کد خبر: 192759
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۰۸:۲۱:۰۰
| |

محمود صادقی:

اصلاح‌طلبی یعنی مبارزه مسالمت‌آمیز بدون شکستن ساختارها برای اصلاح

محمود صادقی گفت: اصلاح‌طلبی به معنای مبارزه مسالمت‌آمیز بدون شکستن ساختارها برای اصلاح امور است که به صورت تدریجی و متناسب با ظرفیت‌های کشور پیش می‌رود. اصلاحات برای ملت ایران یک تجربه تاریخی است که از روش‌های خشونت‌آمیز نتایج خوبی نمی‌توان به دست آورد.

اصلاح‌طلبی یعنی مبارزه مسالمت‌آمیز بدون شکستن ساختارها برای اصلاح
کد خبر: 192759
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۱ ۰۸:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| رفتارشناسی جریان‌های اپوزیسیون برانداز چندی است که مورد توجه کنشگران اصلاح‌طلب قرار گرفته است چرا که نیروهای برانداز در شبکه‌های مجازی حمله به گفتمان اصلاحات و نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب را در دستور کار خود قرار داده‌اند. برای مثال توییتر، فضایی برای حمله اپوزیسیون برانداز به چهره‌های اصلاح‌طلب شده است. در این راستا از محمود صادقی، عضو فراکسیون امید که نقش پررنگی در توییتر دارد و بارها در معرض این حملات قرار داشته در مورد هدف و چرایی هجمه به اصلاح‌طلبان از سوی براندازان می‌گوید: بخشی از براندازان به طور آشکار با بیگانگان پیوند دارند. بخشی از آنها ممکن است بدنه اجتماعی باشند اما عمدتا اپوزیسیون خارج کشور هستند که در فضای واقعی جامعه حضور ندارند و تلاش می‌کنند با تشدید نارضایتی‌ها در سطح جامعه عمل کنند.

چرا نیروهای اپوزیسیون برانداز در توییتر و شبکه‌های اجتماعی بیش از اصولگرایان به نقد اصلاح‌طلبان می‌پردازند؟

این موضوع مقداری مشکوک به نظر می‌آید. از یک طرف شاهد شعارهایی هستیم که درصدد نفی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی بر می‌آید که معروف‌ترین آنها «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» است. همچنین شعارهای تند دیگری علیه اصلاح‌طلبان داده می‌شود. به نظر می‌رسد که هر دو نوع شعار می‌تواند آبشخور مشترکی داشته و هدف اصلی آنها به حاشیه راندن اصلاح‌طلبان از صحنه سیاسی کشور باشد. بعید نیست که منشأ ساماندهی و برنامه‌ریزی اینگونه شعارها برخی طیف‌های اصولگرا باشد. به این خاطر که می‌بینند در جامعه مقبولیتی ندارند، گمان می‌برند که این شعارها به نفع‌شان است. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که اصلاح‌طلبی به معنای مبارزه مسالمت‌آمیز بدون شکستن ساختارها برای اصلاح امور است که به صورت تدریجی و متناسب با ظرفیت‌های کشور پیش می‌رود. اصلاحات برای ملت ایران یک تجربه تاریخی است که از روش‌های خشونت‌آمیز نتایج خوبی نمی‌توان به دست آورد. این نگرش از زمان مشروطه در کشور به وجود آمده و نوعی مبارزه مسالمت‌جویانه و کم‌هزینه برای طی سیر تکاملی توسعه در کشور است. اصلاح‌طلبان در قالب موازین قانونی حرکت می‌کنند و به ساختارهای قانون اساسی احترام می‌گذارند اما خواهان اجرایی شدن تمام بندهای قانون هستند. به خصوص حقوق شهروندی و قوانین مربوط به آزادی‌های سیاسی و اجتماعی مربوط به احزاب و مطبوعات از اهمیت بالایی برای اصلاح‌طلبان برخوردار است. محتمل است که هجمه‌ها نوعی برنامه‌ریزی مرموزانه‌ای از جانب بخشی از نهادهای امنیتی باشد. همچنین جریان‌های برانداز هم در این جهت حرکت می‌کنند. سازمان منافقین در سال 76 تحلیل کرد که پیروزی آقای خاتمی سقوط نظام را 20 سال عقب انداخت. براندازان وجود اصلاح‌طلبان را مانع تحرکات تجزیه‌طلبانه و خشونت‌طلبانه خودشان می‌دانند. مایل نیستند که جنبش اصلاحی با رهبری اصلاح‌طلبان موفق شود و به دنبال رادیکالیزه کردن فضای کشور هستند و برای تجزیه ایران و همسویی ایران با بیگانگان زمینه‌سازی می‌کنند. اصلاح‌طلبان نسبت به امنیت مردم، منافع ملی، توطئه خارجی و تمامیت ارضی کشور حساس هستند و اجازه نمی‌دهند که خدشه‌ای به آن وارد شود. شعارهایی که علیه اصلاح‌طلبان داده می‌شود از طرف تندروهای داخلی و از طرف دیگری تندروهای خارجی است. به تعبیر شهید مطهری آنها دو تیغه یک قیچی هستند؛ گرچه در ظاهر با هم تضاد دارند اما در واقع برای قطع یک ریشه تلاش می‌کنند و آن ریشه یک نظام جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه است که یک نظام دموکراتیک پیشرو است.

ویژگی مشخص این جریان اپوزیسیون برانداز را چه می‌دانید؟ اتهام‌های این جریان به اصلاح‌طلبان چه بوده است؟

بخشی از براندازان به طور آشکار با بیگانگان پیوند دارند. بخشی از آنها ممکن است بدنه اجتماعی باشند اما عمدتا اپوزیسیون خارج کشور هستند که در فضای واقعی جامعه حضور ندارند و تلاش می‌کنند با تشدید نارضایتی‌ها در سطح جامعه عمل کنند.

شما معتقدید که شعارهای نفی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را اپوزیسیون خارج کشور دادند؟

نه همه اما اکثرا این طور هستند که بر بدنه نارضایتی‌ای که در جامعه وجود دارند، سوار می‌شوند و از آن سوءاستفاده می‌کنند.

مهم‌ترین اتهامات آنها نسبت به اصلاح‌طلبان چیست؟

براندازان مسوولیت همه نارسایی‌های دولت فعلی را بر دوش اصلاح‌طلبان می‌گذارند و با سرپوش گذاشتن بر محدودیت‌های این جریان سیاسی در اقدامات اصلاحی‌اش، تلاش در بدنام کردن اصلاح‌طلبان می‌کنند. آنها سعی می‌کنند اصلاح‌طلبان را در سوء تدبیرهای فعلی سهیم کنند. در حالی که ارزیابی منصفانه این است که به مقدار کمی در نهادهای رسمی حضور دارند و فضا برای عمل دارند. همچنین نجابت و التزام اصلاح‌طلبان و دغدغه‌ای که برای خدشه وارد نشدن بر امنیت کشور دارند، زیاد است. براندازان، جریان اصلاحات را متهم به سازشکاری می‌کنند و ما را استمرارطلب می‌خوانند. سعی می‌کنند بگویند اصلاح‌طلبان فقط خواهان حضور در قدرت هستند و وقتی به قدرت می‌رسند پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبی را فدای مناسبات قدرت می‌کنند. ناگفته نماند که برخی کم کاری‌های اصلاح‌طلبان و انفعال آنها در برابر کم کاری‌های دولت فعلی، زمینه طرح این شعار‌ها و سوءاستفاده‌ها را فراهم کرده است. بخشی از این زمینه‌سازی به اصلاح‌طلبان و عقب ماندن‌شان از مطالبات مردم باز‌می‌گردد. در شرایط فعلی مشکلات کارگران، بخش حمل و نقل، معلمان و مشکلات نشات گرفته از خصوصی‌سازی که اصلاح‌طلبان در مقابل آن سکوت کرده‌اند، زمینه‌ساز فعالیت براندازان شده است.

رسانه‌های اپوزیسیون موجود در حال حاضر چه کارویژه‌ای را دنبال می‌کنند؟

نمی‌توان همه رسانه‌های اپوزیسیون را با یک چوب راند. این رسانه‌ها رویکردهای مختلفی دارند اما در یک وجه مشترک هستند که تلاش می‌کنند اصلاح‌طلبان را قربانی کاستی‌ها و نارضایتی‌ها و وضع موجود کنند.

مواجهه اصلاح‌طلبان با براندازان چه باید باشد؟

اصلاح‌طلبان باید نسبت به شرایط موجود از سکوت و انفعال خارج شوند؛ فعال‌تر در صحنه‌ها حضور داشته باشند. به خصوص اصلاح‌طلبانی که در نهادها کم و بیش حضور دارند، در عمل برنامه داشته باشند و به مطالبات واقعی مردم در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی و در حوزه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی رسیدگی کنند. اصلاح‌طلبی در مقام عمل تنها چیزی است که می‌تواند این توطئه‌ها را خنثی کند. مردم دیگر از شعار و ادعا خسته شده‌اند. هر کسی در هر موقعیتی باید در مقام عمل اقدامات اصلاح‌طلبانه انجام دهد؛ حتی اگر مانعی بر سر راه‌مان وجود داشته باشد. در مجلس خیلی از طرح‌ها و لوایح به خاطر موانعی که ممکن بود بر سر راهش باشد، معطل مانده بود. لایحه اصلاح قانون انتخابات یکی از این موارد است. نمایندگان مجلس و نمایندگان شورای شهر می‌توانند با عملکرد خود نقش مهمی در حل این چالش ایفا کنند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها