کد خبر: 259518
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۰ ۰۷:۵۲:۰۰
| |

حسن روحانی در مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی:

شلاق بر آبروی هاشمی هم نتوانست او را به زانو درآورد/ با تهمت و دروغ نمی‌توان یک فرهیخته محبوب ملت را از صحنه بیرون کرد/ فرمان حمله کربلای 4 را خود هاشمی صادر کرد/ در روزهای سختی همه بی‌وفا می‌شوند/ رهبری بعد از مرگ هاشمی گفت تمام ساعات روزم به فکر هاشمی ه

رییس جمهور گفت:هاشمی در طول زندگیش همواره برتر و بالاتر از آن منصب و جایگاهی بود که در آن قرار گرفته بود. در نهضت اسلامی و حرکت اسلامی، او از آغاز از یاران نزدیک امام بود و همواره بالاتر از یکی از فضلا و نخبگان حوزه تلاش می‌کرد.

شلاق بر آبروی هاشمی هم نتوانست او را به زانو درآورد/ با تهمت و دروغ نمی‌توان یک فرهیخته محبوب ملت را از صحنه بیرون کرد/ فرمان حمله کربلای 4 را خود هاشمی صادر کرد/ در روزهای سختی همه بی‌وفا می‌شوند/ رهبری بعد از مرگ هاشمی گفت تمام ساعات روزم به فکر هاشمی ه
کد خبر: 259518
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۰ ۰۷:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور جمع کثیری از مسئولان کشور و برخی شخصیت‌های خارجی در سالن اجلاس سران آغاز شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و خانواده آیت‌الله هاشمی از جمله عفت مرعشی، مهدی هاشمی، محمد هاشمی، فاطمه هاشمی و محسن هاشمی در سالحاجلاس حضور دارند.

همچنین محمدرضا عارف، طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران، فاطمه هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی، فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رضا رحمانی وزیر صنعت، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور، محمود واعظی رییس دفتر رئیس جمهور، سیدعلیرضا بهشتی، صالحی امیری، همتی رئیس کل بانک مرکزی،سفیر سابق فلسطین در ایرا معصومه ابتکار و پروانه سلحشوری، علی یونسی و محمد باقر نوبخت از دیگر حاضران در این مراسم هستند.

سخنرانی رئیس‌جمهوری در مراسم سالگرد هاشمی

حسن روحانی رییس جمهور در دومین مراسم سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: جلسه با شکوه امروز برای تعظیم و احترام و به مناسبت دومین سالگرد در برابر شخصیت بلندی است که بر گردن همه ما و نوع اندیشی اسلامی حق بزرگی دارد

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین ، وی ادامه داد: هاشمی در طول زندگیش همواره برتر و بالاتر از آن منصب و جایگاهی بود که در آن قرار گرفته بود. در نهضت اسلامی و حرکت اسلامی، او از آغاز از یاران نزدیک امام بود و همواره بالاتر از یکی از فضلا و نخبگان حوزه تلاش می‌کرد.


رییس جمهور کشور تایکد کرد: در محرم سال 42 که قبلش او و تعدادی را به بهانه سربازی دستگیر کرده بودند او با لباس سربازی به بیت امام آمد. او راجع به امیرکبیر و فلسطین کتاب نوشت و اموالش را در راه خدا داد.هاشمی بسیاری از طلبه های فقیر را صاحب خانه و منزل کرد. او شجاعی بود که هیچ شلاقی نتوانست او را به زانو بیاورد. نه شلاق ساواک حتی شلاق بر آبروی هاشمی هم نتوانست او را به زانو درآورد.

روحانی با تاکید بر اینکه هاشمی زنده است، گفت: هاشمی می ماند، فکر هاشمی می ماند، صبر هاشمی می‌ماند، استقامت هاشمی می‌ماند، فداکاری هاشمی می‌ماند، تحمل هاشمی می‌ماند. تا جاده هاشمی هست تا خیابان انقلاب هست هاشمی هست. هاشمی نمرده و نمی میرد.

او ادامه داد: او جایگاه رفیع در میان مردم داشت و بعد از آن همه سخنان نارواو شلاق هایی که بر روح هاشمی زدند، آخرین انتخاباتی که هاشمی شرکت کرد، رای بالای مردم استان تهران را آورد و بعدهم بدرقه باشکوه در کنار جنازه هاشمی را شاهد بودیم. این دو صحنه به همه دشمنان و سرکوبگران اعلام کرد با تهمت و با دروغ نمی توان یک فرهیخته محبوب ملت را از صحنه بیرون کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه "رهبری گفت هیچ کس برای من هاشمی نمی شود"، گفت: بعد از مرگ هاشمی، رهبری در هر جلسه ای که من حضور داشتم با آه و افسوس و ناراحتی از مرگ غمبار هاشمی سخن می گفت. ایشان می گفت تمام ساعات روزم به فکر هاشمی هستم. هاشمی یک شخصیت به نام در تاریخ انقلاب بود.

روحانی گفت: هاشمی در استقرار صلح نقش کم نظیری داشت. در زمان جنگ فرمانده امام بود اما بعد از شهادت شهید بهشتی، من هر وقت فرصت می شد و خدمت امام می رسیدم و به من می گفت این ها را به آقای خامنه ای و آقای هاشمی گفتی؟ اگر نگفتی برو به این دونفر بگو. بار جنگ بر دوش آقای خامنه ای و هاشمی بود. هاشمی در جنگ در ابتدا نقش داشتتند منتهی از سال 62 آقای هاشمی فرمانده جنگ شدند.هاشمی به معنی واقعی کلمه مدبر بود. صبر هاشمی و تحمل هاشمی فوق العاده بود.

او با اشاره به عملیات کربلای 4، تاکید کرد: عملیات کربلای 4 عملیات مهم و بزرگ بود. آن عملیات ناموفق بود فرمان حمله کربلای 4 را خود آقای هاشمی صادر کرد. اما هاشمی خستگی ناپذیر بود و بعد عملیات کربالی 5 را طراحی کرد. یکی از مهمترین مسائل نحوه پایان جنگ است. در مسائل جنگ اقتصادی و سیاسی هم همین است. هنر این است که چگونه پایان دهیم.


رییس جمهور گفت: در شب رحلت امام من و آقای خاتمی نشسته بودیم اعلامیه را برای رحلت امام تهیه می‌کردیم. آقای هاشمیبه من گفت بلند شو و فوری برو مرکز فرماندهی و به همه نیروهای مسلح آماده باش بده.هاشمی احساس می‌کرد همه بار کشور بر دوش اوست. نقش هاشمی در روزهای بحران این کشور از یاد نبریم. روز رحلت امام کسی که توانست موضوع رهبری را به سرانجام برساند هاشمی بود.

روحانی ادامه داد: در 96 جای آقای هاشمی خالی بود اما کسی که ساعتها با من صحبت کرد و به من گفت باید کاندیدا شوی، هاشمی بود. هیچ روز سختی نیست در دولت که ما این احساس را نداشته باشیم که دولت یک حامی بزرگ را از دست داد
هاشمی اگر الان بود فضا را به گونه دیگری می‌ساخت.

او تاکید کرد: هاشمی بعد از انتخابات 92 بسیار نگران مذاکرات برجام بود.هاشمی با من راجع به آب، زیرساخت، بندر و هر موضوع کشور صحبت می‌کرد. هاشمی ایران سربلند عزیز را می‌خواست. هاشمی از روز اول انقلاب مسوولیت را بر عهده داشت تا روز مرگش. کمتر کسی را می‌بینید که برای نظام و اسلام تلاش کند. وقتی برجام به ثمر رسید به من گفت من دیگر حالا راحت میمیرم.به من گفت شما سایه جنگ از روی دوش ملت برداشتید.

رییس جمهور با باین اینکه هاشمی بنیانگذار فناوری هسته‌ای بود، گفت: اولین سانترفیوژی که وارد کشور شد به دستور ایشان صورت گرفت. به زودی در هفته‌های آینده دو ماهواره را به فضا می‌فرستیم. هاشمی بود که برای طراحی و ساخت موشک تلاش می‌کرد.

روحانی اظهارکرد: قدرت دفاعی ما از یادگاران هاشمی است.اگر اعتدال داریم یادگار اوست. تندیس هاشمی می‌تواند نمادی از اعتدال باشد. هاشمی پدر تفکر اعتدال است. هیچوقت هاشمی را در هیچ شرایطی ناامید ندیدم. هاشمی تعلق به هیچ جناحی نداشت و فراجناحی بودن در کشور ما سخت است.

او با کنایه به استعفای وزرا؛ گفت: در روزهای سختی همه بی‌وفا می‌شوند و فاصله می‌گیرند. تاجر بازار، سرمایه‌دار و تولیدکننده نزد هاشمی می‌رفت، کارگرها هم میرفتند و همه توشه‌ای از هاشمی برمی‌گرفتند. این شخصیت بزرگ با آن همه صبر و حوصله بی‌نظیر بود. هاشمی مظلوم بود من ندیدم بعد از بهشتی به هاشمی بیشتر ظلم کرده باشند. هرچه خواستند گفتند و او خم به ابرو نیاورد.باید هاشمی زمان خود باشیم و راهش را برویم.


رییس جمهور گفت: باید صبر کنیم و با همه مدارا کنیم. با مردم مدارا کنیم و اعتدال را پیش بگیریم. هدف را از یاد نبریم.


روزهای ما الان سخت است، دشمن با همه توانش علیه ما آمده با صبر پ با پیروی از راه هاشمی می‌توانیم موفق شویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها