کد خبر: 229856
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

سیدکاظم اکرمی، وزیر آموزش و پرورش در دولت میرحسین موسوی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

پشت پرده‌هایی برای فشار به روحانی وجود دارد/ عده‌ای برنامه‌ریزی‌ کرده‌اند تا دولت چهار سال را تمام نکند/ همه مسئولان مملکت! به حال این مردم نگاه کنید

وزیر آموزش و پرورش در دوران دولت میرحسین موسوی با انتقاد نسبت به نحوه پاسخگویی رئیس‌جمهوری به سوالات نمایندگان گفت: رییس‌جمهور به هیچ کدام از سوالات پاسخ روشنی نداد. هر دو طرف هم سئوال‌کنندگان و هم پاسخ‌دهندگان جریان را به خوبی پیش نبردند.

پشت پرده‌هایی برای فشار به روحانی وجود دارد/ عده‌ای برنامه‌ریزی‌ کرده‌اند تا دولت چهار سال را تمام نکند/ همه مسئولان مملکت! به حال این مردم نگاه کنید
کد خبر: 229856
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدکاظم اکرمی، وزیر آموزش و پرورش دولت جنگ در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره عملکرد مجلس در قابل دولت بیان کرد: در گذشته و دولت‌های نهم و دهم خیلی اتفاقات رخ داد اما ندیدیم که رییس‌جمهور را به این شکل در مجلس بخواهند و از او سوال بپرسند و یک پاسخ را رای مثبت بدهند و چهار پاسخ دیگر را رای منفی دهند.

او با بیان این موضوع که مشخص نیست چه چیزی در پشت‌پرده می‌گذرد که تا این حد با دولت حاضر برخورد می‌شود، ادامه داد: حتما مسائلی در پشت‌پرده هست که من از آن بی‌اطلاع هستم اما در ظاهر امر در این شرایط سیاسی، بین‌المللی، اجتماعی و ... این همه سئوال و استیضاح شاید برای جامعه مفید فایده نباشد.

عضو مجلس خبرگان قانون اساسی افزود: اما طرف دیگر قضیه این است که رییس‌جمهور باید پیش از این‌ها به گلایه‌ها و نگرانی‌های نمایندگان توجه می‌کردند. هرچند که برخی نمایندگان هم شاید انگیزه‌های سیاسی خاصی داشته باشند اما برخی دیگر نماینده مردم هستند و مشکلات را می‌بینند و انگیزه‌ای جز نمایندگی ندارند.

تعامل مجلس و دولت کم است

نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که به هر صورت این روشی که نمایندگان در پیش گرفته‌اند کار درستی نیست، درباره راهکار برخورد با این اتفاقات عنوان کرد: می‌توان درباره وزرایی که نگرانی‌ها درباره عملکرد آنها وجود دارد موضوعات را در کمیسیون‌ها مطرح کرد و وزیر هم باید در صدد حل و رفع آنها برآید.

اکرمی ادامه داد: رییس‌جمهور هم باید پیش از اینکه از او طرح سوال شود، نگرانی‌های مجلس را بررسی و به وزرای مربوط هم اعلام می‌کرد که این انتقادات را در یک مهلت زمانی اصلاح کنند. آنجا هم دو طرف را عامل این حوادث و پرس‌وجوها می‌دانم، هم نمایندگان و هم اینکه دولت درصدد حل کردن پیشاپیش دغدغه‌های مجلس بر نمی‌آید.

وزیر دولت جنگ در پاسخ به این سوال که ناهماهنگی بین دولت و مجلس و در واقع کم بودن تعامل را منجر به این امور می‌دانید؟، گفت: بله اتفاقات اخیری که در حال وقوع است به نظر ناهماهنگی بین مجلس و دولت می‌آید.

رییس‌جمهور به هیچ کدام از سوالات پاسخ روشنی ندادند

اکرمی در ادامه با اشاره به جلسه بررسی سئوال از رییس‌جمهوری که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی انجام شد، بیان کرد: روزی که رییس‌جمهور به مجلس رفت و من جریان را دنبال می‌کردم، به‌خصوص قسمتی که آقای ذوالنور موضوعاتی را مطرح کرد (شاید من با ایشان اختلاف دیدگاه و تفاوت فکری هم داشته‌ باشم) اما رییس‌جمهور به هیچ کدام از سوالات پاسخ روشنی ندادند. هر دو طرف هم سئوال‌کنندگان و هم پاسخ‌دهندگان جریان را به خوبی پیش نبردند.

او با اشاره به عملکرد دولت‌های گذشته تاکید کرد: همچنین باید این موضوع را در نظر گرفت که از اوایل انقلاب برخی کشورها مانند فیلیپین، سنگاپور و ... چه وضعی داشته‌اند و الان آنها چه اوضاعی دارند و ما کجا هستیم. به هر حال روسای دولت‌ها باید این موضوع را هم مدنظر قرار دهند.

دولت باید اوضاع را پیش‌بینی کند

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر پشت‌پرده‌های فشار بر دولت و رییس‌جمهوری عنوان کرد: نکته اساسی دیگری هم وجود دارد و آن این است که با توجه به اتفاقاتی که روی می‌دهد این احساس به فرد دست می‌دهد که شاید پشت سر این قضایا برنامه‌ریزی هم وجود دارد تا اجازه ندهند که این دولت چهار سال خود را تمام کند اما عده‌ای هم در دولت نسبت به وضعیت و مشکلات بی‌توجهی می‌کنند. دولت باید اوضاع را پیش‌بینی کند.

اکرمی با بیان این موضوع که تعیین شاخص برای وزرا در حوزه‌های مختلف و حتی برای رییس‌جمهوری الزامی است، مطرح کرد: بعد از چهل سال باید برای شخص رییس‌جمهور و تک تک وزرا شاخص داشته باشیم. در این مدت چنین کاری نکرده‌ایم؛ نمی‌دانیم که وزیر صنعت، کار و ... چه فردی با چه کارآمدی باید باشد. حتی در قوانین مجلس هم این موضوع در نظر گرفته نشده است، هر کسی را که آقای رییس‌جمهور پسندید با هر ویژگی رای می‌دهند تا وزیر شود.

او با بیان اینکه حداقل برای آینده باید نمایندگان تعریفی از وزرا در حوزه‌های مختلف داشته باشند و این موضوع را تعریف کنند، ادامه داد: این دخالت مجلس در کار دولت به حساب نمی‌آید. همه وزرا باید چند ویژگی داشته باشند. دانش مدیریت در حد مطلوب، تخصص در حوزه‌‌ای که قرار است در آن مدیریت کند، اخلاق، روابط انسانی و پاسخگویی به مردم و ... اینها را مجلس می‌تواند در نظر بگیرد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: به نظر من در یک کشور پیشرفته باید این مشخص باشد که آقایی که قرار است یک مسئولیت را قبول کند ویژگی‌های لازم برای آن را هم داشته باشد.

جامعه ما یک جامعه سیاست‌زده است

وزیر آموزش و پرورش در دولت جنگ تحمیلی در ادامه با اشاره به دخالت‌های سیاسی در وضعیت کشور تاکید کرد: این را هم باید در نظر گرفت که جامعه ما یک جامعه سیاست‌زده است و برخی از نمایندگان هم براساس انگیزه‌های سیاسی استیضاح و سوال می‌کنند و این چیزهایی است که وجود دارد.

اکرمی در ادامه عنوان کرد: بسیاری از کارها قابلیت اصلاح دارد و جامعه می‌تواند به روش‌های بهتری و در آرامش اداره شود و کار سختی هم نیست، مقداری صداقت، صمیمت و همدلی می‌خواهد.

این عضو مجلس خبرگان قانون اساسی در توصیه‌ای به مسئولان تاکید کرد: در این شرایط اقتصادی که مردم مشکلات و نگرانی دارند، از طرف دیگر نگران این هستند که آبان ماه ممکن است چه اتفاقای روی دهد و ترامپ چه کاری می‌خواهد انجام دهد ... من به عنوان یک معلم کوچک فریاد می‌زنم، همه مسئولان مملکت به حال این مردم نگاه کنید. باید برنامه‌های اصلاحی سریع بنویسند و برای هر هفته و هر ماه اداره کشور برنامه داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها