کد خبر: 254439
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۵ ۰۹:۲۴:۰۰
| |

در مراسم رونمایی از سامانه ثبت ایده‌های استارت آپی شتاب‌دهنده گردشگری «سی سو تک» مطرح شد:

فرایند مجوزدهی به شرکت‌های خلاق کوتاه می‌شود

مراسم افتتاحیه زیست بوم فناوری «سی سو تک» شتاب دهنده تخصصی گردشگری با حضور سید محمدحسین نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

فرایند مجوزدهی به شرکت‌های خلاق کوتاه می‌شود
کد خبر: 254439
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۵ ۰۹:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی: مراسم افتتاحیه زیست بوم فناوری «سی سو تک» شتاب‌دهنده تخصصی گردشگری با حضور سید محمدحسین نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراثِ فرهنگی، علیرضا قلی نژاد معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سروش قاضی نوری رئیس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، سیدمحمدحسین نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه این معاونت با نگاه به فرصت­‌های فناوری کشور و تولید ثروت در دوره جدید فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: اساسا دیدگاه معاونت علمی فناوری این است که دانش و فن آوری پاسخگوی مشکلات کشور باشد.


وی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از معضلات توسط نهادهای حاکمیتی و دولتی در کوتاه‌مدت قابل حل نیست، عنوان کرد: بر همین اساس باید از پتانسیل و توانی که در جامعه وجود دارد، استفاده کنیم؛ چراکه افراد توانمند در حوزه های استارت آپی می‌­توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند.

نیری ادامه داد: شکل‌گیری رویکردهای جدیدی از جمله ایجاد «مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها» کمک قابل توجهی به مساله کار آفرینی و ایجاد اشتغال در کشور خواهد کرد.


وی با تاکید بر اینکه در حوزه‌های مرتبط با علوم انسانی، علوم اجتماعی و فرهنگ و هنر کشور تجربیاتی در زمینه نوآوری نداشت، بیان کرد: عملا با یک رویکرد جدیدی در این زمینه کار خودش را شروع کردیم. به طوری که در این زمینه تلاش شد تا با دانشگاه‌هایی که در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و همچنین فرهنگ و هنر فعال هستند، تعاملاتی صورت بگیرد تا با همکاری آنها بتوانیم به سمت دانشگاه های کارآفرین محور حرکت کنیم.

به گفته وی، از طریق استارت‌آپ‌ها می توان در شرایط کنونی بسیاری از مشکلات را حل کرد.


البته به گفته نیری، یکی از اتفاقاتی که معاونت علمی بر آن تاکید دارد و آن را پیگیری می‌کند، «مساله تسهیل فرآیندها و ایجاد اعتماد» است. چراکه این امر می‌تواند باری را از دوش دولت و حاکمیت بردارد.

نیری در عین حال با انتقاد از اینکه فرایند ارزیابی و مجوز دهی در کشور، معمولا بسیار زمانبر و طولانی است، اظهار کرد: این موضوع از یکسو، باعث به تعویق افتادن خدمات می‌شود که بخش خصوصی می‌تواند ارائه دهد. از طرفی هم، نارضایتی فعالان این حوزه را در پی دارد.

این مقام مسئول در ادامه این خبر خوش راهم داد که قرار بر این است که برخی از امور که در حوزه اختیارات دولت و حاکمیت است، به بخش خصوصی واگذار شود. اتفاقی که موجب کوتاه شدن فرایند مجوز دهی و افزایش انگیزه سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه می‌­شود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود بر این موضوع تاکید کرد که اعتمادسازی تفاوت عمده شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق است. چرا که در شرکت‌های دانش بنیان فرایند ارزیابی و مجوز دهی طولانی است، اما در شرکت‌های خلاق، مبادی وجود دارد که مورد تایید و اطمینان هستند و هر شرکتی که از طریق این مبادی معرفی شود، بدون معطلی و انجام مراحل زمانبر اداری به عنوان شرکت خلاق پذیرفته می‌شوند.

به گفته وی، این مبادی شامل «شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نو آوری، صندوق‌ها و تسهیل­گران» هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری همچنین با اعلام آمادگی و استقبال از طرح‌های خلاق گفت: یکی از اولویت­های کاری ما این است که برنامه‌های خلاق را در کشور توسعه و آن را تبدیل به یک برنامه ملی کنیم. از این رو، نباید کسب و کارها را معطل فرایند مجوز دهی طولانی کنیم.

نباید نگاه مهندسی به مسایل اجتماعی داشته باشیم

از سوی دیگر، علیرضا قلی­ نژاد معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به همکاری این پژوهشگاه با شتاب‌دهنده «سی سو تک» در حمایت و پشتیبانی از ایده‌های استارت‌آپی و رویدادهای حوزه گردشگری گفت: بخش اعظمی از روستاهای کشور در حال تخلیه از سکنه است و بحران آب و عدم کشاورزی منجر به بروز پدیده بیکاری در این زمینه شده است. از این رو، بهترین راه برای برون‌رفت از این بحران، توجه به «توسعه گردشگری و صنایع دستی» است. از این منظر، توجه به کارآفرینی در حوزه کسب وکارهای نوین و استارت آپ‌ها، صرفا یک امر تفننی نیست.

وی همچنین با تاکید براینکه نباید نگاه مهندسی به مسایل اجتماعی داشته باشیم، گفت: در شهرهای بزرگ می‌­توان از بافت‌های تاریخی که در آنجا وجود دارد، به عنوان اماکنی برای کسب درآمد و جذب گردشگر و رونق اقتصادی بهره برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها