کد خبر: 258386
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۶ ۱۶:۲۹:۰۰
| |

وزیر ارشاد در اختتامیه جایزه فیروزه:

کالای فرهنگی فرصت ارتباط جامعه را پدید آورد

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جایزه فیروزه زمانی که متولد شد در رابطه با کالای فرهنگی فرصت ارتباط، تعامل و ارتقا را پدید آورد.

کالای فرهنگی فرصت ارتباط جامعه را پدید آورد
کد خبر: 258386
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۶ ۱۶:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| اختتامیه جایزه فیروزه امروز صبح 16دی‌ماه، با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در بوستان گفتگو برگزار شد.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و سال حمایت از کالای ایرانی گفت: با توجه به شعار سال حمایت از کالای ایرانی و شعار بنیادین انقلاب «استقلال» و «حمایت از کالای ایرانی» باید به هویت‌بخشی و تحقق بخشی این استقلال همت گماریم.

او ادامه داد: کالای ایرانی را با دو تفسیر و معنا می‌توان عنوان کرد، تفسیر اول به کالاهایی است که در اقلیم کشورمان تولید می‌شود و مهم و ضروری است از این منظر که با اشتغال نسبت دارد، فضای اشتغال، رونق اقتصادی و امنیت ملی را تامین می‌کند. این یک نوع برداشت از کالای ایرانی است، برداشت دوم از کالای ایرانی، به محصولات و کالاهایی گفته می‌شود که با روح ایرانی متولد شده‌اند و جان و کالبدش ایرانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره با کالای ایرانی که ترکیبی از صلابت و لطافت است، عنوان کرد: کالاهای ایرانی استوار اما ظرفیت هستند این کالاها نماد ایرانی ترکیبی از مادیت و معنویت است که ریشه در زمین دارند و در آسمان رشد می‌کنند، کالای ایرانی هم خاکی و آسمانی است هم ملکوتی و معنوی و روحی هم ریشه‌های تاریخی و هم دروازه‌های گشوده شده به آینده. کالای ایرانی با سنت، نوآوری، تجدید و تازگی درآمیخته شده است که با تمام این ویژگی‌ها می‌توان روح ایرانی را هم به آن اضافه کرد.

صالحی ادامه داد: کالاهایی که روح ایرانی دارد با طبیعت در تعامل هستند که بحث زیست محیطی هم در جریان آن قرار دارد، البته کالای ایرانی همراه با روح ایرانی معنای اعم و معنای خاص را هم دارد، در نتیجه کالای ایرانی تمام ویژگی‌های فرهنگی را کنار هم دارد هم زیست محیطی و هم پیوست‌های فرهنگی، هیچ کالایی نیست که با فرهنگ ارتباطی نداشته باشد هر کالایی که حامل فرهنگ هستند و یا اینکه هویت فرهنگی در آن نهفته است. به عنوان مثال نوشت‌افزار حامل فرهنگی محسوب می‌شود اما سینما، فیلم، اسباب‌بازی و... حامل و محمول فرهنگی هستند.

او با اشاره به اینکه اگر از حمایت کالای ایرانی صحبت می‌کنیم، باید کالای فرهنگی جایگاه ارفع داشته باشدف اظهار کرد: کالاهای فرهنگی تاثیرات پایدار دارند از این‌رو به آن‌ها کالاهای استراتژی می‌گویند. اگر کالای ایرانی، به عنوان کالای فرهنگی معرفی شوند رسوب می‌کنند و ماندگار می‌شوند. همچنین کالاهایی که به عنوان کالای فرهنگی هستند آینده کودکان ما را خواهند ساخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پل ارتباطی جاده ابریشم برای انتقال کالای فرهنگی به جهانیان اظهار کرد: کالای فرهنگی می‌تواند فرصت طلایی ارتباطی ایرانیان با جهانیان را فراهم کند زیرا جاده ابریشم بر مسیر فرهنگی ما قرار دارد و از این‌رو از طریق کالاهای فرهنگی ارتباطات خوبی برقرار خواهد شد.

صالحی درباره پیدایش جایزه فیروزه گفت: جایزه فیروزه زمانی که متولد شد در رابطه با کالای فرهنگی فرصت ارتباط، تعامل و ارتقا را پدید آورد با توجه به اینکه امسال دوره چهارم آن است هر سال مجال‌های تازه به مجال قبلی اضافه شد به نظر می‌رسد این جایزه چند نقطه را دنبال می‌کنند اول رصد و پایش است این جایگاه فرصتی برای نهادی های حاکمیتی و دولتی ایجاد می‌کند تا پایش درستی صورت بگیرد که چه اتفاقات تازه‌ای در حال رخ دادن است نکته دوم فرصت ارتباط، تعامل مبلدان است که تعامل شبکه‌ای و منسجم ایجاد شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه امسال با اتفاق خوب شکل‌گیری انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی مواجه بودیم امیدواریم با تعامل بیشتر با این تشکل‌ها و انجمن‌ها امکان قدرت عمل را افزایش دهیم تا دغدغه‌ها ایجاد شود و در حوزه مشاغل فرهنگی سعی کردیم که شغل و اقتصاد را دغدغه خودمان قرار دهیم و برای حل و رفع آن تلاش کنیم.

حوزه مشاغل فرهنگی در حوزه اقتصاد و ‌مشاغل جایی ندارد تلاش کردیم در آیین‌نامه حمایتی آن را به رسمیت بشناسانیم. در بحث حمایت‌های اشتغال فرهنگی موافقت‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه در حوزه‌های حایتی اشتغال فرهنگی امضا شد و بیش از 2هزار میلیارد با 20هزار شغل برای سال 97 درنظر گرفتند. همین که سهمیه‌ای برای اشتغال فرهنگی درنظر گرفته است جای امیدواری است. باید همه تلاش کنیم تا ارگان‌ها و نهادهای حاکمیتی به کمک مشاغل فرهنگی بیایند زیرا کالای ایرانی روح هویت همه ایران ما است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها