کد خبر: 254087
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۱۰:۵۰:۰۰
| |

سرانجام طرح ممنوعیت کودک‌-همسری چه می‌شود؟

بحث کودک‌همسری مدت‌هاست به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی در کشور مطرح است. اگرچه تلاش بهارستان‌نشینان بر این بود تا سن قانونی ازدواج از سیزده به پانزده سال افزایش یابد، اما طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس، روز یکشنبه خبر داد که طرح ممنوعیت کودک‌همسری با رای منفی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رد شده است.

حجم ویدیو: 5.14M | مدت زمان ویدیو: 00:02:43 دانلود ویدیو
کد خبر: 254087
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۱۰:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی: بحث کودک‌همسری مدت‌هاست به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی در کشور مطرح است. اگرچه تلاش بهارستان‌نشینان بر این بود تا سن قانونی ازدواج از سیزده به پانزده سال افزایش یابد، اما طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس، روز یکشنبه خبر داد که طرح کودک‌همسری با رای منفی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رد شده است. این در حالی است که بنا به اظهارات پروانه سلحشوری، دیگر عضو این کمیسیون، مخالفت‌های شدید یکسری از نهادها با طرح کودک‌همسری موجب شده تا این طرح نتواند در کمیسیون حقوقی‌ و قضایی مجلس رای بیاورد.

سیده فاطمه ذوالقدر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده موافق اصلاح طرح کودک‌همسری تیرماه امسال دلیل رواج کودک‌همسری در برخی استان‌های کشور را دریافت تسهیلات عنوان کرده بود. به گفته او بسیاری از این ازدواج‌ها با این تصور انجام می‌شود که بعد از این پیوندها، خانواده‌ها می‌توانند از تسهیلات ازدواج به‌عنوان یک کمک مالی قابل‌توجه بهره بگیرند، غافل از اینکه به دلیل زیر سن قانونی بودن، دختران امکان دریافت تسهیلات را ندارند.

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری هم طرح «افزایش سن قانونی ازدواج» را کمکی به کاهش تعداد کودک بیوه‌ها در جامعه عنوان کرده و به اعتمادآنلاین گفته بود: «وجود کودک‌بیوه­ها را می‌توان فاجعه‌ای بزرگ برای کشور عنوان کرد چرا که امکان دارد برخی از این کودکان، حتی برای تأمین معیشت خود مرتکب جرم شوند.»

حالا با توجه به رد این طرح توسط کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس این نگرانی‌ها بیشتر شده است. هرچند طیبه سیاوشی اعلام کرده است مجلس همچنان پیگیر این طرح است و تلاش می‌کند تا آن را دوباره به جریان بیاندازد.

سوالی که باقی می‌ماند این است: با توجه به همه این اتفاقات سرانجام طرح کودک همسری چه خواهد شد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها