کد خبر: 225637
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۱ ۰۹:۵۳:۰۰
| |

‌مدیرعامل شرکت آب فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان:

نیاز 124 میلیارد تومانی برای رفع تنش آبی‌

‌مدیرعامل شرکت آب فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: مصوبه ای هیئت دولت در خرداد و تیر ماه تصویب کرد و هزار و 20 میلیارد تومان به شرکت های اب فاضلاب روستایی، شهری و منطقه ای اختصاص داد که 180 میلیارد تومان به آب فاضلاب روستایی اختصاص پیدا کرد که با پیگیری‌های مسئولان از این رقم 31 میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان شد.

نیاز 124 میلیارد تومانی برای رفع تنش آبی‌
کد خبر: 225637
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۱ ۰۹:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالاحد ریگی ‌مدیرعامل شرکت آب فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان اعلام‌کرد: برای اینکه از تابستان گذر کنیم اطلاعات آبی استان را به ستاد بحران کشور ارسال کردیم که نیاز استان 124 میلیارد تومان بود که 31 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است‌.

وی در ادامه به برداشت آب از چاه نیمه ها نیز اشاره کرد و گفت: برداشت آب شرب از چاه نیمه شماره 3، تا 6 ماه آینده انجام و چاه نیمه شماره یک از برداشت خارج می‌شود‌.سیستان و بلوچستان دارای 5 هزار و 594 هزار روستا است که 51 درصد جمعیت آن در روستاها مستقر هستند 2 هزار و 570روستا در استان دارای شبکه آب رسانی است که نیمی از آنها دارای تنش آبی است‌ .

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از 613 چاه موجود در استان، 148 چاه دارای وضعیت نرمال هستند، اظهار کرد: رویکرد ما احیا آب یا با حفر چاه جدید و یا با تدابیر دیگر است‌.

ریگی با اشاره به اینکه از مرکز به سمت جنوب بافت زمین نازک است که نگهداری آب در آن بسیار سخت است گفت: حدود هزار و 257 روستا با تانکر آب رسانی می‌شود که از نظر جمعیت 60 هزار خانوار هستند که آبرسانی سقایی بسیار مشکل است و در شرایط بحران آب توزیع می شود و طبق قانون 20 لیتر در شبانه روز آب برای ادامه حیات بشری لازم است‌. 502 روستا دارای شبکه آب هستند و رویکرد ما این است که بالغ بر 52 هزار خانوار که199 هزار نفر می شوند را از نعمت آب برخوردار کنیم‌.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: کمپین نذر آب در استان در حال برگزاری است، کمک کرده تا 1200 تانکر تامین شود و بین 502 روستا توزیع شود که 600 تانکر در شهرستان‌های منطقه سیستان، ایرانشهر، سراوان و چابهار در حال آبرسانی هستند‌.

ریکی با تاکید بر اینکه مردم باید بد مصرفی را باید کنار بگذارند و امروز زمانی نیست که باغچه ها را با آب شرب آبیاری کنیم، گفت: در فصل تابستان قرار داریم و به دنبال گرمای هوا مصرف آب افزایش می‌یابد که مردم باید صرفه‌جویی داشته باشند. در منطقه سیستان رویکرد ما متفاوت است زیرا آب ها سطحی هستند، یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت سیستان امید به آورد آب از افغانستان دارند که دیپلماسی باید کمک کند تا میزان ورودی آب بهبود پیدا کند، سال گذشته 34 میلی متر مربع کل آورده آب از افغانستان بوده است‌.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سیستان پروژه مجتمع 945 روستایی سیستان را داریم که در دهه 60 مطالعه و در سال 76به بهره برداری رسید، احداث یک باب تصفیه خانه است بالغ بر 3 هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع که باید ظرفیت تصفیه خانه را به 2 هزار و 430 لیتر ارتقا داد تا شرایط پایداری را در منطقه افزایش دهیم‌.

وی با تاکید بر اینکه عامل اصلی بوی بد آب در منطقه مواد معدنی موجود است که از طریق شست و شوی مسیر تولید جلبک می کند که در این راستا در دو سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد‌ه است‌. خط انتقال آب از چاه نیمه شماره 3 که برای شرب است را به زودی ایجاد و چاه نیمه شماره ‌یک از برداشت خارج می‌شود‌.

وی با اعلام اینکه کار اجرای 12 مجتمع بزرگ آبرسانی در سیستان و بلوچستان آغاز شده است، گفت:3 مجتمع جدید در سال 97 انجام و 3 مجتمع دیگر نیز در سال 98 اجرا خواهد شد‌. در مجموع‌ 21 مجتمع جدید در منطقه در نظر گرفته‌ایم که تلاش خواهیم کرد اعتبار بگیریم و آن ها را به سر انجام برسانیم و نمایندگان استان نیز تلاش کنند از ظرفیت صندوق توسعه ملی استفاده کنند‌.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: 343 منبع تامین آب روستایی در سیستان و بلوچستان به طور کامل خشک شده است و با توجه به نیاز روستایی سیستان و بلوچستان به آب سالم، ضروری است توجه ویژه به این بخش صورت گیرد‌. حدود 63درصد روستاهای استان از آب آشامیدنی بهداشتی بهره‌مند هستند که کمترین این شاخص مربوط به شهرستان چابهار با 21 درصد است‌.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها