کد خبر: 259491
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۱۷:۲۰:۰۰
| |

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در کنفرانس بین‌المللی دیالوگ رایسینا در دهلی‌نو:

ایران دست دوستی خود را به سوی همسایگان دراز می‌کند/ امروز نیازمند منطقه‌ای قوی هستیم نه مردان قوی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه گفت: برای حرکت در این مسیر، مجددا دست‌دوستی، خود را به همسایگان‌مان در منطقه خلیج‌فارس دراز می‌کنیم. گفت‌وگوی واقعی نیازمند جایگاه برابر و احترام متقابل و همچنین شناسایی منابع متنوع دانش و حکمت است.

ایران دست دوستی خود را به سوی همسایگان دراز می‌کند/ امروز نیازمند منطقه‌ای قوی هستیم نه مردان قوی
کد خبر: 259491
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ۱۷:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در کنفرانس بین‌المللی «دیالوگ رایسینا» در دهلی‌نو، پایتخت هند به ایراد سخنرانی پرداخت.

ظریف در سخنرانی خود گفت: من فکر می‌کنم که گفت‌وگو و نظم مجدد جهانی مباحث مهمی هستند. گفت‌وگوی واقعی نیازمند برابری و احترام متقابل است. سیاستمداران برای چندین قرن و حتی هزاره، بازی را بازی حاصل جمع صفر تعریف کردند. در این نوع نگاه، تنوع سیاسی، جغرافیایی، تمدنی و همه سطوح پیشرفت اقتصادی به عنوان تهدید تلقی می‌شوند و در قبال سیاست حذف در پیش می‌گیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: ما امروز به جای سلطه مردان قوی، نیازمند منطقه‌ای قوی هستیم. از دیدگاه ما منطقه‌ای قوی شامل مؤلفه‌های زیر است: 1- ثبات سیاسی و سرزمینی بومی، 2- اتکا به مردم به عنوان منبع مشروعیت، امنیت و کامیابی، 3-هماهنگی هویت‌های ملی و شهروندی منطقه‌ای، 4- مشارکت همه کشور‌های مرتبط منطقه‌ای در تضمین صلح در منطقه از طریق سازمان‌های منطقه‌ای یا ترتیبات مقتضی، 5- اطمینان، تجارت و تعامل بیشتر میان کشور‌های منطقه به جای قدرت‌های خارجی، 6- روابط اقتصادی و تعاملات مردم‌محور که روی آوردن به جنگ را هزینه‌بر و غیرقابل دفاع کند، 7- فرهنگ منطقه‌ای که امنیت ملی را منطبق بر امنیت منطقه‌ای کند، 8- محیط منطقه‌ای پایدار.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین بیان کرد: با هند اشتراکات زیادی در شکل‌دهی چنین همسایگی، در جنوب، مرکز و غرب آسیا داریم. همچنین ما برای حرکت در این مسیر، مجددا دست‌دوستی، خود را به همسایگان‌مان در منطقه خلیج‌فارس دراز می‌کنیم. گفت‌وگوی واقعی نیازمند جایگاه برابر و احترام متقابل و همچنین شناسایی منابع متنوع دانش و حکمت است.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره خبر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه گفت: آن‌ها برای هیچ کسی هیچ امنیتی را تامین نکردند. ما معتقدیم که آنها هر چه زودتر سوریه را ترک کنند، برای مردم سوریه بهتر خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها