کد خبر: 248155
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی اعتمادآنلاین از روند خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال؛

داستان واگذاری سرخابی‌ها به کجا می‌رسد؟

بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌های پایتخت سال‌ها است که مطرح‌شده است و هر بار هم به دلایلی این اتفاق رخ نمی‌دهد.

حجم ویدیو: 6.89M | مدت زمان ویدیو: 00:03:13 دانلود ویدیو
کد خبر: 248155
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ماجرای واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی در دولت دهم کلید خورد اما هرگز به نتیجه نرسید. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال 92 دوباره روند واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی آغاز شد. سال 94 دولت اعلام کرد که این دو باشگاه به مزایده گذاشته می‌شوند و زمان برگزاری مزایده را هم اعلام کرد. برخی از افراد حقیقی و حقوقی هم پیشنهادهای خودشان را به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کردند اما درزمانی که همه فکر می‌کردند ماجرا به پایان رسیده و این دو تیم به بخش خصوصی واگذار خواهند شد وزیر اقتصاد اعلام کرد: طبق مصوبه دولت «این دو باشگاه فرهنگی و هنری هستند بنابراین نمی‌توانند به بخش خصوصی واگذار شوند.» همین موضوع باعث شد تا بحث واگذاری این دو تیم منتفی شود تا همچنان دولت مالک اصلی این دو باشگاه باشد.

در همان زمان سید هادی حسینی نماینده مردم قائم‌شهر درباره خصوصی‌سازی این دو باشگاه گفته بود: از ابتدای تأسیس این باشگاه‌ها افراد مختلفی بر مسندهای این دو تیم نشسته و پول‌های دولتی را بدون پاسخگویی خرج کردند و در ادامه پس از به دست آوردن سودها و منفعت‌های کلان به بهانه دو الی سه باخت یا هر چیز دیگری از مسئولیت کناره‌گیری کردند، درحالی‌که اگر پای بخش خصوصی در میان بود افراد با تعهد وارد سیستم شده و با تعهد خارج می‌شدند اما در حال حاضر چنین تعهدی در مدیریت این دو باشگاه دیده نمی‌شود به همین دلیل عنوان «حیاط‌خلوت» برای آن‌ها به‌حق است.

این موضوعی بود که خیلی از کارشناسان و دلسوزان ورزش کشور به آن اشاره داشته‌اند و بارها اعلام کرده بودند که با واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی از هدر رفت منابع کشور جلوگیری خواهد شد. در این سال‌ها هر دو تیم استقلال و پرسپولیس مبلغ قابل‌توجهی به بازیکنان خارجی و داخلی خود بدهکار هستند و هر بار هم دولت و وزارت ورزش مجبور شده تا این بدهی‌ها را جبران کند تا این دو باشگاه در آسیا با مشکل روبه‌رو نشوند.

حالا باگذشت 3 سال از آن مزایده، مسعود سلطانی فر وزیر و رزش و جوانان دولت دوازدهم اعلام کرده که طرح خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در دستور کار هیئت‌وزیران قرارگرفته و در صورت موافقت، روند خصوصی‌سازی این دو باشگاه دوباره از سر گرفته می‌شود.

البته امیررضا واعظ آشتیانی مدیرعامل پیشین استقلال درباره واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی به اعتمادآنلاین گفته بود: «من به‌هیچ‌وجه مخالف خصوصی‌سازی این دو باشگاه نیستم، اما در شرایطی خصوصی‌سازی منطقی به نظر می‌رسد که آن باشگاه و یا شرکت از یک شرایط مطلوب برخوردار باشد. شرایط مطلوب باعث می‌شود که بخش خصوصی علاقه پیدا کند آن باشگاه و یا شرکت را در اختیار بگیرد.»

آشتیانی گفته: «دوستانمان در وزارت ورزش و دولت باید به این سؤال پاسخ بدهند که آیا شرایط برای خصوصی‌سازی مهیاست؟ اعتقاد دارم که ورزش ایران هیچ توجیه اقتصادی‌ای ندارد.»

او همچنین گفته بود: «بدون تردید خصوصی‌سازی این دو تیم یک کار پوپولیستی و سیاسی است. شک نکنید این کار جواب نمی‌دهد و روزی می‌رسد که دولت به دنبال آن خواهد بود که از این شرایطی که خودش درست کرده خارج شود.»

مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان با انتشار پستی توییتری، نوشت: «مقدمات خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس در سازمان خصوصی‌سازی آغازشده و بعد از تأیید هیئت‌وزیران کار با سرعت و دقت پیش می‌رود. او در ادامه اعلام نوشته: تصور می‌کنم شاید شروع مزایده دستکم از 500 میلیارد تومان به‌عنوان قیمت پایه برای هر یک از این باشگاه‌ها باشد.»

دراین‌بین اما رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده، هنوز مصوبه‌ای از سوی هیئت‌وزیران برای واگذاری دو باشگاه صادر نشده و فقط رئیس‌جمهور یک درخواست ارائه کرده است.

پوری حسینی همچنین در خصوص اظهارنظر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان مبنی بر قیمت پایه دو باشگاه گفته، این موضوع را باید از خود عزیزان پرسید. فکر می‌کنم گمانه‌زنی بوده، چون هیچ کار کارشناسی در سازمان خصوصی‌سازی صورت نگرفته است و احتمالاً دوستان پیش‌بینی خودشان را اعلام کرده‌اند، ولی این قیمت‌ها استنادی ندارند.

خصوصی‌سازی این دو باشگاه با داشتن هواداران پرشمار امری کاملاً حساس به‌حساب می‌آید و باید تمام جوانب آن به‌خوبی سنجیده شود. ورزش ایران به‌خصوص فوتبال تجربه خوبی از خصوصی‌سازی ندارد. باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی برای این دو تیم پرهوادار کشور رخ می‌دهد و آیا این دو تیم به بخش خصوصی واگذار می‌شوند یا خیر؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها