کد خبر: 679067
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ۱۲:۲۵:۱۸
| |

نگاهی به نایب قهرمانی هادی چوپان در مسترالمپیا/ او یک قدم تا هت تریک قهرمانی فاصله داشت!

هادی که در سال‌های گذشته رتبه‌های اول تا سوم این مسابقات را به تناوب کسب کرده بود امسال شانس بیشتری برای خودش قائل بود.

نگاهی به نایب قهرمانی هادی چوپان در مسترالمپیا/ او یک قدم تا هت تریک قهرمانی فاصله داشت!
کد خبر: 679067
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ۱۲:۲۵:۱۸

ساعت 30: 5 بامداد روز گذشته به وقت تهران هادی چوپان قهرمان سرشناس ایرانی رشته پرورش اندام در مسابقات مسترالمپیای 2024 به روی استیج رفت. 

به گزارش روزنامه اعتماد، هادی که در سال‌های گذشته رتبه‌های اول تا  سوم این مسابقات را به تناوب کسب کرده بود امسال شانس بیشتری برای خودش قائل بود. به شکلی که پیش از مسابقه گفته بود: «امسال هادی چوپان مثل یک کویر می‌ماند و اگر کسی می‌خواهد داخل این کویر قرار بگیرد باید به خشکی عادت داشته باشد در غیر این صورت، خواهد سوخت.»

هادی چوپان در شرایطی وارد این مسابقات شده بود که سال گذشته با عنوان نایب قهرمانی مسابقات را ترک کرده بود؛ عنوانی که حواشی زیادی را نیز به دنبال داشت. هادی روی استیج رفتار مناسبی نشان نداد و با اعتراض به رای داوران استیج را ترک کرد. هواداران او نیز در شبکه‌های مجازی به درک لانسفورد امریکایی برنده مستر المپیا حمله کردند. البته چوپان در اینستاگرام از طرفداران خود خواست این کار را متوقف کنند. 

چوپان در کنفرانس خبری پیش از مسابقات درباره ترک استیج پس از واگذار کردن رقابت به درک لانسفورد گفت: «من هرگز مطمئن نبودم که قهرمان می‌شوم، زیرا اینجا مسترالمپیا است. من همیشه بهترین خودم بودم، اما سال گذشته فکر نمی‌کردم که قهرمان نشوم و امسال هم با بهترین خودم آمدم و در این دوره به شکلی آماده شدم که هیچ‌کس نمی‌تواند نزدیکم شود.»

در رقابت‌های امسال و پیش از آمدن شرکت‌کنندگان به روی استیج پیش‌بینی می‌شد بار دیگر رقابت بین چوپان و لانسفورد باشد اما با نمایان شدن سمسون داوودا همه متوجه شدند که دوقطبی مسترالمپیای امسال تبدیل به سه ضلعی شده است.  بلیچرریپورت در مورد سمسون داوودا نوشت او یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین حضورها را در این رقابت‌ها به نام خود ثبت کرد. 

روی استیج مسابقات هم هادی هم سمسون نمایشی قابل توجه داشتند اما لانسفورد از آمادگی سال گذشته خود به دور بود. در سمت مقابل بدن هادی و سمسون به‌شدت آماده به نظر می‌رسید و تمام ناظران تاکید داشتند انتخاب نفر برتر برای داوران بسیار سخت خواهد بود. 

بعد از برگزاری دور مقدماتی و نهایی به ترتیب 10 ورزشکار باقی مانده با استیج خداحافظی کردند و تنها 3 ورزشکار باقی ماندند: هادی چوپان، دریک لانسفورد و سمسون داوودا. لحظاتی بعد نام بدنساز امریکایی و قهرمان دوره قبل به عنوان نفر سوم مسابقات اعلام شد. به این ترتیب همه تصور کردند با کنار رفتن رقیب اصلی چوپان و باقی ماندن سمسون که چند بار به هادی باخته بود عنوان ساندا به گرگ ایرانی خواهد رسید. اما بعد از لحظاتی که بسیار هم طولانی به نظر رسید نام سمسون داوودا به عنوان مسترالمپیای 2024 از بلندگوی سالن اعلام شد و هادی همانند سال گذشته روی سکوی دوم ایستاد. با این تفاوت که امسال دیگر خبری از ناراحتی و بداخلاقی نبود، او بلافاصله رقیبش را در آغوش گرفت و به او تبریک گفت.   

رسانه‌ها در مورد طولانی شدن زمان صدور رای نهایی نوشتند: پیروزی سمسون پس از چندین تماس از سوی مقاماتی که می‌خواستند از تمام لحظات ممکن استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که تصمیم نهایی اتخاذ شده و برنده مناسب را انتخاب کرده‌اند، به دست آمد و در تصمیمی که شکی باقی نگذاشته بود که شیر نیجریه برنده قطعی است، این ورزشکار 32 ساله به عنوان قهرمان مسابقات امسال انتخاب شد. به این ترتیب داوودا با ایستادن روی سکوی نخست مسابقات علاوه بر مدال قهرمانی، جام و کمربند مسابقات، چکی به مبلغ 600 هزار دلار دریافت کرد. جالب اینجا بود که ابتدا عنوان شده بود برنده مسابقات 400 هزار دلار پاداش می‌گیرد اما به یک‌باره مقامات برگزاری مسابقات جایزه نفر نخست و همین طور نفرات بعد را افزایش دادند.

هادی چوپان قهرمان کشورمان به عنوان نایب قهرمان برای دومین سال متوالی، جایزه 250 هزار دلاری را دریافت کرد. بلیچر ریپورت در مورد نایب‌قهرمانی هادی نوشت: «برای بدنساز ایرانی، این دومین حضور ناامیدکننده در این رویداد بود. به‌طور واقع‌بینانه، قهرمان سال 2022 مسابقات تنها یک یا دو رای فاصله داشت تا سه بار قهرمان این مسابقات شود و نام خود را به عنوان پرافتخارترین قهرمان از زمان پایان سلطه فیل هیث در کتاب‌های تاریخ ثبت کند. درعوض دو بار تنها تا آستانه کسب عنوان قهرمانی رفت ولی در لحظه آخر ناکام ماند.»

البته در داخل برخی رسانه‌ها تلاش کردند کلیشه «خورده شدن حق ورزشکار ایرانی در مسابقات جهانی» را با واکنش‌هایی نظیر «تصمیم شوک‌آور»، «انتخاب غیرمنتظره برنده مسترالمپیا» یا «دومی هادی چوپان در عین ناباوری» زنده کنند ولی واقعیت این است که اغلب کارشناسان اذعان داشتند هم هادی هم سمسون شایسته کسب عنوان قهرمانی بودند و ایستادن آنها روی سکوهای اول و دوم تنها با اختلافی نزدیک رقم خورده است. 

می‌توان گفت بازنده بزرگ مسترالمپیای امسال درک لانسفورد، برنده سال 2023 بود که نتوانست با موفقیت از عنوان خود دفاع کند و در مسابقات امسال سوم شد.

این سومین سال متوالی است که مدافع عنوان قهرمانی نتوانسته قهرمانی خود را تکرار کند. این گواهی است بر عمق ورزش پرورش اندام و کیفیت مدعیان عنوان مستر المپیا که هر سال بهتر می‌شود.  مارتین فیتزواتر، یکی دیگر از ورزشکاران مورد علاقه هواداران در این رویداد، در جایگاه چهارم قرار گرفت. با این تفاوت که طرفدارانش را امیدوار کرد که در ماه‌ها و سال‌های آینده در این ورزش دستاوردهای بیشتری خواهد داشت. 

بعد از برگزاری مسابقات بسیاری از مردم و همین‌طور چهره‌های ورزشی سرشناس نایب قهرمانی هادی چوپان در مسترالمپیای 2024 را تبریک گفتند؛ از افشین پیروانی و حسن یزدانی. حسن یزدانی پرافتخارترین کشتی‌گیر ایرانی در استوری خود خطاب به هادی نوشت: «دلاور زحمتکش حق شما مقام اول بود. برای ما و ملت ایران همیشه قهرمانی. تبریک گرگ پارسی.» هادی چوپان ساعاتی بعد از اتمام مسابقه با انتشار پستی ضمن تشکر از حمایت مردم از آنها بابت عدم توفیق در کسب عنوان قهرمانی عذرخواهی کرد. چوپان نوشت : 

به نام ایزد منان . به حدی بر تن خسته‌ام درد دارم که روی برای عذرخواهی از مردمم و وطنم ‌و نام کهن وطنم ندارم و زبان چرخ بر گفتار نیست. اینجانب حقیر را ببخشید که نماینده‌ای نبودم که قدرت مقابله با همه‌چیز را داشته باشم. شرمنده هستم. من در راهی هستم که جز خداوند و مردمم و هوادارانم در جهان همراه و‌ پناهی ندارم. خدا را قسم می‌خورم از درد گذشتم، از دوری خانواده گذشتم، از وجود و تن و خون، آهن‌های سرد را در هم کوبیدم و غذای خشک خوردم و غربت را چو ‌زندان کشیدم تا لایق شادی‌آور مردمم باشم. حلالم کنید و این مدال بی‌رنگ را بپذیرید. اگر خداوند عمر نعمت بخشید جبران می‌کنم از اینکه چون کوه پشتم بودید دستان‌تان را بوسه می‌زنم. مدال هیچ ،جان فدای شما مردمم و وطنم. از همسرم و فرزندانم طلب حلالیت می‌کنم که غیبت زیاد من باعث رنجش آنان است. از استاد مربی برادر بزرگ هانی رامبد و خانواده محترمش تشکر می‌کنم برای تمام زحمات و مهمان‌نوازی ایشان. از بهترین یار دوران ورزشی‌ام علی آقا نعمتی که هر ساعت مشوق و سکان مشورتم بود و‌ دوستان بزرگوارم که نام محترم‌شان زیاد است، از تمرین ایران تا رژیم و تمرین محل مسابقه سپاسگزارم. حلالم کنید .

سرباز وظیفه هادی چوپان گرگ ایرانی.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها