کد خبر: 226143
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ۰۹:۴۱:۰۰
| |

حسن قشقاوی:

ایران هیچ‌وقت سهم 50درصد در خزر نداشت

حسن قشقاوی می‌گوید که اگر مجموعه خزر را در نظر بگیریم، از زمان قاجار به این سمت و مخصوصا از دوران پهلوی که هواپیما و کشتی به صورت بهتری وارد کشور شد، یک خط موهوم و دروغین و جعلی را روس‌ها به رژیم پهلوی تحمیل کرده بودند. متاسفانه رژیم پهلوی هم آن را پذیرفت. در دو قرارداد 1921 و 1940 که دو قرارداد زیربنایی رژیم حقوقی دریای خزر است، خوشبختانه این خط ذکر نشده است. گفته بودند که هوایپما و کشتی از این خط فراتر نمی‌تواند برود. این مقدار حدود 11.8 درصد از خزر را تشکیل می دهد. ما در همین حد حق اعمال حاکمیت داشتیم.

ایران هیچ‌وقت سهم 50درصد در خزر نداشت
کد خبر: 226143
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ۰۹:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن قشقاوی از وزارت امور خارجه گفت:«جمهوری اسلامی خط موهوم و فرضی و پندارگونه و دروغین حسینقلی‌خان - آستارا را به رسمیت نمی‌شناسد.اگر مجموعه خزر را در نظر بگیریم، از زمان قاجار به این سمت و مخصوصا از دوران پهلوی که هواپیما و کشتی به صورت بهتری وارد کشور شد، یک خط موهوم و دروغین و جعلی را روس‌ها به رژیم پهلوی تحمیل کرده بودند. متاسفانه رژیم پهلوی هم آن را پذیرفت. در دو قرارداد 1921 و 1940 که دو قرارداد زیربنایی رژیم حقوقی دریای خزر است، خوشبختانه این خط ذکر نشده است. گفته بودند که هوایپما و کشتی از این خط فراتر نمی‌تواند برود. این مقدار حدود 11.8 درصد از خزر را تشکیل می دهد. ما در همین حد حق اعمال حاکمیت داشتیم».

«بعد از انقلاب گفته شد این خط از کجا آمده است؟ ما گفتیم این خط جعلی است. از روز اول مذاکراتی که در این موضوع شروع شد، جمهوری اسلامی ایران گفت که این خط را قبول ندارد. بعد از آن، یک خط دیگر مثلث‌گونه ایجاد شد که حدود 14 تا 15 درصد دریای خزر را شامل می‌شد. بعدها حتی تا 20 درصد نیز اعمال حاکمیت کردیم ولی این 20درصد هنوز پذیرفته نشده است. ما در حال حاضر و در عمل تا حد 20درصد اعمال حاکمیت می‌کنیم که حدود 8 درصد بیش از زمان شاه است، منتهی این عدد هنوز مکتوب نشده است و مذاکرات ادامه دارد».

«الان ادعا می‌شود که حق ما حدود 50درصد است؛ ادعایی که آقای دکتر مولایی مطرح کرده است. استدلال ایشان این است که در دو قرارداد آمده است که خزر دریایی است بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی پس 50-50 است. یک زمانی در مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور دکتر مولایی، دکتر مجتهدزاده و دکتر کولایی، جلسه‌ای گذاشته شد. من به آقای مولایی گفتم در حال حاضر خزر جنوبی بین سه کشور است. به نظر شما آذربایجان ساحل ندارد؟ ترکمنستان ساحل ندارد؟ این حرف که غیرمنطقی است. عیب ندارد که ما دست بالا را بگیریم ولی نباید در اذهان جوانان توقع ایجاد کنیم».

«یک بار به یک امیر ارتش گفتم که یک واحد درس جغرافیای بچه‌های ایران باید در مورد تمامیت ارضی کشور باشد. به این معنی که قبل از صفویه حدود 6 میلیون متر مربع سند منگوله‌دار برای ایران بوده است. از فتحعلی شاه قاجار تا جمهوری اسلامی حدود 70 درصد خاک ایران جدا شد، در 5 قرارداد اسارت‌بار که کوچکترین آن ترکمنچای و گلستان بود. عهدنامه آخال و پاریس و جدایی افغانستان را هم به آن بیفزایید. جداکردن بخشی از مناطق آرارات به ترکیه در زمان رضاشاه و همچنین جدایی بحرین در زمان پهلوی دوم هم به آن افزوده می‌شود. بنده با قاطعیت و مستند می‌گویم که ایران حال حاضر 30 درصد ایران قبل از فتحعلی شاه است. نقشه شیر بوده که گربه شده است».

منبع: دیدارنیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها