کد خبر: 261342
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۶ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

ابوبکر درویشی، عضو شورای شهر بانه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

100 کولبر از خردادماه کشته یا زخمی شده‌اند/ طرح انسداد بازارچه مرزی را تعطیل کرد/ عراق مخالف بازگشایی مرز است

عضو شورای شهر بانه با اشاره به تیراندازی نیروهای مرزی به کولبران در مرز ایران و عراق، گفت: این اتفاق در مرز بانه رخ داد که طی آن 3 نفر زخمی شدند و یک نفر فوت شده است و من دوشنبه برای تحویل جنازه این کولبر به سنندج رفتم و قرار است که پیکر او به بانه منتقل شود.

100 کولبر از خردادماه کشته یا زخمی شده‌اند/ طرح انسداد بازارچه مرزی را تعطیل کرد/ عراق مخالف بازگشایی مرز است
کد خبر: 261342
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۶ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ابوبکر درویشی عضو شورای شهر بانه ضمن اشاره به فوت و جراحت چند تن از کولبران در مرز ایران و عراق، گفت: از زمانی که طرح انسداد مرزی بین ایران و عراق مطرح شده است، هر روز از گوشه و کنار کردستان، کولبران به صورت غیرقانونی مجبور به ورود و خروج از مرز هستند که نیروهای هنگ مرزی ایران به آنان تیراندازی می‌کنند و تقریبا هر روز این اتفاق در حال تکرار است و شاهد آن هستیم.

او درباره جزییات بیشتر این اتفاق به «اعتمادآنلاین» گفت: این اتفاق در مرز بانه رخ داد که طی آن 3 نفر زخمی شدند و یک نفر فوت شده است و من دوشنبه برای تحویل جنازه این کولبر به سنندج رفتم و قرار است که پیکر وی به بانه منتقل شود.

این عضو شورای شهر بانه در پاسخ به این پرسش که آیا علت مرگ این کولبر تیراندازی گزارش شده است، تصریح کرد: بله، علت مرگ تیراندازی بوده است. کولبران برای کوله‌بری رفته بودند و نیروهای هنگ مرزی به آنان شلیک کردند که چند نفر مورد اصابت قرار گرفتند. یک نفر فوت شد و سه نفر در بیمارستان بستری هستند و حال یک نفرشان وخیم گزارش شده است.

درویشی درباره مسیر تردد کولبران در مرز بانه نیز توضیح داد: بعد از طرح انسداد مرز، مرزهای بین ایران و عراق از جمله معبرهای کولبری مسدود شده‌ است. طرح انسداد مرز به جهت معیشتی، مردم این منطقه را تحت شعاع قرار داده است. این فشار معیشتی باعث شده که مردم با علم به آنکه در صورت تردد در معبرهای موقت کولبری ممکن است مورد اصابت گلوله قرار بگیرند، ولی به لحاظ معیشتی به جای فساد و جنایت و دزدی و قتل ترجیح می‌دهند که کولبری کنند.

او افزود: آنها در برابر دریافت مبلغ کمی جان خودشان را به خطر می‌اندازند. شاید مورد اصابت گلوله قرار بگیرند و فوت کنند یا مجروح شوند و امکان دارد که پایشان روی «مین» برود و قطع عضو شوند. جالب است بدانید که از خرداد ماه و بعد از طرح انسداد مرزی حدود 100 نفر از کولبران بر اثر تیراندازی کشته یا مجروح شده‌اند.

این عضو شورای شهر بانه درباره وضعیت عمومی مجروحان حادثه اخیر، اعلام کرد: علاوه بر این که یکی از کولبران فوت کرده است، حال یکی دیگر از کولبران وخیم است و برای پیگیری وضعیت درمانی او را به یکی از مراکز درمانی در عراق منتقل کرده‌اند و دو نفر را به بیمارستان بانه و از آنجا به سنندج منتقل کردند که یک نفر جان خودش را از دست داد.

درویشی همچنین درباره کارت ویژه شناسایی کولبران برای تردد در مرزها، گفت: کارت الکترونیک صادر و فعال شده و مورد استفاده هم قرار گرفته است ولی بعد از طرح انسداد مرزی مردم بلاتکلیف هستند که چگونه می‌توانند از طریق کولبری امرار معاش کنند. بنابراین من بر این نکته اصرار دارم که اولا طرح انسداد با توجه به وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست. ثانیا لازم است تا بازگشایی و راه‌اندازی مسیر اصلی تردد کولبران، دولت محترم و شورای امنیت ملی معابر موقت مرزی کولبران ساماندهی کند تا شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم.

او افزود: متاسفانه تا امروز شایعات مختلفی درباره مرزهای موقت و اصلی برای تردد کولبران مطرح است. یک روز می‌گویند که مسیر اصلی به زودی راه‌اندازی می‌شود و روز دیگر می‌گویند که مسیرهای موقت به صورت رسمی پذیرفته می‌شوند ولی هنوز این حرف‌ها شعار است. البته پتاسنیل لازم برای انجام این مساله وجود دارد ولی زیرساخت‌های آن هنوز فراهم نشده است.

این عضو شورای شهر بانه افزود: 3 مرز در استان کردستان برای تردد کولبران موجود است ولی 2 مرز به دلیل مخالفت دولت مرکزی عراق هنوز راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. کارت‌های الکترونیکی هم که برای کولبران صادر شده است، صرفا برای تردد از مسیرهای اصلی است. بنابراین در چنین وضعیتی مردم تحت فشار قرار دارند و از نظر معیشتی زیر خط فقر هستند. آنان نه درآمد پایدار و نه شغل ثابتی دارند که برای حل مشکلات کولبری بتوانند منتظر بمانند. آنان برای امرار معاش و گذراندن زندگی‌شان مجبور هستند که به کولبری پناه بیاورند.

درویشی ادامه داد: تبعات کولبری هم چنین است که یا پای کولبران روی مین می‌رود و یا آنکه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جانشان تهدید می‌شود.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بازارچه‌های مرزی در کردستان، گفت: اول باید بگویم که واژه کولبری اختراع دولت آقای روحانی بود. کولبری در شان و منزلت مردم این مملکت نیست. این مردم از انقلاب و نظام و آب و خاک این کشور دفاع کردند و جان خودشان را در این راه فدا کردند. این اصلا منصفانه نیست و صرفا در سطح بین‌المللی خوراک رسانه‌های بیگانه را فراهم کرده است که مردم باید این چنین امرار معاش کنند و این تبعات منفی به همراه دارد.

درویشی افزود. به هرحال در این شرایط باید مرز کولبری برای افرادی که فاقد شغل ثابت و درآمد هستند «بخور نمیر» امرار معاش کنند. بنابراین بازارچه‌های مرزی راه‌اندازی شد. اما این بازارچه‌ها بعد از طرح انسداد مرزها تعطیل شده است.

این عضو شورای شهر خطاب به شورای تامین امنیت استان،گفت: انتظار این می‌رود که درباره طرح انسداد مرز یک بازنگری صورت بگیرد و تا زمانی که مرزهای رسمی راه‌اندازی شود از معابر موقت امکان تردد کولبران فراهم شود تا مردم بتوانند امرار معاش کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها