کد خبر: 191071
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد؛

رفع‌ حصر و لغو ممنوع‌التصویری مقدمات واجب انسجام ملی/ کسانی که دولت را تضعیف می‌کنند بدانند با صدمه به این قایق همه غرق می‌شوند

عضو شورای شهر تهران درباره تلاش‌هایی که برای تخریب دولت و ناامیدی مردم از آن صورت می‌گیرد، گفت: همه در یک قایق هستیم و هرگونه خللی که در این قایق به وجود آید فی‌الواقع همه غرق خواهند شد بنابراین باید وحدت و یکپارچگی را حفظ کنیم.

رفع‌ حصر و لغو ممنوع‌التصویری مقدمات واجب انسجام ملی/ کسانی که دولت را تضعیف می‌کنند بدانند با صدمه به این قایق همه غرق می‌شوند
کد خبر: 191071
|
۱۳۹۷/۰۳/۰۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها و عضو شورای‌شهر پنجم تهران با اشاره به تخریب‌ها و تلاش‌هایی که برای تضعیف دولت صورت می‌گیرد تاکید دارد که این گروه‌ها و افراد باید بدانند که همه سوار بر یک قایق هستیم و سوراخی که در حال ایجاد آن هستند همه را با هم غرق می‌کند. او همچنین با تاکید براین موضوع که رفع حصر و رفع ممنوعیت‌ها برای رئیس دولت اصلاحات از مقدمات واجب رای تحقق انسجام ملی است، معتقد است که باید حقوق‌ مردم را در زمینه‌های مختلف محترم بشمریم و به ویژه به حقوق اقوام احترام بگذاریم تا کم‌کم به مسیر اصلی و هدف واقعی نزدیک شویم.

متن گفت‌وگوی مرتضی الویری با «اعتمادآنلاین» را در زیر می‌خوانید؛

*آقای الویری، مخالفان دولت از ابتدای دولت دوازدهم رویکرد فشار و تخریب را در پیش گرفته‌ و تلاش می‌کنند تا مردم را از رای خود ناامید کنند. تبعات ناامیدی مردمی که اردیبهشت سال گذشته با اشتیاق پای صندوق‌های رای آمده‌اند را چگونه می‌بینید؟

ما همه در یک قایق هستیم و هرگونه خللی که در این قایق به وجود آید فی‌الواقع همه غرق خواهند شد؛ بنابراین باید وحدت و یکپارچگی را حفظ کنیم. کسانی که در جهت تخریب و تضعیف دولت هستند و در واقع در حال سوراخ کردن این قایق واحد هستند، باید بدانند که با صدمه زدن به این قایق نهایتا خود آنها هم گرفتار مشکلات و دردسرهای این صدمه خوردن می‌شوند.

*با توجه به اینکه دولت با تلاش مخالفان برای ناامید کردن مردم از رای خود مواجه است، فکر می‌کنید چه راهکاری برای مقابله و برون رفت از آن برای دولت وجود دارد؟

تصور می‌کنم که نخبگان جامعه باید تلاش کنند و نشان دهند که چه مقاطع سخت و دشواری را قبلا پشت سر گذاشته‌ایم. بدون تردید مشکلاتی که به عنوان نمونه در دوران جنگ تحمیلی و در زمان اشغال خرمشهر به وجود آمده بود یا دورانی که جریان پرونده میکونوس را مطرح کردند، شرایط بسیار سختی بود و کشور در وضعیت بدی در آن دوران قرار داشت، حتی در معرض حمله و جنگ قرار گرفته بود. در این چهل سال ما موارد دیگری را هم برای مثال زدن داریم اما همه این مقاطع را با همه دشواری‌هایی که داشتند پشت سر گذاشته‌ایم، تصور من بر این است که با توجه به توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی که در کشور داریم، این مرحله هم اگر با وحدت و انسجام همراه باشد قابل پشت سر گذاشتن است.

امتیاز بزرگی که الان وجود دارد این است که برخلاف مقاطع دیگر که جامعه جهانی در مقابل ما قرار داشت در حال حاضر جامعه جهانی پشت سر ما است. بنابراین این یک گزینه مثبت به نفع ما است که باید از آن استفاده کنیم.

*صرفا حل برجام و رفع موانع بین‌المللی را بر بهبود شرایط داخلی و رفع ناامیدی مردم موثر می‌دانید یا مسائل دیگر و رفع چالش‌های داخلی را هم در این وضعیت موثر می‌دانید؟

تصور می‌کنم که به هر حال عوامل داخلی هم در رفع دغدغه‌ها و چالش‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارند. فشارهای خارجی و حتی در بدبینانه‌ترین حالت ممکن لغو برجام اگر در مقابل یک مردم امیدوار، پرتحرک و خوش‌بین به آینده قرار گیرد، کاری از پیش نخواهد برد. اگر مردم با ما همراه باشند با این شرایط حتما می‌توانیم آن عوامل را به نفع منافع ملی خود تغییر جهت دهیم.

*بعضی چهره‌های معتدل و اصلاح‌طلب مانند علی مطهری رفع حصر و رفع ممنوعیت تصویری سید محمد خاتمی را در بهبود شرایط کشور بسیار تاثیرگذار می‌دانند. نظر شما در این‌باره چیست؟

فکر می‌کنم این دو موضوع یعنی رفع‌حصر و رفع ممنوع‌التصویری لازم و مقدمات واجبی است که برای تحقق انسجام ملی باید صورت گیرد. اما بسیاری کارهای دیگری هم وجود دارد که در کنار این دو باید انجام شود تا بتوانیم انسجام ملی را شکل دهیم. این دو موضوع البته می‌تواند مسیر را برای تحقق بسیاری از مسائل دیگر باز کند، اما خیلی از کارهای دیگر را هم باید انجام داد تا به هدف انسجام ملی و یکپارچگی و رفع کدورت‌ها نزدیک شویم. باید به مفهوم واقعی به مردم بها دهیم و به آنها اعتماد کنیم. باید حقوق‌ مردم را در زمینه‌های مختلف محترم بشمریم و به ویژه به حقوق اقوام احترام بگذاریم تا کم‌کم به مسیر اصلی و هدف واقعی نزدیک شویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها