کد خبر: 218449
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۱۶:۴۷:۰۰
| |

هشدار ‌مدیرکل بهزیستی کرمان؛

رشد معنی‌دار خشونت و بیماری‌های روانی در جامعه

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: خشونت در جامعه ما و در استان کرمان رشد معنی داری پیدا کرده و تحقیقات می‌گوید 26.4 درصد جامعه دچار یک نوع اختلال هستند که این آمار تکان دهنده آبستن حوادث زیادی است.

رشد معنی‌دار خشونت و بیماری‌های روانی در جامعه
کد خبر: 218449
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۱۶:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس صادق‌زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان امروز 19 تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی با قدردانی از همکاری رسانه‌ها اظهار کرد: همراهی رسانه با موضوعات اجتماعی باعث شده بتوانیم در عمل به وظایف و تکالیف اجتماعی خود بهتر نقش آفرینی کنیم.

وی با اشاره به این‌که شعار امسال هفته بهزیستی «بالندگی و صیانت اجتماعی با توسعه به زیستن» نام‌گذاری شده است، افزود: هفته بهزیستی فرصت مغتنمی برای آگاهی بخشیدن به جامعه است تا برای حرکت به سمت زندگی اجتماعی بهتر به آنها کمک کنیم.

صادق‌زاده تصریح کرد: متاسفانه اگر امروز سلامت اجتماعی در جامعه ما تهدید شده و نتوانستیم شرایط بهتر زیستن را به خوبی و در شأن مردم ایجاد کنیم، به این دلیل است که نتوانستیم به مردم آگاهی بدهیم.

وی بیان کرد: نه تنها در توده مردم بلکه در بین افراد تحصیل‌کرده و مدعی اجتماع، دانش اجتماعی پایینی داریم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: شرایط اجتماعی جالب نیست و نیازمند توجه بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر است و متاسفانه جامعه درگیر موضوعات خاصی است.

وی با بیان این‌که کارشناس اجتماعی باید شفاف صحبت کند، افزود: خشونت در جامعه ما و در استان کرمان رشد معنی‌داری پیدا کرده و تحقیقات می‌گوید 26.4 درصد جامعه دچار یک نوع اختلال هستند که این آمار تکان دهنده آبستن حوادث زیادی است.

صادق‌زاده با بیان این‌که آمار اعتیاد زنان و نوجوانان آمار بی‌جایی نیست، تصریح کرد: درگیر شدن نوجوانان به اعتیاد مواد صنعتی ناشی از پایین بودن دانش اجتماعی است و این‌که خانواده نتوانسته نقش خود را به خوبی در تربیت فرزند ایفا کند.

وی با اشاره به این‌که درمان در معتادان به صنعتی، سخت، زمان‌بر و هزینه‌بر است، بیان کرد: علائم افسردگی در جامعه ما 10 درصد کاهش پیدا کرده یعنی اگر قبل از این از دیدن یا شنیدن چیزهایی ناراحت می‌شدیم، اکنون این‌گونه نیست و این آسیب اجتماعی است.

این مسوول گفت: طبق آخرین تحقیق در یک محله حاشیه‌ای کرمان،‌ 33 درصد زنان این منطقه در معرض خشونت‌های پرخطر بودند و خاموشی خانواده در قبال حقوق زن یک خشونت است که دارد، رخ می‌دهد.

وی افزود: باید اطلاعات به خانواده‌ها داده شود تا ندانسته در دام اعتیاد و دیگر مشکلات گرفتار نشوند، متاسفانه در صحبت‌هایی که با زنان گرفتار شده در دام اعتیاد صنعتی داشتیم، معلوم شد بیش از 80 درصد بانوان معتاد اطلاعی از عواقب استفاده از مواد صنعتی نداشته‌اند.

صادق‌زاده تصریح کرد: زنان برای حفظ آبرو، مراجعه برای درمان را خیلی سخت می‌پذیرند و خیلی از بانوانی که در خانواده‌های معتبر زندگی می‌کردند، دچار اعتیاد شده‌اند.

وی بیان کرد: زنان باید بدانند راه حفظ زیبایی و نشاط، مصرف روانگردان نیست. شاید در مقطع خیلی کوتاه مدت اثر داشته باشند اما در بلندمدت عواقب بسیار بدی دارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: در یکی از مراکز بهزیستی طی 10 روز 14 خانم بین 13 تا 17 ساله را پذیرش کردیم که به مواد روانگردان معتاد شده بودند که هیچ اطلاعی درباره آنها نداشتند و اینها بخشی از واقعیت‌های جامعه است که اطلاع‌رسانی آن مغفول مانده و نگفتن این مشکلات، مسائل دیگری را ایجاد می‌کند.

وی افزود: اگر از روند گرایش نوجوانان به روانگردان ها و به ویژه گُل که متاسفانه مصرف بالایی دارد، جلوگیری نشود، گرایش نوجوانان به کارهای خطرناکی را شاهد خواهیم بود و مردم باید بدانند که در خصوص مسائل اجتماعی آگاه‌تر باشند.

صادق‌زاده تصریح کرد: اگر فرزندآوری بدون دانش و کمترین مهارت اتفاق بیفتد، تبعات بدی دارد و خانواده‌ها برای فرزندآوری باید حداقل آموزش‌ها را ببیند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: یکی از آسیب‌هایی که در آینده با آن مواجه خواهیم شد، سالمندی است و در سرشماری سال 95 آمار سالمندی کرمان 8 درصد و در کشور 10 درصد بوده که این زنگ خطر است.

صادق‌زاده با بیان این‌که به دنبال سالمندی سالم هستیم که دست یافتنی است، گفت: باید خانواده‌ها نسبت به دانش سالمندی آگاهی دریافت کنند، کمک بزرگی به جامعه برای پیشگیری و کنترل یک آسیب است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: برنامه 10 ساله مواجهه با سالمندی را در استان تدوین کرده‌ایم و هر سال تلاش می‌کنیم قدم‌های موثر و کارشناسی برداریم.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از ضعف‌های ما نداشتن برنامه اجتماعی است که خلاء این موضوع در کشور وجود دارد. گرچه دغدغه اجتماعی گوشه‌ای از ذهن بزرگان نظام را گرفته اما باز هم صاحب یک نسخه اجتماعی نیستیم.

صادق‌زاده بیان کرد: ما در بهزیستی استان کرمان توانستیم برخی ایده‌ها را تبدیل به قانون کنیم که ایده ماده 75 برنامه ششم توسعه از کرمان بود.

وی با بیان این‌که برنامه 10 ساله اجتماعی استان کرمان تدوین شده و در هفته بهزیستی رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: این سند جایگاه ما را در مسائل اجتماعی و اقداماتی را که هر سال باید انجام شود، نشان می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: اگر می‌خواهیم در یک بازه زمانی 10 ساله به وضعیت نسبی مطلوب برسیم، باید هر سال 15 تا 20 درصد فرزندان لازم التعلیم را به مراکز مهدکودک اضافه کنیم اما اکنون 7 درصد از کودکان در معرض آموزش را در مهدکودک‌ها داریم.

وی افزود: در دنیا، مهدکودک یکی از جاهایی است که مباحث پیشگیری از آنجا آغاز می‌شود و باید برای آموزش کودکان هزینه کرد و خانواده باید این نیاز را احساس کند.

صادق‌زاده در ادامه بیان کرد: رشد معنی‌دار بیماران روانی مزمن یکی از موضوعات است که با آن روبه رو هستیم و به دلایل متعدد افرادی که دچار اشکالات روحی و روانی شده نیازمند مراقبت می‌شوند که باید برای نگهداری این افراد برنامه‌ریزی و فکر شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره فروش نوزاد افزود: متاسفانه بخشی از این مشکل به قانون جدید فرزندخواندگی برمی‌گردد که ما خیلی اعتراض کردیم و متاسفانه مافیا درست شده و منجر به قاچاق انسان هم می‌شود.

صادق زاده گفت: این قانون باب فساد اخلاقی، توسعه فرزندان بی‌هویت و ... است و فروش کودکان دارد اتفاق می‌افتد و ما به این قانون معترض هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در جامعه ما به مسائل اجتماعی با وجود این‌که زیاد درباره آنها گفته می‌شود، کمتر توجه می‌شود و برنامه اجتماعی نداریم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان درباره عدم استفاده مردم از مشاوره بیان کرد: مردم مشاوره‌ها را در زندگی شان ضروری نمی‌دانند و حس مشاوره گرفتن در جامعه ما ضعیف است در حالی که به حد نسبی مشاوره وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استفاده 181 کودک دارای اختلال اوتیسم از خدمات مراکز روزانه در 6 شهر استان کرمان افزود: بیشترین یارانه مراکز روزانه را در اوتیسم می‌پردازیم و بیش از 70 مرکز در کشور وجود دارد که در استان کرمان 7 مرکز روزانه و یک مرکز حرفه آموزی اوتیسم داریم.

صادق‌زاده با بیان این‌که زیرساخت ایجاد مرکز نگهداری شبانه روزی اوتیسم در کرمان فراهم شده، افزود: در کمتر از 10 سال رشد 100 درصدی اختلال اوتیسم را شاهد هستیم که باید غربالگری و توسعه مراکز را انجام دهیم و تشخیص اختلال نیازمند آگاهی است و سن طلایی شناخت اختلال اوتیسم 18 ماهگی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها