کد خبر: 223009
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۳:۰۴:۰۰
| |

مرز بازرگان سومین مرز فعال در کشور

مرز بازرگان از جمله مرز‌های مهم واردات و صادرات کشور به شمار می‌رود که در شمال آذربایجان غربی قرار دارد.

مرز بازرگان سومین مرز فعال در کشور
کد خبر: 223009
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۳:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| مرز بازرگان به عنوان دروازه تجاری-بازرگانی ایران به اروپا همواره از نقش و اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. گستردگی روابط تجاری ایران و اروپا و حجم بالای تبادل کالا با کشور‌های این قاره سبب گردیده تا مرز بازرگان به یکی از فعال‌ترین مرز‌های زمینی کشور تبدیل شود و با قرار گرفتن مرز بازرگان در مثلت مرزی ایران، ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان، این پایانه به عنوان سومین پایانه مرزی کشور فعال در کشور مطرح شده است. در استان آذربایجان غربی 2 پایانه مرزی بعنوان تنها گذرگاه ارتباطی با ترکیه و کشور‌های اروپایی وجود دارد که پایانه مرزی بازرگان بعنوان فعالترین مرز، ظرفیت بزرگی برای ترانزیت کریدور شرق به غرب کشور محسوب می‌شود.

مرز بازرگان دروازه ورود ایران به کشور‌های اروپایی

این روز‌ها در پایانه مرزی بازرگان، تلاش‌های عمرانی برای افزایش زیر ساخت‌های این پایانه مرزی قوت گرفته و تلاش می‌شود، با اتمام طرح‌های عمرانی فعالیت‌های این پایانه مرزی در شمال غرب کشورمان رونق بیشتری داشته باشد.

آیدین رحمانی معاون فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با اشاره به پروژه توسعه پایانه مرزی بازرگان گفت:فاز دوم این پروژه با 77 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

معاون فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی ادامه داد:برای احداث پارکینگ، محوطه سازی و احداث پارکینگ‌های مواد آتش زا 140 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. پایانه مرزی بازرگان بعداز پایانه‌های بند شهید رجایی و پرویز خان سومین پایانه مرزی فعال در کشورمان است.

اکبرپور مدیر پایانه بازرگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ با اشاره به تردد کامیون در این پایانه مرزی گفت:در بخش تجاری میزان تردد کامیون‌ها در 3 ماهه نخست سال 97، بیش از 68 هزار 300 دستگاه کامیون بوده است که به طور متوسط روزانه 735 دستگاه کامیون از این پایانه تردد داشته اند. عمده کشور‌های مورد هدف در بخش ترانزیت، کشور‌های آسیای میانه بوده که اغلب از مرز‌های سرخس، اینچه برون از کشورمان خارج می‌شوند.

رونق تردد مسافر در پایانه مرزی بازرگان

مدیر پایانه بازرگان با اشاره به تردد مسافر در این مرز گفت:در سه ماه نخست امسال بیش از 375 هزار 500 نفر از این پایانه تردد کرده اند و روزانه نیز به طور متوسط 3 هزار و 850 نفر ازاین پایانه تردد می‌کنند و با اتمام طرح‌های عمرانی در پایانه مرزی بازرگان، تا سه ماه آینده شاهد رونق در بخش ترانزیت در این پایانه خواهیم بود.

پایانه مرزی بازرگان که دروازه ورود ایران به کشور‌های اروپایی به شمار می‌رود در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان واقع در شهرستان ماکو از توابع آذربایجان غربی قرار دارد؛ این گمرک در سال 1305 شمسی راه اندازی شده و تنها مرز 24 ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

در صورت تکمیل زیرساخت‌های لازم، آذربایجان غربی با سه پایانه مرزی بازرگان، سرو و رازی در مرز مشترک با ترکیه، پایانه مرزی پلدشت در مرز مشترک با جمهوری خودمختار نخجوان و پایانه مرزی تمرچین در مرز مشترک با عراق به یکی از قطب‌های ترانزیت کشور در مرز‌های زمینی تبدیل می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها