کد خبر: 675710
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۳ ۲۰:۱۳:۳۷
| |

رشته‌هایی با داستانی طولانی: نگاهی متفاوت به ماکارونی رشته‌ای از زبان مانا

هر ایرانی به طور میانگین سالی ۳ و نیم کیلومتر ماکارونی می‌خورد!

رشته‌های دم کشیده ماکارونی با پیچ و خم‌هایی که دارد دل هر پیر و جوان را می‌برد. آنقدر این پیچ‌های درهم و برهم آرد سمولینا به مذاق ایرانی‌ها خوش آمده که در کمتر از چند دهه تبدیل به یکی از ملت‌های عاشق ماکارونی شده‌ایم.

هر ایرانی به طور میانگین سالی ۳ و نیم کیلومتر ماکارونی می‌خورد!
کد خبر: 675710
|
۱۴۰۳/۰۷/۰۳ ۲۰:۱۳:۳۷

رشته‌های دم کشیده ماکارونی با پیچ و خم‌هایی که دارد دل هر پیر و جوان را می‌برد. آنقدر این پیچ‌های درهم و برهم آرد سمولینا به مذاق ایرانی‌ها خوش آمده که در کمتر از چند دهه تبدیل به یکی از ملت‌های عاشق ماکارونی شده‌ایم. می‌دانستید ایرانی‌ها در رتبه هشتم بیشترین مصرف ماکارونی در دنیا هستند؟ برای ما هم سوال بود که چطور یک غذای فرنگی توانسته وارد فرهنگی شود که غذاهایش یا برنجی هستند یا نهایتا با نان خورده می‌شوند. برای اینکه بیشتر درباره میزان مصرف ماکارونی در ایران و نکات جذاب آن بدانیم، سراغ یکی از بزرگان و یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید ماکارونی صنعتی در ایران یعنی ماکارونی مانا رفتیم که خوشبختانه همکاری خوبی در تهیه این گزارش با ما داشت و اطلاعاتی جالب را درباره این غذای دوست‌داشتنی با مخاطبان ما به اشتراک گذاشته است.

ایرانیان در رتبه هشتم دوست‌داران ماکارونی

براساس آخرین آمارها ایران از نظر میزان مصرف ماکارونی در رتبه هشتم دنیا ایستاده است. این درحالی است که همین سی سال پیش در پله نوزدهم ایستاده بودیم. مدیر روابط عمومی ماکارونی مانا می‌گوید «در این مدت سی ساله، مصرف ماکارونی در کشورمان تقریبا 10برابر شده و از 51هزار به حدود 560هزار تن رسیده است. درحالی که مصرف جهانی ماکارونی در همین بازه زمانی تنها دو برابر رشد داشته.» باید دید چه رازی در پیچ و خم رشته‌های ماکارونی نهفته است؟

در هر بسته ماکارونی چند رشته ماکارونی قرار دارد؟

تا حالا شده بخواهید تعداد خلال دندان‌های موجود در هر بسته را بشمرید؟ یا بخواهید بدانید در هر پیاله برنج چند دانه برنج جاخوش کرده؟ قطعا راه حل پاسخ به چنین سوالاتی، شمردن دانه به دانه برنج‌ها نیست. این سوال کنجکاوکننده را می‌توان درباره بسته‌های ماکارونی هم به کار برد. ماکارونی مانا در پاسخ به آن می‌گوید: «بستگی دارد بسته ماکارونی چند گرمی باشد و منظور از رشته‌های ماکارونی دقیقا کدام رشته‌هاست؟ ماکارونی‌های رشته‌ای با ضخامت‌های مختلف تولید و بسته‌بندی می‌شوند و هر رشته ممکن است بین 1.2 تا 2.4 میلیمتر قطر داشته باشد.»

اگر بخواهیم پاسخ ماکارونی مانا را خلاصه کنیم، به عدد هزار می‌رسیم. چگالی ماکارونی حدود 1.3گرم بر سانتی‌متر مکعب است. به عبارتی هر بسته 500گرمی، معادل 650 سانتی‌مکعب حجم دارد. این را بگذارید کنار ابعاد استاندارد هر رشته ماکارونی که قطر آن 1.4 میلیمتر (البته همانطور که اشاره شد ماکارونی می‌تواند قطرهای متنوعی داشته باشد) و طول آن 25 سانتی‌متر است. با فرمول محاسبه حجم استوانه می‌توان نتیجه گرفت که حجم هر رشته 0.65 سانتی‌متر مکعب اندازه‌گیری می‌شود و با این حساب در هر بسته ماکارونی مانا 500 گرمی حدود 1000 عدد رشته ماکارونی جای داده شده است.

هر وعده ماکارونی چند متر است؟

اختلاف نظر زیادی درباره حجم ماکارونی برای هر نفر بین آشپزها وجود دارد. آنقدر این غذا لذیذ است که امکان دارد هر نفر در یک وعده 150گرم ماکارونی بخورد یا به فکر رژیم لاغری‌اش بیافتد و با همان 75گرم ماکارونی سیر شود. ماکارونی مانا ولی در آمارش می‌گوید به صورت معمول 100 گرم ماکارونی را می‌توان به عنوان یک وعده غذایی در نظر گرفت. یک بسته 500 گرمی ماکارونی مانا می‌تواند برای پنج وعده ماکارونی کافی باشد.» وعده‌ای که در آن حدود 200 رشته ماکارونی در هم تنیده شده است. اگر مثل ایتالیایی‌ها میانه خوبی با شکستن رشته‌های ماکارونی نداشته باشید، می‌توان گفت قد هر کدام از این رشته‌ها 25 سانتی‌متر است و براساس آن می‌توان نتیجه گرفت که یک بزرگسال در هر وعده، حدود 50 متر ماکارونی می‌خورد!

هوس ماکارونی در کمتر از یک هفته

سالانه حدود 560 هزار تن ماکارونی در ایران مصرف می‌شود. با جمعیت 85میلیون نفری که داریم می‌توان نتیجه گرفت که هر ایرانی به طور متوسط در سال هفت کیلوگرم ماکارونی مصرف می‌کند. با این حساب می‌توان گفت مصرف سالانه هر ایرانی به اندازه 14 بسته  500 گرمی ماکارونی است که می‌تواند به اندازه 70 وعده ماکارونی باشد. از آنجا که در هر سال 52 هفته بیشتر نداریم، می‌توانیم بگوییم که ایرانی‌ها به طور متوسط بیش از یک بار در هفته ماکارونی می‌خورند. به عبارت دیگر از زمانی که شما یک وعده ماکارونی می‌خورید، کمتر از یک هفته زمان لازم است تا دوباره هوس این غذای فرنگی خوش‌مزه به دلتان بیافتد.

سالانه 3.5کیلومتر؛ مصرف سرانه ماکارونی در ایران

مصرف سالانه هفت کیلوگرم ماکارونی توسط هر ایرانی می‌تواند نشان دهنده موارد دیگری هم باشد. برای مثال این هفت کیلوگرم معادل 14بسته 500 گرمی ماکارونی مانا ست که در هر بسته آن هم هزار عدد ماکارونی جاخوش کرده. اگر تمام این رشته‌های 25 سانتی‌متری را پشت سر هم بچینیم، متوجه می‌شویم که هر کدام از ما به طور میانگین در سال 3.5 کیلومتر ماکارونی می‌خوریم!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها