کد خبر: 675463
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۵۵:۰۵
| |

این هم از VAR نسخه تاج؛ وی ‌ایِ چه واری؟

یک پنالتی اشتباه، سلب یک موقعیت آشکار گلزنی از استقلال، اخراج اشتباه چشمی چندین و چند بار توقف بی دلیل مسابقه نتیجه استفاده از کمک داور ویدیویی در بازی نساجی و استقلال بود.

این هم از VAR نسخه تاج؛ وی ‌ایِ چه واری؟
کد خبر: 675463
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۲ ۱۲:۵۵:۰۵

اینکه بعد از آمدن به اصطلاح VAR هنوز در سایت‌های خبری و کانال‌های هواداری بحث‌های مربوط به «کارشناسی داوری» صحنه‌های مشکوک پربازدید است و دست به دست می‌چرخند یعنی راه را اشتباه رفته‌ایم. 

به گزارش «اعتماد» در همین 5 هفته ابتدایی لیگ که در آن برخی بازی‌ها با حضور کمک داور ویدیویی برگزار شده است هنوز اشتباهات داوری در نتایج مسابقه تاثیرگذار بوده و مربیان و بازیکنان و هواداران را مقابل هم قرار داده است.  روز جمعه و در جریان دیدار دو تیم نساجی و استقلال که در ورزشگاه وطنی قائمشهر برگزار شد بازی بارها و بارها به خاطر بازبینی صحنه‌های مشکوک متوقف شد.

با این وجود پس از اتمام مسابقه کارشناسان داوری تصمیمات داور و اتاق VAR را مورد نقد قرار دادند و بسیاری از آنها این تصمیمات را اشتباه تشخیص دادند، به شکلی که محمد فنایی داور ایرانی حاضر در فینال جام جهانی این وضعیت را فاجعه‌بار دانست. 

در دقیقه 14 آفسایدی به ضرر استقلال اعلام شد که فارغ از درست یا غلط بودنش نشان داد کمک‌داور بازی پروتکل استفاده از وار را بلد نیست. داور و کمک‌داور زمانی که بازی با کمک‌داور ویدیویی برگزار می‌شود باید در صحنه‌هایی که می‌تواند منجر به خلق موقعیت شود، صبر کنند تا تکلیف توپ مشخص شود بعد اعلام رای کنند. در همین صحنه موقعیت استقلال گرفته شد که اعتراض آبی‌ها را به دنبال داشت. 

در دقیقه 58 یک پنالتی به سود استقلال پس از بازبینی صحنه توسط داور اعلام شد. در حالی که در ابتدا داور دستور به ادامه بازی داده بود، اما به شکل عجیبی داور VAR از او خواست صحنه را بازبینی کند. معلوم نیست بین داور و اتاق VAR چه مکالمه‌ای صورت گرفت و چه زوایایی از خطا به او نشان داده شد که داور نقطه پنالتی را نشان داد. بعد از بازی همه کارشناسان داوری گفتند اعلام پنالتی اشتباه بوده است. مساله‌ای که با چشم غیرمسلح هم مشخص به نظر  می‌رسید. 

استقلال در دقیقه 75 گل تساوی را به ثمر رساند. در جریان بازی هیچ نکته مشکوکی در مورد این گل به نظر نمی‌رسید، اما کمک داور به شکل عجیبی پرچم زد و گل برای بررسی به وار رفت و البته مورد تایید قرار گرفت. اما اینکه چرا صحنه‌ای به این وضوح و بدون هیچ نکته خاصی توسط کمک داور آفساید تشخیص داده می‌شود و بعد هم به VAR‌می‌رود تعجب‌برانگیز بود. 

عین همین اتفاق چند دقیقه بعد رخ داد. در حالی که اتفاق خاصی در محوطه جریمه نساجی رخ نداده بود VAR از داور خواست صحنه‌ای را بازبینی کند! داور بار دیگر بازی را متوقف کرد و به کنار زمین رفت، اما بعد از چند دقیقه بررسی دستور به ادامه بازی داد. مشخص نشد اتاق وار چرا تصور کرده بود داور باید برخورد واضح توپ به سینه بازیکن نساجی  را  بررسی کند!

اوج فاجعه VAR بعد از آن پنالتی اشتباه در این بازی در دقیقه 102 رخ داد. مهاجم نساجی روزبه چشمی را جا گذاشت و چشمی او را با خطا متوقف کرد. داور در ابتدا به چشمی کارت زرد نشان داد، اما باز هم به دعوت اتاق وار برای بررسی مجدد صحنه به کنار زمین رفت و در نهایت با دیدن دوباره خطا تشخیص داد چشمی جلوی موقعیت آشکار گلزنی را گرفته و او را با کارت قرمز مستقیم اخراج کرد. به این ترتیب کاپیتان استقلال بازی دربی را از دست داد. این تصمیم داور هم توسط کارشناسان داوری مورد تایید قرار نگرفت. 

یک پنالتی اشتباه، سلب یک موقعیت آشکار گلزنی از استقلال، اخراج اشتباه چشمی چندین و چند بار توقف بی‌دلیل بازی برای بازبینی وار نتیجه استفاده از کمک‌ داور ویدیویی در این بازی بود. در حالی که همچنان صحنه‌های مورد بررسی برای تماشاچیان نشان داده نمی‌شود و تصمیمات داور هم  بسیار مبهم  است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها