کد خبر: 256737
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۱۹:۱۲:۰۰
| |

کشف سیارکی که هر 1000 سال یک‌بار دور خورشید می‌چرخد

«مرکز سیاره‌های کوچک بین‌المللی» سیارکی را کشف کرده است که دورترین شی نجومی از خورشید در منظومه شمسی است. این شی به نام 2018 VG18 نام‌گذاری شده است. فاصله زمین تا خورشید 149.6 میلیون کیلومتر است، حال این عدد را ضربدر 100 کنید تا فاصله VG18 با خورشید به دست بیاید.

کشف سیارکی که هر 1000 سال یک‌بار دور خورشید می‌چرخد
کد خبر: 256737
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ۱۹:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| کاشفان معتقدند که این جسم کروی یک سیاره کوتوله است با قطری نزدیک به 500 کیلومتر و رنگی که به صورتی می‌زند. این رنگ احتمالا به خاطر یخی است که سیاره‌ را فرا گرفته. سرعت کم و فاصله زیاد باعث شده هر بار چرخش سیاره به دور خورشید در حدود 1000 سال به طول بیانجامد.

در ستاره‌شناسی، فاصله زمین تا خورشید یک AU نامیده می‌شود و فارآوت 120 AU از خورشید فاصله دارد. قبل از فارآوت، دورترین شی‌ء سیاره شمسی، 96 AU از خورشید فاصله داشت. برای درک بهتر باید بگوییم که فاصله پلوتو تا خورشید، 34 AU است.

فارآوت که نام دیگر VG18 است، از طریق تلسکوپ هشت متری ژاپنی سابورا در هاوایی کشف شد و مشاهدات بعدی با تلسکوپ موسسه کارنگی در شیلی، مسیر، روشنایی و رنگ آن را مشخص کرد.

یک محقق مشارکت‌کننده در پروژه از دانشگاه آریزونای شمالی می‌گوید که این یک کشف بین‌المللی است که توسط تلسکوپ‌هایی در هاوایی و شیلی که توسط ژاپن و همچنین کنسرسیومی از سازمان های تحقیقاتی و دانشگاه‌های آمریکایی ممکن شده است.

همین تیم در نزدیکی هالوین هم شیئی را در 80 AU کشف کرد که به مناسب هالووین آن را گابلین نامید. از آنجا که مسیر هیچ کدام از این اجسام از نزدیکی غول‌های گازی نپتون و اورانوس عبور نمی‌کند، تغییر مسیر آن ها باید متاثر از سیاره بزرگ دیگری باشد که دانشمندان به دنبال آن می‌گردند. البته مسیر حرکت فارآوت هنوز دقیقا مشخص نشده است.

منبع: میدان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها