کد خبر: 678908
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ ۱۳:۲۵:۴۲
| |

تاریخی ترین ضربات پنالتی فوتبال؛ لحظه‌ای که هم قهرمان‌ زاده می شود هم نفرین

لیستی از فراموش نشدنی ترین ضربات پنالتی تاریخ فوتبال را برای شما انتخاب کردیم.

تاریخی ترین ضربات پنالتی فوتبال؛ لحظه‌ای که هم قهرمان‌ زاده می شود هم نفرین
کد خبر: 678908
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۲ ۱۳:۲۵:۴۲

ضربات پنالتی مورد علاقه تماشاچیانی است که طرفدار هیچ طرفی از بازی نیستند ولی هواداران از آن می‌ترسند چون احتمال باخت تیم خودشان را می‌دهند. با این حال ضربات پنالتی یکی از نمایش‌های عالی فوتبال است. بسیاری از بازی‌های بزرگ در سطح باشگاهی و در صحنه بین‌المللی بر اساس ضربات پنالتی تکلیف‌شان مشخص شده است.

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از فورفورتو، در اینجا، ما برخی از فراموش نشدنی‌ترین ضربات پنالتی را از زمان معرفی ضربات پنالتی به عنوان راه تعیین برنده در سال 1970 انتخاب کرده‌ایم.

اسپانیول - بایر لورکوزن، فینال جام یوفا 1988

فینال جام یوفا قبلا یک بازی رفت و برگشت بود و در سال 1988، اسپانیول 3-0 بازی را برد. در سفر به آلمان برای بازی برگشت، تنها کاری که تیم اسپانیایی باید انجام می‌داد این بود که با اختلاف بیش از دو گل شکست نخورد. با این حال اسپانیول در 24 دقیقه نیمه دوم سه گل دریافت کرد و بازی در نهایت به ضربات پنالتی کشیده شد. در ضربات پنالتی، آنها دو ضربه نخست با نتیجه دو بر صفر پیش افتادند اما سه ضربه بعدی به شکل عجیبی برای آنها بد پیش رفت و 3-2 شکست خوردند.

ایتالیا - فرانسه، فینال جام جهانی 2006

پیروزی ایتالیا بر فرانسه در ضربات پنالتی دراماتیک‌ترین لحظه فینال جام جهانی 2006 نبود، اما به دلیل تعیین قهرمان بسیار مهم بود. ضربه سر زین‌الدین زیدان به مارکو ماتراتزی که پایان دوران حرفه‌ای زیدان را رقم زد، فرانسوی‌ها را بدون بهترین پنالتی‌زن خود که کشورش را در اوایل بازی از روی نقطه اول پیش انداخته بود، باقی گذاشت و خروس‌ها بدون او موفق شدند سه ضربه از چهار ضربه نخست را به گل تبدیل کنند. در همین حال، آتزوری، پنج گل از پنج ضربه را که برای اولین‌بار در 24 سال گذشته تاریخ خودشان رقم می‌خورد را به گل تبدیل کردند. ماتراتزی یکی از این پنالتی‌ها را گل کرد.

کلمبیا - انگلیس مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2018

از آنجایی که بازی یک هشتم نهایی جام جهانی 2018 انگلیس با کلمبیا به ضربات پنالتی کشیده شد، همه می‌توانستند صدای ناله‌های وحشت انگلیسی‌ها را بشنوند که سراسر کشور را فراگرفته بود. رکورد باخت سه‌شیرها در ضربات پنالتی فاجعه بود شش باخت در هفت مسابقه. وقتی که جردن هندرسون در ضربات پنالتی حریف را 3-2 جلو انداخت، غیرممکن بود چیزی جز شکست قریب‌الوقوع احساس شود. اما ناکامی‌های متئوس اوریبه (ضربه‌اش به تیرک دروازه خورد) و کارلوس باکا (که توسط جردن پیکفورد سیو شد) مردان گرت ساوت‌گیت را برنده بازی کرد و اریک دیر که ضربه‌اش را به تیر زد، نجات داد.

زامبیا مقابل ساحل عاج فینال جام ملت‌های آفریقا 2012

جام ملت‌های آفریقا 2012 برای زامبیا پایانی افسانه‌ای داشت. زامبیا در لیبرویل، پایتخت گابن، جایی که بیشتر اعضای تیم‌شان 19 سال قبل در یک سانحه هوایی به طرز غم‌انگیزی جان باختند، به پیروزی رسیدند. آنها پس از ضربات حماسی پنالتی در برابر ساحل عاج برای اولین‌بار قهرمان قاره‌ شدند. در آن رقابت هر دو طرف هفت پنالتی اول خود را گل کردند، قبل از اینکه هر دو پنالتی هشتم خود را از دست بدهند. استوپیلا سونزو با گلزنی در ضربه شماره 9، زامبیا را به مسیر خود بازگرداند و جروینیو را تحت فشار قرار داد. او پنالتی خود را بیرون زد و کار تمام شد.

آرژانتین - فرانسه، فینال جام جهانی 2022

فینال جام جهانی 2022 بدون شک بهترین بازی تمام فینال‌ها بود، زیرا آرژانتین و فرانسه در قطر یک فیلم هیجان‌انگیز را به نمایش گذاشتند. کیلیان امباپه پس از جف هرست در سال 1966 اولین هت تریک فینال جام جهانی را به نام خود ثبت کرد، اما بیهوده بود... .

امباپه دو بار از روی نقطه پنالتی در خود بازی گلزنی کرده بود و اولین ضربه تیمش در ضربات آخر بازی را هم به ثمر رساند، اما پس از اینکه لیونل مسی همین کار را انجام داد، کینگزلی کومان و شوامنی شکست خوردند و امی مارتینز دروازه‌بان آرژانتینی در مرکز بازی قرار گرفت. مارتینز با به کارگیری تکنیک‌های تضعیف روحیه بازیکنان حریف را تحت فشار قرار داد. مارتینز آرژانتین در نهایت 4-2 پیروز شد.

ویارئال - منچستریونایتد، فینال لیگ اروپا 2021

در یکی از حماسی‌ترین و پرتنش‌ترین ضربات پنالتی دوران مدرن، ویارئال در نهایت مقابل منچستریونایتد در گدانسک لهستان به برتری دست یافت و اولین قهرمانی خود در لیگ اروپا را به دست آورد. همه 11 بازیکن ویارئال موفق شدند ضربات خود را گل کنند، همان‌طور که 10 بازیکن اول منچستریونایتد موفق شدند. بدان معنی بود که داوید دخیا باید با گل کردن توپ فینال را زنده نگه دارد. اما این برای دروازه‌بان بسیار بد یونایتد، او فقط توانست یک ضربه آرام بزند که به راحتی توسط همتای خود جرونیمو رولی مهار شد. این نزدیک‌ترین موقعی بود که شیاطین سرخ تحت هدایت اوله گونار سولسشر به یک جام نقره‌ای نزدیک شدند.

چلسی - منچسترسیتی، فینال جام لیگ 2019

شکست چلسی در ضربات پنالتی لیگ کاپ 2019 مقابل منچسترسیتی برای یک بازیکن بسیار ناخوشایند بود: کپا آریزابالاگا. دروازه‌بان آبی‌ها با سرمربی مائوریتزیو ساری برای تعویض مخالفت کرد و از جابه‌جایی با ویلی کابالرو، متخصص گرفتن پنالتی امتناع کرد. او اصرار داشت که خودش بهترین مرد برای این کار است. کپا یک ضربه پنالتی را مهار کرد، از لروی سانه اما این کافی نبود، زیرا سیتی چهار گل دیگر خود را به ثمر رساند و چلسی دو ضربه را از دست داد. از جمله توسط جورجینیو که کمتر پیش آمده بود پنالتی از دست بدهد. ضربه ضعیف او به راحتی توسط ادرسون دفع شد.

لیورپول - میلان، فینال لیگ قهرمانان اروپا 2005

«معجزه استانبول» مطمئنا بهترین فینال لیگ قهرمانان اروپا در تمام دوران بود، با لیورپول که شگفت‌انگیزترین کامبک را پشت سر گذاشت تا پس از شکست 3-0 در نیمه دوم، میلان را شکست دهد. یرژی دودک، دروازه‌بان قرمزها، پس از یک مهار باورنکردنی مقابل آندری شوچنکو در نیمه دوم وقت‌های اضافه درخشش بیشتری را در ضربات پنالتی بازی انجام داد. لهستانی با تکرار «پاهای اسپاگتی» معروف بروس گروبلر، حواس سرجینیو را پرت کرد تا ضربه اول میلان از بالای دروازه به بیرون برود. قبل از اینکه او ضربات آندره آ پیرلو و شوچنکو را مهار کند. با گل‌های دیدی هامان (با انگشت پای شکسته!)، جبریل سیسه و ولادیمیر اسمیچر پیروزی 3-2 لیورپول به ثبت رسید و آنها پنجمین تاج اروپایی خود را روی سر گذاشتند.

لیورپول - رم، فینال جام ملت‌های اروپا 1984

چهارمین قهرمانی لیورپول در جام ملت‌های اروپا به لطف نبوغ تاثیر برانگیز بروس گرابلر به دست آمد. دو تیم بعد از تساوی یک بر یک در وقت‌های قانونی و اضافی راهی ضربات پنالتی شدند. رم میزبان در المپیکو ابتدا در ضربات پنالتی یک بر صفر پیش افتاد، اما در ضربه دوم با خراب کردن پنالتی رمی‌ها توسط کونتی دو تیم مساوی شدند. رم می‌توانست برنده شود، اما این امید تا زمانی طول کشید که گرابلر شروع به تکان خوردن کرد تا حواس فرانچسکو گراتسیانی را پرت کند و این کار هم نتیجه داد، گراتیانی ضربه خود را راهی آسمان کرد. بنابراین، فرصت به آلن کندی رسید که با گل کردن ضربه‌اش قرمزها را قهرمان کند. او این کار را با موفقیت انجام داد تا لیورپول جلوی چشم هزاران هزار رمی جام قهرمانی را بالای سر ببرد. رم بعد از آن دیگر هرگز به فینال نرسید.

آلمان - انگلیس، نیمه نهایی یورو 96

یورو 96 یک فستیوال ورزش با حس خوب فوتبال بود. حداقل تا زمانی که انگلیس به عنوان میزبان مسابقات در مرحله نیمه نهایی حذف شد. تیم‌ تری‌ونبلز قبلا اسپانیا را در ضربات پنالتی شکست داده بود تا به جمع چهار تیم پایانی جام برسد، بنابراین اعصاب بازیکنان و هواداران هنگام رویارویی با دشمن قدیمی آلمان برای حضور در فینال کمی آرام‌تر شده بود. ولی این هم یکی دیگر از موارد دلخراش ضربات پنالتی برای سه‌شیرها بود، گرت ساوتگیت به آندریاس کوپکه یک فرصت خوب برای سیو داد تا بعد از اینکه ژرمن‌ها شش ضربه از شش ضربه خود را در ومبلی به گل تبدیل کردند راهی فینال شوند.

پرتغال - انگلیس مرحله یک چهارم نهایی یورو 2004

متاسفیم، اما طرفداران انگلیس باید انتظار این را می‌داشتند که در این فهرست بیشتر از هر کشور دیگری نام‌شان شنیده شود. رویارویی چشمگیر در مرحله یک چهارم نهایی یورو 2004 با میزبان مسابقات پرتغال به ضربات پنالتی ختم شد و سه‌شیرها بار دیگر با یک مرگ ناگهانی احساس ناامیدی کردند. در نمونه‌ای از جنون دروازه‌بانی ریکاردو ضربه ششم کشورش را تبدیل به گل کرد سپس دستکش‌هایش را در آورد تا با دست‌های برهنه ضربه واسل را سیو کند و انگلیس را به خانه بفرستد.

منچستریونایتد مقابل چلسی فینال لیگ قهرمانان اروپا 2008

اولین فینال لیگ قهرمانان بین دو تیم از یک کشور شبیه بازی‌های کلاسیک از آب در نیامد، اما تساوی یک بر یک منچستریونایتد و چلسی در 120 دقیقه در مسکوی غمگین پایانی دراماتیک داشت. با مهار ضربه کریس رونالدو توسط پتر چک و گلزنی آبی‌ها در چهار پنالتی اول، کاپیتان جان‌تری این شانس را داشت که اولین تاج قاره‌ای را برای باشگاه دوران کودکی‌اش به دست آورد. اما او روی چمن خیس لیز خورد، توپش را به تیرک زد و رونالدو و یونایتد را نجات داد. برخلاف‌تری، شیاطین سرخ لغزش نکردند، دو ضربه دیگر را توسط اندرسون و رایان گیگز به گل تبدیل کردند و زمانی که ادوین فن در‌سار شوت نیکلاس آنلکا را سیو کرد یونایتد قهرمان شد.

آلمان غربی مقابل انگلیس نیمه نهایی جام جهانی 1990

در یک شب دلخراش در تورین، آلمان غربی تنها به چهار گل نیاز پیدا کرد تا سه‌شیرها را از رسیدن به اولین فینال جام جهانی از سال 1966 باز دارد. آن هم در ایتالیای 90 . جایی که آنها زیرنظر بابی رابسون بسیار شجاعانه عمل کردند.آندریاس بره‌مه، لوتار ماته‌اوس، کارل هاینز ریدل و اولاف تون همگی از فاصله 12 یاردی برای ژرمن‌ها گلزنی کردند. اما پس از پنالتی‌های موفقیت‌آمیز‌گری لینه‌کر، پیتر بیردزلی و دیوید پلات، استوارت پیرس ضربه خود را به پاهای بودو ایلگنر کوبید و کریس وادل شوت خود را به میان تماشاچیان فرستاد تا آلمان غربی به فینال برسد.

برزیل- ایتالیا، فینال جام جهانی 1994

اولین فینال جام جهانی که در آن قهرمان با ضربات پنالتی تعیین شد، بیش از هر چیز به خاطر یک رویداد به یادگار مانده است: از دست رفتن پنالتی روبرتو باجو. «الهه دم اسبی» ایتالیا، کشورش را به نزدیک‌ترین فاصله برای چهارمین جام جهانی رساند. با نمایش‌هایی فوق‌العاده که در خاطر همه ماندگار شد، اما مسابقات با بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن برای او به پایان رسید. پس از اینکه ضربه پنالتی دنیله ماسارو توسط کلودیو تافارل مهار و ضربه دونگا کاپیتان برزیل از فاصله 12 یاردی به گل تبدیل شد، باجو مجبور شد برای نگهداشتن ایتالیایی‌ها در فینال حتما پنالتی خود را تبدیل به گل کند، اما به طرز ویران‌کننده‌ای از بالای دروازه به بیرون رفت. اوضاع به‌طور قابل‌توجهی بعد از آن تسلی‌ناپذیر شد.

آلمان غربی مقابل فرانسه نیمه نهایی جام جهانی 1982

پیروزی آلمان غربی در نیمه نهایی جام جهانی 1982 مقابل فرانسه یک بازی کلاسیک مطلق بود، با چهار گل در وقت اضافه در حالی که دو تا از بهترین تیم‌های بین‌المللی آن زمان با چنگ و دندان مبارزه کردند تا به بازی نهایی مسابقات برسند. آلمانی‌ها پس از اینکه 3-1 در فاصله 18 دقیقه مانده به پایان عقب افتادند و سپس جبران کردند، باید احساس می‌کردند که سرنوشت آنها برنده شدن بوده است و شاید هم همین‌طور بود. آنها برای مدت کوتاهی در ضربات پنالتی بازی هم عقب افتادند. اولی اشتیلیکه پنالتی خود را از دست داد و ژان لوک اتوری شوت او مهار کرد. اما این تنها اشتباه آنها در ضربات پنالتی بود. هارالد شوماخر که پس از برخورد خطرناک و معروف خود با پاتریک باتیستون، خوش شانس بود که همچنان در زمین حضور داشت مقابل دیدیه سیکس و ماکسیم بوسیس موفق شد و به این ترتیب به هم تیمی‌اش هورست هروبش اجازه داد تا همه‌چیز را به پایان برساند.

چکسلواکی - آلمان غربی، فینال یورو 1976

آلمان چه قبل و چه پس از فروپاشی دیوار برلین، اغلب در ضربات پنالتی شکست نخورده است. اما آنها در فینال یورو 1976 شکست خوردند، زیرا بازی فوتبال شاهد یکی از نمادین‌ترین مهارت‌ها در ضربات پنالتی بود. چکسلواکی پنج گل از پنج ضربه را به ثمر رساند. با تلاش گلر آنها اولی هوینس ضربه خود را از دست داد تا نوبت به آنتونین پاننکا برسد. او قدم برداشت و جهان را با تکنیک پنالتی پرخطری آشنا کرد که بعدها با نام خود او در فوتبال جهان باقی ماند: ضربه پاننکا.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها