کد خبر: 260442
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۰۹:۴۰:۰۰
| |

«پدیدآورندگان ادبیات کودک از غرب تا شرق» در یک کتاب

کتاب «پدآورندگان ادبیات کودک از غرب تا شرق» منتشر شد.

«پدیدآورندگان ادبیات کودک از غرب تا شرق» در یک کتاب
کد خبر: 260442
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ۰۹:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این کتاب نوشته مریم جلالی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در 238 صفحه با شمارگان 1200 نسخه و قیمت 39هزار تومان در نشر آرون منتشر شده است.

در پیشگفتار کتاب می‌خوانیم: ادبیات کودک یکی از درخشان‌ترین جریان‌های ادبی است که در پی رسمیت یافتن مفهوم کودکی بروز یافته و توجه بسیاری از نویسندگان، شاعران و پژوهشگران را در جهان به خود جلب کرده است. این التفات تا جایی بوده که امروز آن را یکی از مولفه‌های مدرنیته به شمار می‌آورند و معتقدند این مقوله ادبی، گام‌ به گام با پیشرفت جوامع حرکت می‌کند.

با وجود تنوع آثار کودک و نوجوان از سرزمین‌های غربی گرفته تا شرق دور و آفریقا، همچنان شاهد فقدان اولیه خط سیرهای مدون و مشخص در تفکیک دوره‌ها، سبک‌ها و مبانی فکری ادبیات کودک و نوجوان هستیم. نظر به رابطه عمیق و تأثیرگذار فعالیت‌های علمی و عملی در عرصه ادبیات کودک و نوجوان هرچه جریان‌های ادبی‌ساز، وضوح بیشتری داشته باشد به همان میزان جوامع در نقد و ارزیابی آثار کامیاب‌تر خواهند شد؛ حال آن‌که در این میان لازمه ورود، آشنایی با پدیدآورندگان آثار کودک و نوجوان و سطح فعالیت آنان است.

در این کتاب تلاش شده است نویسندگان و شاعران موثر در حوزه کودک و نوجوان به تفکیک کشورها معرفی شوند. میران گزینش در این اثر، اولین‌ها و موثرترین‌ها بوده است؛ به‌طوری که کشورها بر اساس حروف الفبایی مرتب شده و پدیدآورندگان در ذیل نام کشورها همراه با شمار برخی آثار و مختصری از اثر یا نوشته ذکر شده‌اند. در این مجموعه از بررسی و تحلیل آثار صرف‌نظر کرده‌ایم. با توجه به وسعت فعالیت نویسندگان و شاعران ادبیات کودک و نوجوان در کشورمان (هرچند در کتاب «تاریخ ادبیات کودکان ایران» به اهتمام محمدهادی محمدی و زهره قایینی بخش اعظم معرفی اشخاص انجام شده) پرداختن به این قسمت در شکل مجزا و مفصل در مجموعه‌ای دیگر، صورت خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها