کد خبر: 248030
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۷ ۱۲:۳۶:۰۰
| |

رییس مجلس شورای اسلامی:

تعاونی‌ها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولان اتاق تعاون می توانند در مجلس و سایر بخش های تصمیم گیر حضور داشته و مطالبات خود را بیان کنند، گفت: این امر نشانگر حمایت های قانونی از تعاون است اما در واقعیت اقتصادی، تعاون هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

تعاونی‌ها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
کد خبر: 248030
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۷ ۱۲:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| علی لاریجانی امروز(چهارشنبه) در سیزدهمین اجلاس بین المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه در محل همایش های بین المللی صداوسیما اظهارداشت: همواره برای تعاون در همه سندهای رسمی هدفگذاری های خوبی انجام شده و حتی تشکیل اتاق تعاون با هدف پیگیری برنامه های بخش های مختلف تعاون بوده است. باید تلاش زیادی شود تا جایگاهی که در اسناد بالادستی برای تعاون تعیین شده است به واقعیت بپیوندد. «ما در مجلس شورای اسلامی نیز حمایت های مقتضی را انجام خواهیم داد.»


رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه تعاونی در رسانه ها گفت: برخی تعاونی ها به دلیل رعایت نکردن چارچوب ها و قوانین ناموفق بودند که این امر در ذهنیت مردم اثر خوبی نگذاشت. بسیاری از تعاونی ها آموزش لازم را ندیده اند به همین دلیل به سرعت از هم می پاشند به ویژه در زمینه کشاورزی که این روزها زمین ها در حال خُرد شدن است باید مانع وقوع این اتفاق شد زیرا بهره وری اراضی کشاورزی کاهش می یابد.
رئیس قوه مقننه با توصیه به تعاونی ها برای ورود به حوزه های آی تی و آی سی تی خاطرنشان ساخت: ورود به این عرصه سرمایه زیادی نمی خواهد؛ فقط بستر ورود جوانان به تعاونی ها را مهیا می کند.

لاریجانی با یادآوری ورود تعاونی ها در عرصه ساختمان و موفق نبودن آنها تصریح کرد: این مساله باید کالبد شکافی و دلیل ناموفق بودن تعاونی های مسکن مشخص شود؛ اما به نظر من یکی از دلایل آن، عدم حسابرسی و سوء ظن بوده است. باید نظارت و حسابرسی در تعاونی های مسکن شفاف شود تا بتوان با سازو کار دقیقتری به این عرصه ورود کرد؛ به ویژه که این روزها تامین مسکن از خواسته های اصلی مردم است.

لاریجانی با یادآوری حمایت دولت از بافت فرسوده، خطاب به شریعتمداری وزیر تعاون گفت: باید با حرکتی سازنده از این فرصت برای توسعه تعاونی های مسکن استفاده کرد. البته باید بتوانید سرمایه های خُرد را نیز جمع آوری و فرصتی خلق کنید تا تعاونی های کوچک نیز بتوانند از تسهیلات بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه معوقه ها دردسر بزرگی برای نظام اقتصادی شده است، گفت: بیشترین معوقه ها مربوط به تسهیلات بزرگ است؛ 90 درصد افرادی که وام خرد گرفته اند به موقع بدهی های خود را پرداخت کرده اند. توزیع خُرد در محله ها موجب می شود تا دولت بتواند برای حمایت های کالایی از این ظرفیت استفاده کند؛ البته باید خلاها پر شود. همچنین تجربه سایر کشورها باید منتقل شود تا بتوانیم شاهد پیشرفت بیشتر بخش تعاون باشیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها