کد خبر: 192915
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۰۷:۵۶:۰۰
| |

غلامرضا ظریفیان:

گذشت زمان و تجربه روزهای سخت، اصولگرایان را معقول کرده است

ظریفیان گفت:‌ جریان عاقل اصولگرایی از گذشته تلاش داشته ضمن حفظ رویکرد انتقادی با دولت همراهی و همکاری کند.فراز و نشیب‌های چند سال اخیر سبب شده است تا نوعی عقلانیت بر فضای سپهر سیاسی ایران حاکم شود.

گذشت زمان و تجربه روزهای سخت، اصولگرایان را معقول کرده است
کد خبر: 192915
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۰۷:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا ظرفیان در مصاحبه‌ای به ارزیابی حمایت‌های اخیر اصولگرایان از دولت حسن روحانی پرداخته است که مشروح آن در ادامه می‌آید:


چرا جریان اصولگرا تصمیم به حمایت از دولت گرفته است؟

جریان اصولگرایی شامل دو بخش است. جریان عاقل اصولگرایی از گذشته تلاش داشته ضمن حفظ رویکرد انتقادی با دولت همراهی و همکاری کند اما بخش تندروی این جریان همچنان در مسیر مخالفت با دولت قرار دارد. اما در شرایط امروز کشور اگر ما شرایط همدلانه و اتحاد را بیش از پیش ببینیم کاملا اتفاقی طبیعی است. فراز و نشیب‌های چند سال اخیر سبب شده است تا نوعی عقلانیت بر فضای سپهر سیاسی ایران حاکم شود. این عقلانیت موجب تفکیک میان منافع حزبی و ملی شده است که اتفاق مبارکی است. ایران امروز هم تحت تاثیر فشار خارجی دارد و هم در موضوعات داخلی چالش‌های بسیاری دارد. بنابراین منطقی‌ترین کار آن است که لبه‌های تیز نفی و نقد‌های شالوده‌شکن را در عین حفظ هویت جریان سیاسی کم کنیم.

برای برون‌رفت از وضعیت کنونی چه باید کرد؟

به نظر من گذشت زمان یک اثر مناسبی برای دلسوزان، متعهدان به مردم و منافع ملی با هرگرایش سیاسی ایجاد کرده است. اظهارنظر‌های اخیر ایرانیان خارج از کشور که انتظار از آنها در حداقل‌ها هم جای نمی‌گیرد، نشان می‌دهد یک حس مشترک میان تمام ایرانیان شکل گرفته است که برای نجات این حس همگان باید به گود بیایند. این حس همان احساس خطر برای ایران عزیزمان است. کشور ما با مسائلی رو به رو است که اگر همفکری نداشته باشیم، آسیب‌های جدی به کشور وارد خواهد شد. این فضای مثبتی که شکل گرفته نباید به شرایط بحرانی محدود شود.

اظهار کلامی حمایت از دولت توسط جریان اصولگرایی نشانه چیست؟

اکنون بهترین فرصت برای اجرای سیاست‌های جدیدی است که به افزایش همبستگی ملی کمک کند. این همبستگی به دلسوزان این خاک چه در داخل و چه در خارج از کشور انگیزه می‌دهد تا با انرژی و روحیه مناسب بتوان از تنگناها و پیچ‌های سخت عبور کرد. جریان معقول اصولگرایی امروز به درستی این موضوع را درک کرده و به همین دلیل در راستای همبستگی ملی تلاش می‌کند.

خروج امریکا از برجام چه مقدار در این تصمیم سهیم بود؟

برخورد امریکا با جمهوری اسلامی ایران بسیار غلط بود. امروز مانند 8 سال گذشته در انزوای جهانی قرار نداریم. برخورد امریکا موقعیت سیاسی ما در جهان را تقویت کرده و اکنون آنها هستند که در محل پرسش قرار گرفته‌اند. به شرط آنکه ما بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم موقعیت بسیار مناسبی در اختیار ما قرار دارد. شرط استفاده از این موقعیت تقویت همبستگی ملی است. مردم ایران همواره در برابر تهدید‌ها فارغ از هرنگاه سیاسی با یکدیگر متحد بوده‌اند و این‌بار نیز از این موضوع مستثنی نیست. عزم داخلی که اکنون شاهد هستیم و جریان اصولگرا نیز علاقه دارد در آن سهیم باشد نیازمند پیش‌نیاز است. یکی از مهم‌ترین پیش نیاز‌های این مهم کمک به افزایش اعتماد و اطمینان جامعه است. اکنون فرصت مناسبی در اختیار ما قرار گرفته است تا با ساماندهی نیروهای توانمند خود همبستگی ملی را تقویت کنیم. رویه‌های گذشته امروز دیگر پاسخگوی نیاز جامعه و مردم نیست. ما باید رویه‌های رفتاری گذشته خود را اصلاح کنیم.

چرا اتحاد‌هایی از این دست تنها در شرایط بحرانی حاصل می‌شود؟

این موضوع بیشتر جنبه‌های روان‌شناسی دارد. عموما انسان‌ها وقتی احساس نگرانی ندارند، بسیاری از موضوعات را رها می‌کنند. در کنار عوامل روان‌شناسی موضوعات سیاسی نیز حایز اهمیت است. جامعه ما در عرصه سیاسی نیازمند سیاست‌ورزی حرفه‌ای است. برای این مهم باید احزاب و سازمان‌های مردم‌نهاد تقویت شوند. در کنار این موضوعات از آموزش نباید غافل شد. در دانشگاه‌ها و مدارس به اندازه کافی به موضوعات سیاسی و مهم مانند منافع ملی و خرد جمعی آموزش داده نمی‌شود. استفاده از خرد جمعی و فرصت‌های ملی نیازمند آموزش، عملکرد حرفه‌ای و تقویت ساختار و سازو کار‌ها است. در این میان نباید از تقویت رسانه‌ها غافل شد. ما نباید اقداماتی انجام دهیم که مردم نسبت به رسانه‌های خود بی‌اعتماد شوند. این رسانه‌های خودی شامل رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب و مجازی می‌شود. بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌های داخلی ضربات جبران‌ناپذیری به کشور زده است زیرا در صورت بروز این اتفاق رسانه‌ها نقش آموزشی و ایجاد همبستگی خود را در میان افکار عمومی از دست خواهند داد.

برخورد‌های اخیر جریان اصولگرایی چه میزان تحت تاثیر اظهارات اخیر مقام معظم رهبری است؟

حرف رهبری تاثیر بسزایی در این تصمیم داشته است زیرا این جریان به کمک رهنمود‌های رهبری توانسته برای این حمایت پا پیش بگذارد اما در کنار صحبت‌های اخیر رهبری، مسیر تنگنا‌ها و تجارب گذشته نیز در این تصمیم تاثرگذار بوده است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها