کد خبر: 674483
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۵ ۰۷:۵۵:۲۹
| |

فدراسیون با اتهام بزرگی روبه‌رو است/ پرونده مرگ هوادار ملوان «ماست‌مالی» نشود!

جامعه فوتبال انتظار دارد ماجرای درگذشت یک هوادار حین بازی لیگ برتر به صورت کامل و تا انتها پیگیری شود و با مقصر یا مقصرین احتمالی برخورد کامل و عبرت‌آموز انجام شود.

فدراسیون با اتهام بزرگی روبه‌رو است/ پرونده مرگ هوادار ملوان «ماست‌مالی» نشود!
کد خبر: 674483
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۵ ۰۷:۵۵:۲۹

یک هوادار فوتبال در استادیوم دچار سکته قلبی شد و درگذشت. این اتفاق در بازی سپاهان و ملوان و در ورزشگاه فولادشهر رخ داد. حالا فوتبال کشور در سوگ به‌سر می‌برد، اما این سوگ نباید باعث شود بی‌خیال مقصر یا مقصرین احتمالی شویم.  در حال حاضر زهره هراتیان، رییس ایفمارک می‌گوید منتظر تکمیل مدارک و گزارش‌ها هستیم. فدراسیون عوامل برگزاری بازی را تا اطلاع ثانونی محروم کرده‌ و مدیران باشگاه سپاهان به عنوان تیم میزبان تحت فشار قرار گرفته‌اند.  

به گزارش روزنامه اعتماد، ابتدا ببینیم چه اتفاقی رخ داده. دقیقه 30 بازی سپاهان و ملوان یک هوادار قدیمی انزلی‌ دچار سکته قلبی شد. این اتفاق جو آن قسمت از سکوها را به التهاب کشاند. خبر به کنار زمین و بعد بازیکنان رسید. ناظر بازی طبق گفته خودش به خاطر شلوغی سکوها و نه سکته یک هوادار بازی را 6 دقیقه متوقف کرد. بیمار با هر شکلی بود به آمبولانس کنار زمین رسانده شد. بازی در همان شرایط ادامه پیدا کرد. عملیات احیا صورت گرفت. بیمار راهی بیمارستان شد و در بیمارستان درگذشت.  از همان لحظات نخست این سوال در ذهن هواداران شکل گرفت: آیا همه اقدامات لازم در زمان مناسب برای نجات جان یک انسان انجام گرفت؟ 

برای جواب به این سوال باید دانست که طبق قوانین نیاز بوده دو دستگاه آمبولانس برای هواداران و یک دستگاه آمبولانس برای بازیکنان در محوطه وجود می‌داشته. این مساله هنوز (تا زمان نگارش این گزارش) تایید نشده است. آیا تمامی امکانات پزشکی لازم از جمله دستگاه احیا که باید در استادیوم وجود می‌داشته، وجود داشته؟ این مورد هم هنوز تایید نشده است. آیا ناظر بازی براساس موازین انسانی و قانونی عمل کرده است؟ این مورد بحث شدید اهالی فوتبال قرار دارد. داود رفعتی، ناظر بازی که پیش از این هم جنجال‌های بسیاری آفریده بود اما یکی از مورد وثوق‌ترین افراد در فدراسیون فوتبال است، در آخرین مصاحبه خود گفته است حتی اگر یک هوادار در همان استادیوم هم فوت می‌کرد من بازی را متوقف نمی‌کردم چه برسد به اینکه طرف در بیمارستان درگذشته است. 

رفعتی در یک مصاحبه تلویزیونی نیز وقتی با این جمله که «در لالیگا بازی به خاطر سکته هوادار متوقف و سپس لغو شد» مواجه شد، گفت «آنجا لالیگا است و اینجا  ایران!»

او که تاکید دارد صرفا قانون را اجرا کرده هنوز در مورد مسوولیت‌های انسانی توضیحی ارائه نکرده است. ضمن اینکه همان عمل به قانون از جانب او نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چراکه طبق آیین‌نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر آمده اگر چنانچه در طول مسابقه اتفاق خاصی مشاهده  یا گزارش شود که امنیت و ایمنی بازیکنان، کادرفنی، تماشاگران یا دیگر عوامل برگزاری حاضر در ورزشگاه را تهدید کند، مسوول برگزاری مسابقه موضوع را به اطلاع داور می‌رساند و داور تصمیم به تعلیق یا تعطیلی بازی می‌گیرد.  ضمن اینکه هنوز مشخص نیست دو آمبولانس و دستگاه احیا در ورزشگاه وجود داشته یا خیر، چراکه در صورت نبود این امکانات ناظر بازی نباید اجازه شروع بازی را صادر می‌کرده است.   

باید منتظر گزارش‌های نهایی صادر شده در این مورد ماند. فعلا شاهدان عینی می‌گویند آمبولانس و پزشک دیر رسیده است. می‌گویند ماموران نیروی انتظامی مانع از انتقال به‌موقع بیمار شده‌اند و گفته‌اند از یک مسیر دیگر (دورتر) او را به آمبولانس برسانید. برخی دیگر معتقدند اگر ناظر به‌موقع بازی را متوقف می‌کرد، می‌شد زمان حیاتی احیا را  از دست  نداد. 

داود رفعتی ناظر بازی سپاهان و ملوان می‌گوید نیازی به توقف بازی نبوده است. او معتقد است اصلا نباید آمبولانس کنار زمین را دراختیار هوادار سکته کرده قرار می‌داد، چراکه اگر بعد از سر‌گیری مسابقه کسی صدمه می‌دید دیگر آمبولانسی وجود نداشت. او در واکنش به اینکه اگر بعد از این اتفاق بازی را کلا متوقف می‌کرد کسی هم طبیعتا مصدوم نمی‌شد گفت من طبق قوانین عمل کردم. 

دوگانه‌سازی جان انسان و عمل به قانون که توسط داود رفعتی مدام بر آن تاکید می‌شود آن‌هم در شرایطی که خودش منصوب یک فدراسیون  قانون‌گریز است، یک بحث است و اینکه می‌گوید لالیگا را با لیگ ایران مقایسه نکنید، آن‌هم وقتی پای جان یک انسان وسط است بحث دیگر. به هر حال شهود عمومی چه در ایران چه در تمام نقاط دنیا معتقد هستند جان یک انسان اصلا قابل مقایسه با برگزاری یا توقف یا تعویق یک مسابقه فوتبال نیست. 

جامعه فوتبال انتظار دارد ماجرای درگذشت یک هوادار حین بازی لیگ برتر به صورت کامل و تا انتها پیگیری شود و با مقصر یا مقصرین احتمالی برخورد کامل و عبرت‌آموز انجام شود. فدراسیون فوتبال امروز با اتهام بسیار سنگینی مواجه شده است، آن‌هم به واسطه ناظر بازی که منصوب فدراسیون بوده است. رسول باختر، کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان در این رابطه به تسنیم گفته ناظر به عنوان مسوول حفظ جان تک‌تک افراد حاضر در استادیوم باید دستور قطع بازی را می‌داد.

فدراسیون فوتبال در ماه‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده حالا مقابل «مرگ یک انسان» قرار دارد. بالاتر و مهم‌تر از هر مساله‌ای. به قول برخی کاربران این دیگر پرونده بیرانوند یا VAR نیست که مشمول گذر زمان شود یا دستمایه شوخی و مسخره کردن فدراسیون قرار بگیرد. یک نفر، یک هوادار مرده است و همه باید بدانند آیا او همه امکانات لازم را در درست‌ترین زمان ممکن با همه اقدامات اساسی دراختیار داشته یا خیر. از مقامات و نهادهای ناظر درخواست داریم با این پرونده به مثابه یک قتل عمد برخورد شود. اگر کسی مقصر است به سزای اعمالش برسد و نظارت در این زمینه به حدی بالا برود که دیگر نمونه‌ای مشابه در فوتبال و ورزش کشور رقم نخورد. نباید چنین جا بیفتد که آنچه ارزشی ندارد جان انسان‌ها  است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها