کد خبر: 674711
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۶ ۱۳:۲۵:۰۹
| |

چهار غایب قطعی و دو مدیر بلاتکلیف/ هیات رییسه فدراسیون منحل می شود؟

امروز مشخص نیست چه کسی متولی فدراسیون است.

چهار غایب قطعی و دو مدیر بلاتکلیف/ هیات رییسه فدراسیون منحل می شود؟
کد خبر: 674711
|
۱۴۰۳/۰۶/۲۶ ۱۳:۲۵:۰۹

ابتدای شهریور مهدی تاج، لگن خود را به تیغ جراحان سپرد و از همان زمان خانه‌نشین شده است. او در هیچ کدام از رویدادهای چند وقت اخیر حاضر نشده و با توجه به دوران نقاهت طولانی احتمالی تا مدتی دیگر هم نمی‌تواند به  فعالیت خود ادامه  بدهد. 

به گزارش «اعتماد» طبق قانون در صورت نبود تاج، نایب اول او مهدی محمدنبی باید اداره امور فدراسیون را به دست بگیرد. با این حال نبی در سفر به امارات دچار مشکل قلبی شد و حالا منتظر دستور پزشکان برای عمل جراحی است. گفته می‌شود نبی چند روز گذشته را در خواب مصنوعی سپری کرده تا برای جراحی احتمالی آماده شود. در صورتی که نایب‌رییس نخست فدراسیون و سرپرست تیم ملی عمل قلب باز انجام بدهد، نمی‌تواند اداره  امور فدراسیون  را  به  دست  بگیرد. 

در این شرایط منصور قنبرزاده، نایب‌رییس دوم فدراسیون باید متولی امور باشد، اما قنبرزاده با مشکلی مواجه است که هنوز در مورد آن شفاف‌سازی نکرده است. ۶ مرداد امسال خبرگزاری تابناک نوشت یکی از نواب مهدی تاج با حکم محرومیت از سوی کمیته اخلاق مواجه شده است. دلیل این حکم ارائه سندی است که با فتوشاپ جهت شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال درست شده بود. طی یک ماه گذشته برخی دیگر از رسانه‌ها نیز این خبر را پوشش دادند، خبری که تا به امروز از سوی هیچ کدام از مقامات فدراسیون تکذیب نشده است. در این بین برخی منابع غیررسمی می‌گویند این حکم متوجه نایب‌رییس دوم فدراسیون فوتبال است و گرچه هنوز در استیناف تایید نشده ولی جلوی فعالیت این شخص را گرفته است. اگر این خبر صحت داشته باشد بدان معناست که قنبرزاده هم نمی‌تواند جانشین تاج و نبی باشد. 

جدا از اینکه امروز مشخص نیست چه کسی متولی فدراسیون است و ما در روزهای گذشته چندین بار به این موضوع اشاره کردیم یک ایراد حقوقی دیگر هم به فعالیت‌های این روزهای فدراسیون وارد شده است: از حد  نصاب  افتادن هیات  رییسه  فدراسیون. 

طبق قانون برای هر مصوبه در هیات رییسه حضور حداقل دوسوم اعضا ضروری است. پیش از این خداداد افشاریان به دلیل ارتباط با پرونده فساد از سمت خود تعلیق شده بود. قبل‌تر از او نیز شهره موسوی، نایب‌رییس زنان فدراسیون فوتبال به دلیل ارتباط با یک پرونده مالی به حبس محکوم شده  بود. 

در حال حاضر از مجموع 11 عضو هیات رییسه 4 نفر غایب قطعی هستند. اگر آن شائبه در مورد قنبرزاده صحت داشته باشد این تعداد به 5 می‌رسد یعنی عملا امکان برگزاری جلسه با دوسوم اعضا ممکن نیست. مگر اینکه همان‌طور که مدیرعامل پرسپولیس گفت کار با اس‌ام‌اس و این‌جور چیزها جلو برود که این هم چندان روال قانونی و معتبری به نظر نمی‌رسد. حتی اگر قنبرزاده هم مشکلی برای حضور در هیات رییسه نداشته باشد همچنان حدنصاب دوسوم دور از دسترس است. در این شرایط به نظر می‌رسد فدراسیون نمی‌تواند عملا قانونی را مصوب کند. 

در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده در صورت بلاتصدی ‌شدن بیش از ۵۰ درصد کرسی‌های هیات‌رییسه، دبیرکل باید مجمع فوق‌العاده برگزار کند تا ترکیب جدید هیات‌رییسه مشخص شود. فعلا از 11 عضو 4 نفر در دسترس نیستند. یک نفر درگیر شائبه‌ای است که هنوز آن را تکذیب نکرده و یک نفر هم در پرونده فساد فوتبال به دادسرای کرمان احضار شده است (میرشاد ماجدی). ممکن است در روزهای آینده و زمانی که کیفرخواست پرونده فساد در فوتبال منتشر می‌شود این عضو هم دچار مشکلی شود که نتواند به فعالیت خود ادامه بدهد. 

در این صورت 6  عضو هیات رییسه  از دسترس خارج می‌شوند و دبیرکل باید مجمع فوق‌العاده برگزار کند. هر چند هنوز به آن  نقطه  نرسیدیم. 

حتی اگر چنین اتفاقی هم نیفتد شرایط فعلی هیات رییسه با نبود 4 عضو که دو نفر از آنها به صورت رسمی تعلیق و برکنار شدند به شکلی نیست که بتوانند فوتبال را اداره کنند. شاید بهتر باشد هدایت ممبینی هر چه سریع‌تر درخواست برگزاری مجمع فوق‌العاده را بدهد یا چند نفر از دلسوزان مجمع درخواست برگزاری مجمع را بدهند تا فوتبال از این بلاتکلیفی نجات پیدا کند. 

این روزها فوتبال ایران با چالش‌های گوناگونی درگیر شده و نیاز هست مدیران پای کار و تازه نفس اداره امور را به دست بگیرند. با آرزوی سلامتی برای مهدی تاج و مهدی محمدنبی این اتفاق یعنی رتق‌وفتق امور فدراسیون با مدیرانی که با مشکلات جسمانی روبه‌رو هستند، امکان‌پذیر  نیست. 

در این شرایط بد نیست احمد دنیامالی، وزیر جدید ورزش هم وسط بیاید. گرچه فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی است و وزارت ورزش هم نقشی در مجمع فدراسیون ندارد، اما همچنان می‌تواند به عنوان متولی اول ورزش به موضوعات مختلف از طرق گوناگون ورود کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها