کد خبر: 636650
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۵ ۱۶:۲۵:۰۱
| |

وجود روانشناس در زندگی چه مزایایی را به همراه دارد؟

مراجعه به روانشناس خوب مزایای بسیار زیادی به همراه دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

وجود روانشناس در زندگی چه مزایایی را به همراه دارد؟
کد خبر: 636650
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۵ ۱۶:۲۵:۰۱

آیا برای غلبه بر جدایی و یا مرگ یکی از عزیزان دوران سختی را سپری می‌کنید؟ اغلب احساس می‌کنید که کاملا در افکارتان غرق و یا از واقعیت جدا شده‌اید؟ رابطه عاطفی شما به چالش خورده است و یا روابط اجتماعی درستی را تجربه نمی‌کنید؟ اگر هر کدام از این موارد برای شما آشنا به نظر می‌رسد، ممکن است قصد داشته باشید به روانشناس مراجعه کنید.

روانشناسان فرآیندها و رفتارهای عاطفی، شناختی و اجتماعی افراد را بررسی می‌کنند و یکی از اهداف اصلی آن‌ها ارزیابی و درک افکار، احساسات و رفتار مراجعه‌کنندگان است و در درجه اول از تکنیکی به نام روان درمانی یا گفتگو درمانی استفاده می‌کنند تا درباره مراجعه‌کنندگان بیشتر بدانند و بتوانند موضوعات را بررسی و پس از آن راهکارهای مهم را پیشنهاد دهند.

روانشناس کیست و برای چه دلایلی باید به او مراجعه کرد؟

روانشناس یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده است که به افراد کمک می‌کند راه‌های سالمی برای مقابله با چالش‌های سلامت روان به کار ببرند. روانشناس به افرادی که شرایط خاصی مانند افسردگی، اضطراب، غم از دست دادن عزیز و شرایط سخت دیگری را تجربه می‌کنند، راهکارهای مناسبی ارائه می‌دهد تا کمتر از این شرایط آسیب ببینند.

شاید از خودتان بپرسید برای چه مواردی باید به روانشناس مراجعه کرد؟ دلایل متعددی وجود دارند که ممکن است بخواهید با مشاور و روانشناس مشورت کنید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بهتر است به روانشناس مراجعه کنید:

  • افکار، احساسات یا رفتارهایی دارید که به نظر شما قابل کنترل نیستند و روی روابط، کار و احساس شما تاثیر منفی می‌گذارد.

  • در حال مبارزه با مسائل زندگی مانند بیماری، مرگ یکی از عزیزان، طلاق یا مشکلات در محل کار هستید.

  • استفاده از مواد مخدر و الکل

  • به کسی نیاز دارید که به شما کمک کند احساسات خود را مدیریت و کنترل کنید.

  • هر روز و به‌طور مداوم احساس یاس و ناامیدی می‌کنید و ممکن است افکار خودکشی داشته باشید

مزایای مراجعه به روانشناس خوب

مراجعه به روانشناس مزیت‌های بسیاری به همراه دارد از جمله:

شناسایی عادات بد و حذف آن‌ها

معمولا هر فرد یک سری عادات بد دارد که ممکن است این عادات به خود فرد و اطرافیان او آسیب بزند. در حالی که درمان به‌طور کامل این عادات را حذف نمی‌کند اما می‌تواند به شناخت آن‌ها کمک کند. زمانی که آن‌ها را بشناسید، می‌توانید تاثیر منفی آن را کاهش دهید و این کار به کاهش تکرار عادت‌های بد کمک می‌کند.

افراد ممکن است عادت داشته باشند خشم خود را بر سر شخص دیگری تخلیه کنند؛ روانشناس خوب تلاش می‌کند روند درمان را به درستی پیش ببرد و عادات بد افراد را تغییر دهد. 

شناسایی الگوهای رفتاری و ارائه راه‌حل

اغلب افراد روز خود را با پریشانی آغاز می‌کنند و بدون آگاهی از رفتارها و تعاملاتی که باعث بروز این رفتار می‌شود آن را تکرار می‌کنند. روانشناس خوب با حوصله به صحبت‌های افراد گوش می‌دهد تا در شناسایی الگوهای رفتاری کمک کند. روانشناسان می‌توانند استراتژی‌های مقابله‌ای فردی را برای مراجعه‌کنندگان ایجاد کنند تا افراد بتوانند شرایط دشوار در حال حاضر و آینده را مدیریت کنند. البته باید توجه کنید این راه‌حل‌ها و استراتژی‌ها همیشه ملموس نیستند و گاهی اوقات این تغییرات در شیوه‌های تفکر است که ممکن است مردم عادی از آن آگاه نباشند.

فضایی واقعی به دور از قضاوت

همه‌ی ما نیاز به فردی داریم که بتوانیم به دور از قضاوت با او صحبت کنیم. روانشناس کسی است که فضایی را  فراهم می‌کند تا افراد بدون ترس از قضاوت، نظرات و احساسات خود را بیان و از آن‌ها حمایت کنند. در جلسات روان درمانی هر حرفی که می‌زنید محرمانه است و می‌توانید بدون نگرانی از توهین و یا صدمه زدن به کسی صحبت‌های خود را صادقانه بیان کنید.

درمان، به شما فضای امنی برای بررسی احساسات خود درباره یک فرد یا موقعیت خاص می‌دهد. با توجه به موقعیت شما یک روانشناس ممکن است از شما درباره آسیب‌های گذشته یا حال، مرگ یکی از عزیزان، بیماری پزشکی، مشکلات زندگی روزمره و یا اختلال روانی شما بپرسد.

تغییرات نحوه تفکر

روان درمانی می‌تواند نحوه تفکر و عملکرد مغز را تغییر دهد. طبق گفته انجمن روانپزشکی آمریکا، تغییرات در مغز پس از انجام روان درمانی قابل توجه است؛ به ویژه افرادی که افسردگی، اختلال هراس، PTSD و سایر اختلالات روانی دارند. روانشناسان از روان درمانی برای کشف ایده‌ها و احساسات در یک فضای امن، شناسایی و حذف عادات بد، کمک به آینده و تغییر مغز استفاده می‌کنند. همه این مزایا نه تنها سلامت روان بلکه کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

مشاور دیدگاهی عینی و خنثی می‌دهد

وقتی از اعضای خانواده و دوستان‌تان مشورت می‌گیرید، ممکن است دیدگاه‌های ذهنی و احساسات خودشان را به شما توضیح دهند و قانع شوید؛ اما این دیدگاه درست نیست! روانشناس دیدگاه عینی به شما می‌دهد و کمک می‌کند تا منطقی فکر کنید و جهت سومی را به الگوی فکری شما می‌دهد.

داشتن دید بهتر به آینده

اگر بتوانید روی رفتارهای خود کار کنید، بدون شک آینده بهتری خواهید داشت. درمان می‌تواند به آمادگی ذهنی برای رویدادهای آینده به شما کمک کند و این زمانی مفید است که رویداد بیش از حد استرس‌زا یا احساسی باشد. صحبت با روانشناس درباره موقعیت‌هایی که فکر می‌کنید ممکن است پیش بیاید کمک‌کننده خواهد بود.

محرمانه و مشخص بودن مرزها

 روانشناسان موظف هستند که به مجموعه‌ای از استانداردهای اخلاقی پایبند باشند؛ آن‌ها به شما اطمینان خاطر می‌دهند که جلسات کاملا محرمانه هستند و قرار نیست مسائل شما را با دیگران در میان بگذارند. این مسئله می‌تواند افراد را قادر سازد تا در طول جلسه مشاوره به راحتی صحبت کنند و نسبت به بیان کردن احساسات و مشکلات‌شان گارد نداشته باشند.

انتظار چه سوالاتی از روانشناس داشته باشیم؟

معمولا روانشناسان روش‌های مختلفی را برای تعامل و حل کردن مشکلات بیماران به کار می‌برند. زمانیکه برای اولین بار به روانشناس مراجعه می‌کنید روانشناس احتمالا چند سوال از شما می‌پرسد، مانند:

  • امروز چه چیزی شما را به اینجا آورده است؟

  • سابقه شخصی شما چیست؟

  • مشکل شما از چه زمانی شروع شد؟

  • چه چیزی مشکل شما را بهتر یا بدتر می‌کند؟

  • درباره سابقه مصرف الکل و مواد مخدر از شما سوال می‌کند.

پاسخ به این سوالات به روانشناس کمک می‌کند تا اطلاعات لازم را درباره شما پیدا کند و پس از آن تصمیمات لازم را برای کمک به شما بگیرد.

در مرحله بعد، ممکن است از شما بخواهند که یک یا چند تست روانشناسی انجام دهید. انجام تست‌ها به روانشناس کمک می‌کند تا بهتر درباره مشکلات اطلاعات به دست آورند و ویژگی‌های شخصیتی، خلق و خو، حافظه و تمرکز شما را ارزیابی کنند. دانستن علائم در زمان نیاز به روانشناس بسیار مهم است اما با این حال باز هم بسیاری از مردم فکر می‌کنند که مراجعه به روانشناس چندان ضروری نیست و بدون کمک او می‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند.

راهی آسان برای یافتن روانشناس خوب

برای آنکه بتوانید فرآیند انتخاب روانشناس را برای خودتان آسان کنید، بهترین راه جستجوی اینترنتی است. سایت‌های روانشناسی زیادی در ایران راه‌اندازی شده‌اند تا در کمترین زمان شما را به هدفتان برسانند. یکی از سایت‌هایی که در حوزه روانشناسی فعالیت‌های چشمگیری دارد سایت پزشک خوب است. در این وبسایت روانشناس خوب را با توجه به انتظارات‌تان پیدا خواهید کرد و نیازی به پرس‌وجو و کسب اطلاعات از دیگران و آشنایان نخواهید داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها