساب کنند و از طرف دیگر درخواست دارم جایزه پای سکو بچه‌های ما را هم مثل بچه‌های المپیکی حساب کنند‌.

در مصاحبه‌ای از مسوولان استان اصفهان گلایه کردی‌. ناراحتی برطرف شد؟

هنوز هم‌ که هنوز است از استاندار و مسوولان شهری ناراحت هستم. هنوز یک پیام تبریک به من ندادند. یک مراسم بدرقه برای ما نگرفتند و برای برگشت هم هیچ کاری نکردند. من با یک ون به اصفهان برگشتم! بعد استاندار برای فوتبال به هتل می‌رود تا به دیدار آقای قلعه‌نویی برود! من خودم سپاهانی هستم، اما این عدالت نیست. یک‌پنجم مدال کل کاروان ایران را ما اصفهانی‌ها کسب کردیم،‌ اما برای ما یک پیام نمی‌دهند. از مسوولان ‌شهری و نمایندگان مجلس چند تایی تماس گرفتند، اما بهتر بود قبل از رفتن ‌ما این اتفاق رخ می‌داد. جا دارد از باشگاه سپاهان هم تشکر کنم که حمایتم کردند.

حقوق‌تان چقدر است؟

در کل ماهی ۹ میلیون یا 10 میلیون که الان که مسابقات تمام شده است همین هم قطع شد.

برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

مسابقات جهانی سال آینده و بازی‌های آسیایی ناگویا را پیش رو داریم. من در سه دوره پارالمپیک شرکت و دو مدال کسب کردم. در ریو هم مادرم فوت کرد، نتوانستم مدال بگیرم اگر عمری باشد در المپیک بعدی هم حضور پیدا می‌کنم.

سوال خارج بحث، بچه‌های پارالمپیک بیشتر طرفدار کدام تیم هستند؟

بچه‌های پارالمپیک بیشتر پرسپولیسی هستند.

صحبت پایانی؟

کمیته ملی پارالمپیک تمام تلاش خودش را کرد. فدراسیون هم همین‌طور از همه آنها ممنونم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها