کد خبر: 679386
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۴ ۱۸:۰۵:۲۸
| |

عدد نمی شناسید که این گونه نقد می کنید یا همتی برایتان هضم نمی شود؟

این روزها باج‌بگیران در فیک نیوزها مقصر اوضاع بد اقتصادی کشور را عبدالناصر معرفی می کنند، اما آیا این وضعیت اقتصاد نتیجه یک ماه فعالیت اخیر همتی است؟

عدد نمی شناسید که این گونه نقد می کنید یا همتی برایتان هضم نمی شود؟
کد خبر: 679386
|
۱۴۰۳/۰۷/۲۴ ۱۸:۰۵:۲۸

یک ماه از شروع به کار همتی نگذشته که باج بگیران در فیک نیوزها شروع به های هوی کرده اند و هر روز با خبرسازی و آمارهای اشتباه به دنبال فضاسازی علیه وزارت اقتصاد هستند.

سهراب مرادی، کارشناس اقتصاد نوشت: هیچ کس منکر اوضاع اقتصادی بد این روزهای مملکت ما نیست، اما آیا این وضعیت اقتصاد نتیجه یک ماه فعالیت اخیر همتی است؟ آیا این فشارهای اقتصادی در سه ساله گذشته نبوده و همین یک ماه از زیر خاک سردرآورده است؟ آیا مشکلات معیشتی و گرانی برای همین مدت کوتاه است؟ خیر این گونه نیست. لوبیای سحرآمیز نیست که امروز بکارید و فردا رشد کند.

این آمارها و وضعیت کنونی اقتصاد کشور نتیجه سه سال فعالیت وزیر اقتصادی است که در دولت سیزدهم با تئوری های آبکی روی کاغذ و آمارسازی اقتصاد بیمار مملکت را رسما به لبه پرتگاه و مرگ کشاند. 

اگر امروز افرادی با لشکر سایبری و با برنامه ای از پیش تعیین شده شروع به تخریب و فضاسازی علیه وزارت اقتصاد دولت پزشکیان می کنند، به یاد بیاورند که همتی و تیمش چه اقتصاد و چه آمار واقعی (نه آنکه که خبرنگارنماهای جریان مقابل در رسانه های شان می گویند)را تحویل گرفتند. به یاد بیاورند که آن اسب زین شده ای که آنها از آن حرف می زند شوخی تلخی بود که مردم اقتصادش را با گوشت، پوست و استخوانشان درک و تحمل کردند و هرگز آمار و خبرهای مثبتی که آنها می دانند را حس نکردند.

همتی با ورود به وزارت خانه دست این آمارساز و مجیزگوها را کوتاه کرد و مقابل شان ایستاد، هر چند مقابل فساد ایستادن و دست جیره خورها را از بیت المال کوتاه کردن تاوان دارد اما برای اینکه متوجه توهمات و دروغ پراکنی های این افراد شویم لازم است چند نکته را باهم مرور کنیم: 

1.  در سه سال دولت سیزدهم و به همت وزارت اقتصاد این دولت 15 درصد از جمعیت ایران از طبقه متوسط به خط فقر کوچ کرده اند.

2.  ارزش بورس ایران در سه سال گذشته تقریبا نصف شده است و تنها در یک سال حاشیه سود شرکت‌های بورسی از ۳۴ به زیر ۱۴ درصد رفت.

3.  رشد همواره مثبت بخش کشاورزی از ۴ درصد برای نخستین بار به منفی ۳ درصد افت کرد.

4.  آمار بیکاری مثبتی که وزارت اقتصاد دولت سیزدهم به آن اشاره می کرد در واقع استخدام نیروهای پاره وقت بود که اقتصاددانان آن را بیکاری غیررسمی می نامند. 

موارد بسیار است و فرصت برای بیان آن کم؛ سفره های مردم که هر روز کوچک و کوچک تر شد شاهدی عینی است که مردم از من و شما بهتر درک می کنند. 

 آمارسازی و جیره پرداخت کردن برای انتشار اخبار کذب در رسانه های نوظهور و فیک نیوزهای بی رسم و اسم هنر نیست اما منصف بودن لازمه ی هر انسان آزاده است. 

منافع کدام جناح و افراد در بودن همتی به خطر افتاده که انقدر بی آبرویی را به جان می خرید و حتی اولین آداب منتقد و رسانه ای بودن را زیر سوال می برید. هنوز حکم همتی خشک نشده از او انتقاداتی دارید که تا دیروز برایتان نقطه تمجید و افتخار بود. 

به قول مرحوم ترکان یا عدد نمی شناسید یا مجدد عدد نمی شناسید که این گونه نقد می کنید، البته کسی که بخواهد نفهمد هیچ گاه نمی فهمد. توصیه میکنم مطالعه ای درباره آداب نقد داشته باشید و بعد نقد کنید، اولین آداب نقد مقایسه قبل و بعد یک مورد بعد از گذشت زمانی مفید است. چه زمان مفیدی گذشته است که شروع به نقد کرده اید و یا شاید منافع تان با حضور همتی به خطر افتاده که بی انصاف شده اید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها