کد خبر: 167533
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۲ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

یک فعال دانشجویی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

عمل به آیین‌نامه‌های جدید مصوب وزارت علوم در پلی‌تکنیک جدی گرفته شود/ شاهد قانون‌گریزی در دانشگاه هستیم

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه پلی‌تکنیک با اشاره به عدم اجرای آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های جدید مصوب وزارت علوم در پلی‌تکنیک خواستار توجه جدی مسئولان این دانشگاه به این موضوع شد.

عمل به آیین‌نامه‌های جدید مصوب وزارت علوم در پلی‌تکنیک جدی گرفته شود/ شاهد قانون‌گریزی در دانشگاه هستیم
کد خبر: 167533
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۲ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سینا نریمان، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه پلی‌تکنیک در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» ، با اشاره به وضعیت کمیته انضباطی این دانشگاه گفت: متاسفانه در دوران ریاست دکتر معتمدی آیین‌نامه‌های مصوب وزارت علوم اجرایی نشده است. حال آن‌که اصلاح بخشی از آیین رسیدگی شیوه‌نامه اجرایی رسیدگی به تخلفات انضباطی دانشجویان با هدف رفع ابهام و توجه بیش‌تر به حقوق دانشجویان در اسفند 94 تصویب و اردیبهشت 95 به دانشگاه‌ها با امضای وزیر علوم وقت، ابلاغ شده است.

او افزود: این دستورالعمل که درموارد متعدد تضمین‌کننده حقوق قانونی و شهروندی دانشجویان بوده است، تا به امروز در دانشگاه‌های مختلف اجرایی شده اما متاسفانه شاهد آن هستیم که با سنگ‌اندازی‌های دبیرخانه شورای انضباطی دانشگاه و مسئولیت‌گریزی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، این شیوه‌نامه در پلی‌تکنیک تا به امروز عملیاتی نشده است.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که در موارد متعدد با رجوع به دبیرخانه شورای انضباطی مرکزی مستقر در وزارت علوم و بخش‌های مختلف سازمان امور دانشجویان متوجه شدیم از نظر رییس سازمان امور دانشجویان و معاون امور دانشجویان داخل ایشان عمل به مواد این شیوه‌نامه قطعی است، تاکید کرد: بر این اساس، درصورت رعایت نکردن این شیوه‌نامه، رییس دانشگاه مرتکب تخلف اداری شده است اما متاسفانه در دانشگاه امیرکبیر در به همان پاشنه سابق می‌چرخد و علی‌رغم درخواست تعداد قابل‌توجهی از فعالان دانشجویی از رییس سازمان امور دانشجویان برای رسیدگی به وضعیت کمیته انضباطی در اسفند 95، تاکنون این درخواست بی‌نتیجه مانده است.

نریمان با بیان این‌که بنابر بند دوم ماده 12 سند حقوق شهروندی در نظام اداری ایران مصوب 28 اسفندماه شورای‌عالی اداری کشور، تمامی شهروندان حق استفاده از وکیل در تمامی مراجع رسیدگی اداری تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور را دارند،گفت: با این حال دبیرخانه شورای انضباطی دانشگاه و معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، ضمن نقض این بند و این سند، به راحتی از زیربار اجرای آن فرار می‌کنند. جالب است که بدانید بنابر همین سند مسئولیت اجرای تمامی مفاد این سند با رییس دستگاه اجرایی است که این مسئولیت در دانشگاه متوجه دکتر معتمدی است، اما کوچک‌ترین واکنشی از طرف ایشان نسبت به این قانون‌گریزی آشکار نمی‌بینیم و سکوت ایشان خود چراغ سبزی برای این مدل قانون‌گریزی‌ها است.

این عضو شورای فرهنگی دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: بنابر نص صریح آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات انضباطی مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اعضای دانشجویی شورای بدوی و تجدیدنظر انضباطی باید در شورای فرهنگی برای 2 سال انتخاب شوند، اما از زمان عضویت نماینده انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه از سال 93 تا به همین امروز در شورای فرهنگی دانشگاه، علی‌رغم مطالبه مکرر این مورد، انتخاب اعضای دانشجویی در دستورکار شورای فرهنگی قرار نگرفته و از همین حیث و بنابه اصول قانونی می‌توان گفت که آرای صادره ازسوی شوراهای انضباطی بدوی و تجدیدنظر دانشگاه امیرکبیر فاقد وجاهت قانونی است.

نریمان با بیان اینکه دانشجویان این دانشگاه در این مورد اعتراض خود را به معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و مدیریت فرهنگی و اجتماعی منتقل کرده‌اند، گفت: با این حال جالب است که با این پاسخ روبه‌رو شده‌ایم که انتخاب اعضای دانشجویی شوراهای بدوی و تجدیدنظر انضباطی دانشگاه در شورای فرهنگی به مصلحت نیست.

این فعال دانشجویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بنابر بخش‌نامه معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت علوم در شهریورماه سال گذشته، جریمه کسر نمره برای دفاع از پایان‌نامه در ترم‌های پنجم و به بعد، طبق رای دیوان عدالت اداری ممنوع بوده حال آن که کسر نمره‌ برای دفاع در ترم 6 کارشناسی ارشد در آیین‌نامه داخلی کارشناسی ارشد دانشگاه وجود داشته و مدیریت دانشگاه هیچ‌گونه توجهی به آرای صادره از سوی دیوان عدالت اداری ندارد.


نریمان در پایان با بیان این‌که دانشجویان دانشگاه امیرکبیر درموارد متعدد، معترض به این قانون‌گریزی مسئولان دانشگاه بوده‌اند و از تشکل‌های دانشجویی انتظار همراهی دارند، گفت: بنابر تعهدی که به دانشجویان داریم، اگر از راه تذکر و گفت‌وگو به نتیجه نرسیم، قطعاً از ظرفیت‌های قانونی برای نشان دادن اعتراض دانشجویان به این قبیل قانونی‌گریزی‌های مسئولان واکنش نشان خواهیم داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها