کد خبر: 241580
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ۰۸:۳۴:۰۰
| |

فضای این روزهای تئاتر شبیه سینما شده‌ است/ مهجوری آثار تجربه‌گرا

محمدرضا کبگانی کارگردان «در وقت مقرر» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی، عنوان کرد این روزها فضای تئاتر شبیه به سینما شده و مخاطبان برای دیدن چهره‌ها به تئاتر می‌آیند.

فضای این روزهای تئاتر شبیه سینما شده‌ است/ مهجوری آثار تجربه‌گرا
کد خبر: 241580
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ۰۸:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا کبگانی نویسنده و کارگردان نمایش «در وقت مقرر» که در قالب دومین رپرتوار «عصر تجربه» در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می‌رود درباره این اثر نمایشی گفت: دور اول اجراهای این نمایش از 25 مهر تا 4 آبان است و دور دوم اجراها از 5 تا 15 آبان خواهد بود که ساعت اجرای نمایش در دور دوم از ساعت 19 به 17 تغییر می کند.

وی با گلایه از استقبال نامناسب از نمایش عنوان کرد: استقبال از کار به شدت بد است و این اتفاق در حالی رخ داده که ما در تماشاخانه شناخته شده ای به صحنه می رویم اما از آنجا که به سنت چند وقت اخیر کارگردان یا بازیگر شناخته شده ای در کار حضور ندارد و یا تهیه‌کننده‌ ای که بتواند با ترفندهایی مخاطب را به تئاتر بکشاند در کنارمان نیست، این نمایش و کلا آثار تجربه گرا مورد توجه مخاطبان قرار نمی گیرد. متاسفانه تبلیغ در فضای مجازی هم زیاد کارگشا نیست چون مخاطبان این فضا نیز بیشتر جذب چهره های آشنا می شوند. تماشاگران امروزی با 10 سال قبل فرق دارند چون این روزها آنها بیشتر با توجه به حضور چهره ها دیدن یک نمایش را انتخاب می کنند و نفس تئاتر و اندیشمند بودن آن برایشان اهمیتی ندارد. فضای این روزهای تئاتر به شدت شبیه به فضای سینما شده است.

کبگانی درباره مضمون نمایش توضیح داد: این نمایش درباره اتفاقی است که 15 آوریل 1989 در جریان برگزاری بازی فوتبال لیورپول و ناتینگهام فارست در نیمه‌نهایی جام حذفی انگلیس در ورزشگاه هیلسبورو شهر شفیلد ونزدی رخ داد. در جریان این بازی که به دلیل اشتباه پلیس در باز کردن بدون هماهنگی یکی از دروازه‌های ورزشگاه رخ داده بود انبوهی از تماشاگران بدون اینکه بدانند جایگاه تماشاگران از قبل پر شده، با هجوم وارد ورزشگاه شدند که در نهایت باعث له شدن و خفگی هواداران لیورپول شد و در این حادثه 96 کشته و 766 نفر مجروح شدند. در این میان عکاسی به نام کارل ایونز که قرار بوده از این مسابقه عکاسی کند درگیر این جریان می‌شود و قصد دارد عکس‌هایی را که از این اتفاق فاجعه بار گرفته است منتشر کند.

وی ادامه داد: در این نمایش اتفاقی که در جریان این مسابقه رخ داد به شکلی مستند روایت می‌شود اما جریان عکاس زاییده تخیل من به عنوان نویسنده نمایشنامه است. در این اجرا از تکنیک های تئاتر مستند استفاده کرده ام و اطلاعات زیادی به شیوه های مختلف درباره این اتفاق به مخاطبان منتقل می شود. در نمایش به این مساله نیز پرداخته می‌شود که در زمان رخ دادن این اتفاق، در دنیا رخدادهای مهمی به وقوع پیوسته بود که باعث کم رنگ شدن این اتفاق شد.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: در این اجرا از دکور استفاده نشده است و از متریال آماده برای آکسسوار بهره بردیم. همچنین در طول اجرا نور سالن و جایگاه تماشاگران روشن است؛ اتفاقی که در راستای رویکرد نمایش بوده و البته کمتر در تئاتر شاهدش هستیم. نکته دیگر اینکه مصطفی کوشکی برای برگزاری رپرتوار «عصر تجربه» زحمت زیادی کشیده است و معتقدم در وضعیتی که امروز تئاتر ایران با آن روبرو است کار بسیار مهمی انجام داده به همین جهت نیاز به حمایت دارد تا بتواند حمایت از نسل جوان و تجربه‌گرای تئاتر را ادامه دهد.

نمایش «در وقت مقرر » اثر برگزیده جشنواره تئاتر تجربه بوده و برنده تندیس نویسندگی و بازیگری دوم زن از هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه است.

سارا زینلی، اسماعیل خزائی و رضا عموزاد اجراگران این نمایش هستند و خلیل علیزاده تهیه‌کنندگی کار را به عهده دارد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها