کد خبر: 257756
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۰۸:۳۵:۰۰
| |

معاون وزیر بهداشت:

وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی در چهار لایه تقسیم‌بندی شده است

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه های تحول آموزش علوم پزشکی با رویکرد جامع شکل گرفته و نیازهای واقعی دانشگاه های ما در شرایط کنونی بین المللی است.

وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی در چهار لایه تقسیم‌بندی شده است
کد خبر: 257756
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ۰۸:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ باقر لاریجانی در نشست مسئولان دانشگاه های منطقه آمایشی 10 با ابراز امیدواری در مورد تداوم مسیر تحول در نظام سلامت اضافه کرد: نباید حوزه آموزش نسبت به مشکلات سلامت جامعه بی تفاوت باشد.


لاریجانی افزود: مسائلی مثل بیماری های غیر واگیر، پرفشاری خون، دیابت و چربی خون بالا از چالش های اصلی سلامت جامعه است و ما در دانشگاه های علوم پزشکی باید کاریکولوم های آموزشی (برنامه های آموزشی) را متناسب با این نیازها طراحی کنیم.


وی ادامه داد: علت طراحی دیدگاه آمایشی این بود که با توجه به شرایط کشور اداره حوزه سلامت را به صورت غیرمتمرکز انجام دهیم. ما یک کشور بزرگ داریم و باید نیازهای مناطق کشور به صورت غیر متمرکز برآورده شود.


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه های مستقر در مناطق آمایشی باید با همکاری یکدیگر و اختیاراتی که به آنها تفویض شده است، برای توسعه آموزش علوم پزشکی متناسب با شرایط بیماری های منطقه و با نگاه آینده نگارانه برنامه ریزی کنند.


لاریجانی ادامه داد: الگویی که برای تحول در آموزش در دست پیگیری است به دانشگاه های علوم پزشکی کمک می کند به سمت دانشگاه های هزاره سوم حرکت کنند. مناطق آمایشی نیز باید جلسات و تعامل بیشتری با هم داشته باشند و متناسب با ظرفیت هر دانشگاه به یکدیگر کمک کنند تا ضمن پیشبرد ماموریت های ویژه دانشگاه ها، در حوزه آموزش نیز بدرخشند.


به گفته وی، با تشکیل گروه های مشترک منطقه ای، به دانشگاه های مناطق اجازه داده شده که مدرک تحصیلی مشترک ارائه کنند. همچنین بحث طراحی سوالات آزمون ها در مناطق موضوعی است که می تواند با مشارکت دانشگاه های منطقه پیش برود.

لزوم ارتقای روابط بین المللی


معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه ها در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: رمز پایداری این برنامه ها در مشارکت اعضای هیات علمی است. تغییر باید ابتدا در نگاه اعضای هیات علمی ایجاد شود.


لاریجانی با بیان اینکه ارتقای ارتباط های بین المللی به دانشگاه های علوم پزشکی هویت می دهد، گفت: بحث برآورد نیروی انسانی در سطح ملی نهایی شده و برش های منطقه ای این برآورد باید با کمک دانشگاه های منطقه نهایی شود.


«در آینده ظرفیت های مناطق آمایشی متناسب با این برآوردها تعیین می شود و نیازهای سطح ملی و بومی به طور توام در این ظرفیت ها در نظر گرفته می شود».


وی یادآوری کرد منطقه آمایشی 10 بیش از 30 درصد آموزش علوم پزشکی کشور را بر عهده دارد. مناطق آمایشی دیگر کشور نیز افق روشنی برای آینده دارند و حرکت های خوبی در این مسیر داشته اند.


با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مناطق ده‌گانه سلامت وظیفه انجام بندهای‌12‌گانه سیاست‌های تنظیم ظرفیت موسسه های آموزش عالی را (با ملاحظات آمایش سرزمین) بر عهده دارند.


این سیاست ها در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی تصویب شده است.


در این طرح که اجرای آن از سال 1394 آغاز شده، دانشگاه های علوم پزشکی کشور و زیرمجموعه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه سلامت به لحاظ شاخص‌هایی مانند نیروی انسانی، تجهیزات و غیره به 10 کلان منطقه طبقه بندی می شود.


در این طبقه بندی شاخص هایی مانند عدالت آموزشی، استفاده بهینه از نیروها و امکانات و غیره مطرح بود.


وظایف دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز در چهار لایه فراملی، ملی، استانی و منطقه ای تقسیم بندی شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها