کد خبر: 225111
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۹ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین کارنامه سیاست خارجی بن سلمان را بررسی می‌کند؛

ولیعهد خام سعودی به جنگ دنیا می‌رود

بن‌سلمان از زمان در دست گرفتن قدرت در عربستان، دست به اقداماتی زده که در عرصه بین‌المللی تنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

ولیعهد خام سعودی به جنگ دنیا می‌رود
کد خبر: 225111
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۹ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هر روز بر دامنه دشمن‌آفرینی‌های جوان خام سعودی افزوده می‌شود و اگر روزگاری این رویکرد خصومت‌آمیز که به شکلی غیر قابل اغماضی از سیاست‌های ترامپ کپی‌برداری شده است صرفاً کشورهای منطقه را هدف قرار داده بود، امروز به اقصا نقاط جهان سرایت کرده است و آخرین آن بحرانی‌آفرینی با کانادا است.

بحران‌آفرینی با کانادا

بحران ریاض با اتاوا جدیدترین بحران‌سازی محمد بن سلمان محسوب می‌شود که به بهانه انتقاد سفارت کانادا در عربستان نسبت به نقض حقوق بشر در این کشور و بازداشت فعالان جامعه مدنی و مدافع حقوق زنان در این کشور صورت گرفت.

تصمیم بن سلمان باعث فراخوانی سفیر عربستان از کانادا و اخراج سفیر کانادا از ریاض در کنار سرگردانی هزاران نفر از دانشجویان و بیماران سعودی که با هزینه کشور در کانادا حضور داشتند شد.

بحران‌آفرینی با آلمان

نوامبر 2017 بود که بن سلمان سفیر سعودی را از برلین فراخواند، این اقدام در واکنش به انتقادی صورت گرفت که زیگمار گابریل وزیر خارجه وقت آلمان از سیاست‌های عربستان در قبال لبنان و یمن اعلام کرده بود. سفیر عربستان هنوز هم به برلین بازنگشته است.

بحران‌آفرینی با قطر

بحران با قطر گرچه به بهانه بیانیه منتشرشده در خبرگزاری این کشور آغاز شد اما اخبار و شنیده‌ها از پشت پرده این بحران حکایت از آن دارد که به دلیل عدم آمادگی دوحه برای پرداخت سهم خود از باجی که قرار بود بن سلمان به ترامپ پرداخت کند از سوی ریاض و ابوظبی طرد و تلاش شد بقیه کشورهای شورای همکاری را نیز با این رویکرد همراه کنند.

بحران‌آفرینی با لبنان

فراخوانی و مجبور کردن سعد حریری به اعلام استعفا آن هم از داخل اقامتگاهش در محلی نامعلوم در عربستان به شکل فیلم‌های مافیایی، روابط ریاض را با بیروت وارد بحران کرد و اگر دخالت مستقیم امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نبود معلوم نبود که نخست‌وزیر لبنان به چه سرنوشتی دچار می‌شد، اما خروج حریری از عربستان کافی بود که او به‌طور کامل تمامی دلایلی را که برای استعفایش در مقابل دوربین‌های (عربستانی) گفته بود به فراموشی بسپارد.

بحران‌آفرینی با تهران

وقتی شخصیتی در سطح ولیعهد یک کشور، تهدید به کشاندن جنگ به خیابان‌های کشور دیگری می‌کند، این گفته دست‌کمی از اعلام جنگ علیه آن کشور ندارد.

او همچنین در گفتگویی که در فروردین با وال‌استریت ژورنال داشت تأکید کرد در صورت شکست فشارهای اقتصادی راهی جز رویارویی نظامی با تهران باقی نمی‌ماند. بن سلمان تقریباً در هر گفتگو و سخن خود در مورد ایران جمله ایران به دنبال صدور انقلاب است را ذکر می‌کند.

بحران‌آفرینی با ترکیه

با وجود تاریخچه روابط ترکیه و عربستان که تا سطح روابط گسترده اقتصادی و نظامی هم پیش رفته است، اما با روی کار آمدن سلمان و قدرت گرفتن بن سلمان اختلاف بین دو کشور رو به گسترش گذاشت، رسانه‌های ترکیه هرگز گفته بن سلمان را که ادعا کرده بود «مثلث شرارت متشکل از ترکیه، ایران و گروه‌های تروریستی است» فراموش نمی‌کنند.

او بارها تأکید کرده است ترکیه به دنبال احیای خلافت و تحمیل نظام خود بر منطقه است تا به تعبیری تأکید کند در رقابت بر سر رهبری جهان اسلام کوتاه نخواهد آمد.

اختلاف‌آفرینی با مصر

با وجود همکاری گسترده سیسی با سیاست‌های عربستان در منطقه، اما حمایت از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که از سوی روسیه برای شهر حلب ارائه شده کافی بود تا روابط بین دو کشور به شدت بحرانی شود.

همچنین مخالفت مردمی با واگذاری دو جزیره مصری تیران و صنافیر به عربستان چنان بن سلمان را برانگیخت که وی فوراً دستور توقف انتقال محموله‌های نفت و پتروشیمی را به مصر صادر کرد.

بحران‌آفرینی با سوئد

اظهارات مارگارت والستروم وزیر خارجه سوئد در مورد شرایط بد حقوق بشر در عربستان کافی بود که بن سلمان فوراً سفیر سعودی را از استکهلم فراخوانده و روابط بین دو کشور را به مرز بحرانی برساند.

در پایان لازم به اشاره است که این موارد صرفاً شماری از اقدامات خام و کودکانه ولیعهد عربستان است که توسط چند پایگاه اطلاع‌رسانی در شبکه اینترنت رصد شده و دخالت‌ها و فشارهای این جوان ماجراجو در عراق، سوریه، لیبی، پاکستان، مغرب و ده‌ها نقطه دیگر از جهان در آن مغفول باقی مانده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها