کد خبر: 250806
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۱ ۱۳:۲۷:۰۰
| |

ترامپ برخلاف نظر سنا کنار بن سلمان می‌ایستد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت که برخلاف ارزیابی سازمان سیا مبنی بر دستور قتل خاشقچی توسط بن سلمان و درخواست سنا برای محکوم ساختن ولیعهد عربستان او در کنار بن سلمان می‌ایستد .

ترامپ برخلاف نظر سنا کنار بن سلمان می‌ایستد
کد خبر: 250806
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۱ ۱۳:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ترامپ در گفتگوی اختصاصی سه شنبه شب در کاخ سفید از اظهارنظر در این خصوص که آیا بن سلمان در قتل خاشقچی دست داشته است یا نه؟، خودداری کرد اما شاید بتوان گفت که آشکارترین اظهار حمایت از بن سلمان از زمان مرگ خاشقچی در دو ماه پیش تاکنون را بیان کرد. ترامپ گفت: او رهبر عربستان سعودی است . آنها متحد خیلی خوبی بوده اند.


ترامپ درپاسخ به این سوال که آیا ایستادن درکنار عربستان به معنای ایستادن در کنار ولیعهد این کشور موسوم به 'ام بی اس(محمد بن سلمان)' است،گفت: خوب در حال حاضر حتما به همین معنی است.


این در حالی است که برخی منابع آگاه نزدیک به خاندان پادشاهی عربستان به رویترز گفته اند که برخی از اعضای خاندان حاکم آل سعود در تلاش هستند تا از پادشاه شدن محمد بن سلمان جلوگیری کنند و بر این باورند که آمریکا و ترامپ می توانند نقش تعیین کننده ای در این زمینه ایفا کنند.


ترامپ در این خصوص گفت: من چیزی در این خصوص نشنیده ام. صادقانه بگویم که نمی توانم در این خصوص اظهار نظر کنم اصلا این را نشنیده ام و حقیقت این است که شنیده ام که او بسیار با قاطعانه در قدرت است.


ترامپ روز سه شنبه بار دیگر تاکید کرد که محمد بن سلمان دست داشتن در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار ساکن آمریکا را به شدت تکذیب می کند.ترامپ در ارتباط با این موضوع با انتقاد شدید جمهوریخواهان هم حزبی خود در مجلس سنا رو به رو شده است بخصوص پس از آنکه جینا هاسپل رئیس سازمان سیا ارزیابی کرد که محمد بن سلمان دستور قتل را داده است.


لیندسی گراهام و سایر سناتورهایی که در سالهای گذشته همواره از ائتلاف آمریکا - عربستان حمایت کرده اند اکنون گفته اند که ترامپ باید تحریم های بیشتری علیه عربستان اعمال کند.


مجلس سنا قرار است در هفته جاری قطعنامه مشترکی را در زمینه محکومیت بن سلمان بررسی کند و در صورت تصویب ترامپ باید این قطعنامه را امضا یا وتو کند. ترامپ گفت که در این زمینه با سناتورها دیدار خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد که سناتورها پیشنهاد توقف فروش سلاح به عربستان را مطرح نکنند.


وی در عین حال گفت که ممکن است از قانون پایان دادن به حمایت از جنگ تحت رهبری عربستان در یمن تبعیت کند . وی گفت: در ارتباط با یمن آمادگی همکاری بیشتری هستم زیرا از آنچه در یمن می گذرد نفرت دارم اما همچنین می خواهم که ایران از یمن خارج شود و فکر می کنم که خارج خواهد شد.


جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود دوم اکتبر (دهم مهر) در حالی که برای دریافت مدارک مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود، توسط عوامل سعودی کشته شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها