کد خبر: 220381
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ۱۸:۳۷:۰۰
| |

فریدون جیرانی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

خسرو شکیبایی با هامون متولد شد/ فرصت‌های زیادی از خسرو شکیبایی گرفته شد/ صداپیشه‌های قدیمی شکیبایی را در بازی راه نمی‌دادند

فریدون جیرانی گفت: «فرصت‌های زیادی از خسرو شکیبایی گرفته شد. متاسفانه در ابتدای دهه 60 با اینکه او مستعد بازی در نقش‌های زیادی بود.  این اجازه توسط بازیگران دیگر سلب می‌شد.»

خسرو شکیبایی با هامون متولد شد/ فرصت‌های زیادی از خسرو شکیبایی گرفته شد/ صداپیشه‌های قدیمی شکیبایی را در بازی راه نمی‌دادند
کد خبر: 220381
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۸ ۱۸:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| فریدون جیرانی در فیلم «سالاد فصل» با خسرو شکیبایی همکاری داشت. این کارگردان سینما از اتفاقاتی که برای خسرو شکیبایی در حوزه صداپیشگی رخ داد می‌گوید. جیرانی اعتقاد دارد که اویل دهه 60 بازی و نقش مناسب به بازیگرانی همچون خسرو شکیبایی پیشنهاد نمی‌شد. او همچنین «هامون» را تولدی در سینمای روشنفکری می‌داند.

فریدون جیرانی کارگردان فیلم «سالاد فصل» در سالروز درگذشت خسرو شکیبایی به اعتمادآنلاین گفت: عموما احترام به بازیگر مقابل در تئاتر وجود دارد و دیده می‌شود. این نوع رفتار را از آقای پرستویی، انتظامی و شکیبایی بار‌ها دیده‌ام. رسمی است که بازیگران تئاتر بعد از انقلاب آن را به جا می‌آورند. به نوعی احترام به تئاتر صحنه و هنر است. آقای شکیبایی سالهای سال در حوزه تئاتر و دوبله فعالیت کرد.

جیرانی یادآور شد: شکیبایی تلاش بسیاری کرد تا در حوزه صدا پیشگی پیشرفت کند و حضور موثری داشته باشد. اما طبق گفته‌های خود او مافیا یا جریانی که حاکم بود اجازه پیشروی و رشد به او را نداد. آن زمان شرایط به گونه‌ای بود که صداپیشگان بچه‌های جوان و با استعداد را بازی نمی‌دادند. البته شکیبایی در زمانی که دوبلور‌های اصلی اعتصاب کرده بودند، توانست که در فیلم «طالع نحس» به جای جیمی وارنر صحبت کند و در فیلم «شعله» هم صداپیشه بود.

جیرانی ادامه داد: فرصت‌های زیادی از خسرو شکیبایی گرفته شد. متاسفانه در ابتدای دهه 60 با اینکه او مستعد بازی در نقش‌های زیادی بود. این اجازه توسط بازیگران دیگر سلب می‌شد. خسرو شکیبایی قبل از بازی در «هامون» هم تجربه‌هایی را داشت. اما بازی برای مهرجویی به گونه‌ای دیگر روی وجهه او تاثیر گذاشت و همه چیز عوض شد.

این کارگردان در مورد تجربه همکاری‌اش با شکیبایی گفت: سر صحنه «سالاد فصل» صحبت‌های زیادی با هم داشتیم. البته این حرفها تبدیل به مصاحبه نشد. سینمای روشنفکری از اواخر دهه 60 با فیلم «هامون» توانست که موقعیت خوبی را به دست بیاورد. خسرو شکیبایی اواخر دهه 60 به عنوان یک جوان 35 ساله ظهور کرد. سالهای اول انقلاب اکثر نقش‌ها به داوود رشیدی، مشایخی و انتظامی رسید. نیاز آن دوران شخصی مثل شکیبایی بود که با «هامون» این تولد رخ داد.

جیرانی در ادامه درباره فعالیت‌های حرفه‌ای خسرو شکیبایی گفت: یکی از سخت‌ترین کارها در سینما این است که شما بتوانید به خوبی و با حرفه‌ای گری از زیر سایه یک نقش فوق‌العاده بیرون بیایید. «هامون» به حدی در جامعه درخشیده بود که پسر و دختری نبودند که آن دوران درباره این فیلم صحبت نکنند. مضمون روشنفکری«هامون» جامعه را در نوردید. شکیبایی با کارگردانان زیادی کار کرد اما به جرات می‌گویم که هیچ کدام از آنها «هامون» نشد.

فریدون جیرانی در انتها از همکاری با خسرو شکیبایی در فیلم «سالاد فصل» گفت: «صحبت‌های زیادی درباره اینکه چه کسی نقش عادل مجلسی را بازی خواهد کرد شکل گرفته بود. البته ابتدا قرار بود کس دیگری بازی کند. اما در جمع بندی‌های بعدی به این نتیجه رسیدیم که خسرو شکیبایی این نقش را بازی کند. سناریو را برای آقای شکیبایی فرستادیم و او هم بعد از صحبت‌های فراوان با من به این نتیجه رسیدیم که به دنبال یک لات دوران معاصر در این نقش باشیم. شکیبایی نگران تیپش در «سالاد فصل»بود. اما همه چیز به خوبی پیش رفت.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها