کد خبر: 602715
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ۱۵:۰۰:۴۸
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چگونه از شر شپشک برنج خلاص شویم؟

افتادن حشرات به جان برنج‌های انبارشده یکی از معضلات افراد خانه‌دار است که وقتی با آن مواجه می‌شوند به دنبال راهکاری برای خلاصی از شر این حشرات می‌گردند.

چگونه از شر شپشک برنج خلاص شویم؟
کد خبر: 602715
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ۱۵:۰۰:۴۸

حتماً تا به حال دیده یا شنیده‌اید که داخل کیسه برنج حشره‌های ریز سیاه‌رنگی می‌افتد که به سرعت تکثیر و تعدادشان زیاد می‌شود و به برنج‌ آسیب می‌زنند؛ اما چه راهکاری برای پیشگیری از تولید این حشره‌ها و پاکسازی برنج وجود دارد. حتی شاید برای شما سوال باشد که این حشره‌ها چطور وارد کیسه برنج شده‌اند. در اینجا قصد داریم درباره این موضوع اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

به گزارش اعتمادآنلاین، این حشره‌ها که به شپشک معروف‌اند بال دارند و می‌توانند به نقاط مختلف خانه پرواز کنند.

تخم این حشرات در هر کدام از مراحل داشت و برداشت به برنج می‌چسبد و زمانی که برنج به کیسه منتقل و در کیسه بسته می‌شود تخم حشرات کم‌کم به حشره تبدیل و داخل برنج تکثیر می‌شوند. معمولاً شپشک در برنج‌های ایرانی بیشتر دیده می‌شود.

این حشرات برای انسان خطرناک و بیماری‌زا نیستند و تنها خطر آنها از بین بردن دانه‌های برنج است. وجود طولانی‌مدت حشرات داخل کیسه برنج می‌تواند به خرد و پودر کردن برنج‌ها منجر شود. با وجود این، هیچ‌کس دوست ندارد برنجی که مصرف می‌کند حشره داشته باشد اما نمی‌توان این برنج‌ها را به دلیل وجود حشرات دور ریخت و می‌توان با راهکارهایی ساده از شرشان خلاص شد.

برای از بین بردن شپشک برنج راهکارهای زیادی وجود دارد. شاید یکی از راهکارهایی که زیاد شنیده‌اید الک کردن و پهن کردن برنج زیر آفتاب باشد. این راهکار نیز برای خلاصی از شپشک برنج مفید است اما زمان و فضای زیادی نیاز دارد تا بتوانید حجم زیادی برنج را در آفتاب پهن کنید. راهکاری که ما به شما ارائه می‌دهیم کمی ساده‌تر و سریع‌تر است. شما می‌توانید برنج را داخل یک ظرف با دیواره بلند بریزید و آن را در فضای باز مثل پشت‌بام، بالکن یا حیاط بگذارید و جلوی آن یک پنکه روشن کنید. باد پنکه سبب می‌شود حشره‌ها پرواز کنند و از برنج جدا شوند.

تکرار دو یا سه‌باره این کار برنج را کاملاً از وجود این حشرات مزاحم و ریز پاک می‌کند.

یک روش دیگر که شما را از شر این حشرات نجات می‌دهد گذاشتن برگ بو، سیر، میخک یا نمک داخل برنج است. این شپشک‌ها از بوی مواد گفته‌شده متنفرند و از برنج دوری می‌کنند. بنابراین استفاده از این مواد می‌تواند در پیشگیری از حشره زدن برنج نیز موثر باشد.

این حشرات معمولاً از سرما بیزارند بنابراین راهکار دیگری که در از بین بردن و فراری دادن آنها موثر است پهن کردن برنج جلوی باد کولر است، البته این به شرطی است که تعداد حشرات داخل برنج کم باشد، در این صورت شما می‌توانید مقداری از برنج را داخل فریزر بگذارید و بعد از چند ساعت از فریزر خارج کنید. بدین ترتیب حشرات در فریزر می‌میرند و شما هر بار می‌خواهید برنج دم کنید با خیساندن برنج حشرات مرده روی آب می‌آیند و به راحتی آنها را جدا می‌کنید.

حال چه‌کار کنیم که مقدار برنج زیادی که داریم شپشک نزند.

از نگهداری برنج در محیط‌های مرطوب خودداری کنید. اگر محیطی که قرار است مقدار زیادی برنج در آن نگهداری کنید رطوبت دارد، بهترین راه این است که از خرید برنج به مقدار زیاد و نگهداری و انبار کردن آن اجتناب کنید. اما اگر می‌خواهید مقدار زیادی برنج بخرید، بهترین کار این است که برنج را در کیسه‌های نخی پنج کیلویی بسته‌بندی و کیسه‌ها را با فاصله از زمین و دیوار انبار کنید، هر چند وقت یک بار هم کیسه‌های برنج را جابه‌جا و چک کنید تا مطمئن شوید حشره نزده باشد.

اگر متوجه شدید در کیسه‌ای حشره وجود دارد آن کیسه برنج را از بقیه کیسه‌ها جدا کنید چون حتی از داخل کیسه‌های دربسته نیز وارد دیگر کیسه‌ها می‌شوند و به سرعت تکثیر می‌شوند.

می‌توانید داخل کیسه‌های برنج موادی مانند میخک، حبه سیر، فلفل تند و خشک، نمک، برگ درخت گردو، برگ بو و... قرار دهید تا از نفوذ حشره‌ها جلوگیری کند.

اما یک نکته مهم در جلوگیری از حشره زدن برنج خرید آن از جای مطمئن است. مطمئن شوید فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید کیسه‌های برنج را در محل مرطوب نگهداری نکرده باشد یا برنج‌ از قبل حشره نزده باشد. با رعایت این نکات کوچک می‌توانید از شپشک زدن برنج جلوگیری کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • عالی ارسالی در
    شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

    خیلی عالیه

  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

    مردم بدبخت

  • ناشناس ارسالی در
    دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

    دست



    دوست‌ عزیز
    اگر برنج را در مقابل آفتاب پهن کنیم
    برنج از بین می‌رود.

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها