کد خبر: 679035
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ۰۹:۰۵:۴۳
| |

گزارشی از یک صعود تاریخی؛ سرمربی خاتون: پخش زنده بازی ها انگیزه ما را بیشتر می کند/ برای مرحله بعدی انتظار معجزه نداشته باشید

تیم خاتون بم نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا زنان موفق شد به جمع هشت تیم برتر راه پیدا کند.

گزارشی از یک صعود تاریخی؛ سرمربی خاتون: پخش زنده بازی ها انگیزه ما را بیشتر می کند/ برای مرحله بعدی انتظار معجزه نداشته باشید
کد خبر: 679035
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ۰۹:۰۵:۴۳

روزبه دلاور| مرضیه جعفری، سرمربی تیم خاتون بم که به همراه شاگردانش صعودی تاریخی به دور یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیای زنان را تجربه کردند به روزنامه اعتماد گفت: «ما تلاش می‌کنیم در دور بعدی هم نماینده شایسته‌ای برای فوتبال کشورمان باشیم اما نباید از ما انتظار معجزه داشته باشید.»

به گزارش «اعتماد»، تیم فوتبال خاتون بم تاریخ‌ساز شد‌. خاتونی‌ها که به عنوان قهرمان ایران در گروه B رقابت‌های لیگ قهرمانان زنان آسیا حضور داشتند موفق شدند با کسب ۴ امتیاز بعد از تیم ملبورن سیتی و بالاتر از تیم‌های کایا ایلویو و کالج اسکالرز برای نخستین‌بار به جمع هشت تیم برتر این بازی‌ها صعود کنند. خاتون در آخرین دیدار خود در دور گروهی مقابل تیم کشور میزبان درحالی که با یک گل از حریف عقب افتاده بود، موفق شد با ثبت یک کامبک تماشایی و برد دو بر یک 4 امتیازی شود. 

مرضیه جعفری، سرمربی موفق خاتون بم در مورد حضور تیمش در این مسابقات اظهار داشت: «خب این دوره برای اولین‌بار بود که به صورت حرفه‌ای برگزار می‌شد و تیم‌هایی که در این دوره شرکت کردند تیم‌های بسیار خوبی هستند. در گروه ما تیم‌هایی از کشورهای فیلیپین و تایلند و ملبورن استرالیا حضور داشتند که بسیار تیم‌های حرفه‌ای بودند و بازیکنان تاپ لولی (سطح بالایی) هم در این تیم‌ها توپ‌ می‌زدند.»

سرمربی خاتون بم که سال‌هاست با اقتدار قهرمانی‌های متوالی در لیگ را به نام خودش سند می‌زند در مورد شرایط آماده‌سازی تیمش پیش از دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا که در تایلند برگزار شد و همین‌طور مرحله مقدماتی مسابقات که رقابت‌هایش در کشور بوتان به انجام رسید، گفت: «خب ما قبل از اینکه به تایلند بیاییم اردوی تدارکارتی نداشتیم به جز خود شهر بم، اما برای بوتان اردو داشتیم. بازی تدارکاتی هم نداشتیم چون اصلا تیمی در ایران نداریم که آماده باشد و بخواهیم با آن بازی کنیم!»

تیم خاتون بم در این دوره از مسابقات در هر سه بازی نمایش سطح بالایی از خود نشان داد و حتی برابر تیم صدرنشین استرالیایی هم دست و پا بسته نبود. این درحالی است که مسابقات در دوره اخیر در سطح بالاتری نسبت به سال‌های قبل برگزار شده بود. جعفری در مورد کیفیت این دوره از مسابقات به «اعتماد» گفت: «سطح بازی‌ها خیلی بالا بود و تفاوت ما با تیم‌های تایلند و فیلیپین و استرالیا همیشه زیاد بوده اما اینکه با اختلاف خیلی کم مقابل استرالیا بازنده شدیم و یک بازی هم‌ که تا دقیقه ۹۳ جلو بودیم و مساوی کردیم و توانستیم نماینده تایلند را هم ببریم، نشان می‌دهد خیلی خوب نتیجه گرفتیم.»

سرمربی خاتون در پاسخ به این سوال که قبل از شرکت در مسابقات هدف‌گذاری شما به لحاظ کسب امتیاز و صعود از این گروه چه بود؟ توضیح داد: «خب ما با همین‌قدر امتیاز قطعا صعود می‌کردیم چون چهار تا تیم بیشتر نبودیم و تیم‌های این گروه هم تقریبا همسطح بودند و ما می‌دانستیم نتیجه مساوی در این گروه زیاد خواهد بود و تفاوت تیم‌ها به آن صورت نبود که بگوییم حتما با چهار امتیاز صعود می‌کنیم، با دو امتیاز هم با توجه به تفاضل گلی که داشتیم، می‌توانستیم به مرحله بعدی برسیم. می‌دانستم مقابل ملبورن استرالیا باید جوری بازی کنیم که یا مساوی بگیریم یا اگر نتوانستیم شکست با کمترین تفاضل گل باشد تا در بازی‌های بعد بتوانیم نتایج لازم را بگیریم.»

این مربی فوتبال کشورمان در مورد میزبانی تایلندی‌ها نیز اظهار داشت: «میزبانی هم خوب بود. هم هتل خوب بود و هم ارتباط خوبی با ما برقرار می‌کردند، خیلی خوب بود. کلا شرایط میزبانی در سطح خوبی بود.»

تیم خاتون بم در شرایطی توانسته به چنین توفیقی دست پیدا کند که فوتبال زنان با وجود رویکرد مثبت جامعه هنوز در بین مقامات و مدیران فدراسیون فوتبال جایگاه چندانی ندارد. به بیان ساده‌تر کمتر مدیری در ورزش کشور دیده می‌شود که به فوتبال زنان نگاه ویژه‌ای داشته باشد. نمونه‌اش اینکه بیش از یک سال می‌شود فوتبال زنان ایران بدون متولی مشخص رها شده است و فدراسیون اقدامی برای تغییر شرایط نمی‌کند. سرمربی خاتون بم در مورد تفاوت امکانات فوتبال زنان ایران و تایلند و تفاوت نگرش مدیران فوتبال استرالیا و تایلند به فوتبال زنان و مدیران ایران گفت: تایلند و استرالیا خیلی به فوتبال زنان توجه می‌کنند و اصلا قابل قیاس با ما نیستند؛ چه به لحاظ امکانات و چه به لحاظ توجه. جالب اینکه در شهری که هستیم (بم) مردم تیم خانم‌ها را بیشتر از تیم آقایان دوست دارند.‌

شاگردان مرضیه جعفری که پرافتخارترین تیم کشورمان در فوتبال زنان هستند، نشان داد‌ه‌اند که اگر امکانات لازم دراختیارشان قرار داده شود و توجه بیشتری به آنها صورت بگیرد، می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند و توانایی‌های زنان کشورمان را در رقابت‌های برون‌‌مرزی به رخ‌ دنیا بکشند.‌ با این حال هنوز راه درازی تا آن نقطه در پیش داریم. به عنوان مثال یکی از مشکلات همیشگی فوتبال زنان ایران که مسیر پیشرفت را برای آنها سخت می‌کند مساله پخش نشدن مسابقات آنهاست. در همین رقابت‌های اخیر بیشتر مردم از طریق صرفا یک خبر متوجه صعود تاریخی دختران ایرانی شدند. البته به جز آنهایی که به هر سختی از طریق لینک‌های یوتیوب بازی را به صورت زنده تماشا کردند. مرضیه جعفری در مورد پخش نشدن مسابقات تیمش به صورت زنده گفت: «خب بارها گفتیم که اگر پخش زنده بازی‌ها را پخش کنند مسلما روی انگیزه بچه‌ها اثر خوبی می‌گذارد ضمن اینکه اسپانسرها به سمت فوتبال خانم‌ها کشیده می‌شوند و به پیشرفت ما کمک بیشتری می‌کنند.»

سرمربی موفق و البته متواضع فوتبال ایران در پایان و در مورد ادامه مسابقات که در فروردین 1404 برگزار می‌شود، گفت: «ما قطعا برای ادامه مسابقات برنامه داریم. بازی بعدی ما ۵ ماه دیگر است و قرار است برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم نماینده شایسته‌ای برای کشورمان باشیم. البته نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم اما قطعا هدف ما این است تا نماینده شایسته‌ای برای ایران باشیم.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها