کد خبر: 254945
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۶ ۱۷:۰۵:۰۰
| |

تحلیل روز:

یارکشی بن سلمان از میان نوادگان عبدالعزیز

خبرگزاری‌ها از تغییرات گسترده در کابینه عربستان خبر داده و عصر پنج‌شنبه لیست جدیدی از وزرا به عنوان کابینه جدید این کشور توسط پادشاه این کشور اعلام شد. همزمانی این اقدام سلمان بن عبدالعزیز با چند رخداد بسیار قابل تامل است.

یارکشی بن سلمان از میان نوادگان عبدالعزیز
کد خبر: 254945
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۶ ۱۷:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی - در کنار بازخوردهای قتل خاشقجی که همچنان در منطقه و جهان گریبان ریاض را گرفته است، اعلام خروج آمریکا از سوریه از یک سو و آغاز موج بازگشت دیپلمات‌های عربی به سوی دمشق از سوی دیگر در کنار اعلام ضمنی شکست طرح عربستان برای یمن همگی دست به دست هم داد تا تغییر کابینه در عربستان امری توجیه‌پذیر تفسیر شود.

برای پادشاه و صد البته محمد بن‌سلمان که از امروز حمایت روسیه را هم پشت سر خود احساس می‌کند بهترین راهکار برای خروج از بحرانی همچون قتل خاشقجی یا شکسته شدن تمامی تخم مرغ‌هایش که در سبد آمریکا قرار داشت انداختن بار مسئولیت این شکست بر دوش شماری از وزراست که اصولا جزو خانواده #سلطنتی نبوده و صرفا در ساختار سیاسی عربستان پیاده‌نظام محسوب می‌شوند.

خروج الجبیر، العواد و آل‌الشیخ سه عضو غیرشاهزاده سلطنتی کابینه که در خط مقدم برنامه‌های داخلی و بین‌المللی بن سلمان قرار داشتند و دور شدن آنها از منصب‌های واقعی وزارتی (هر چند به آنها پست وزیر مشاورداده شده) اعترافی آبرومندانه به شکست بزرگ در سیاست‌گذاری‌های محمد بن سلمان طی چند سال از ولیعهدی‌اش محسوب می‌شود.

وجه دیگر این تغییرات حضور نسل سوم خانواده سلطنتی یعنی نوادگان عبدالعزیز در کابینه است. اینکه فرزند بندر بن عبدالعزیز به سمت وزیر گارد ملی عربستان منصوب شود.

انتصاب ترکی ،نوه فهد پادشاه اسبق به عنوان وزیر مشاور یا نشستن عبدالعزیز نواده نایف در جای پدربزرگ در وزارت کشور نشان می‌دهد سلمان همچنان به دنبال حفظ حلقه سدیری‌ها در اطراف خویش است.

اگرچه تمامی نگاه‌ها فعلا به سوی عادل‌الجبیر و عزلش معطوف‌شده اما دیگر تغییرات کابینه هم نشان می‌دهند که بن سلمان از هم اکنون یارکشی‌های خود را جهت جهش به سوی تخت و تاج پادشاهی عربستان انجام داده و سرگرم تکمیل برنامه خویش در این رابطه است امری که کرملین هم ساعتی پیش در مورد آن سخن گفته بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها