کد خبر: 261380
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۱۱:۱۹:۰۰
| |

عوامل مستعدکننده سرطان پستان چیست؟

یک کارشناس‌ارشد مشاوره در مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: سابقه فامیلی در اقوام درجه اول، نازائی، زایمان نکردن و نداشتن شیردهی، اولین حاملگی زن در بالای 35 سال، تابش اشعه ایکس به قفسه پستان و مصرف 4 سال یا بیشتر قرص پیشگیری از بارداریو ... از عوامل مستعدکننده سرطان پستان است.

عوامل مستعدکننده سرطان پستان چیست؟
کد خبر: 261380
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ ۱۱:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ آرزو صفائی کارشناس‌ارشد مشاوره در مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، در رابطه با سرطان پستان، اظهار کرد: سرطان به مجموعه بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که در آن سلول‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می‌دهد و این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در فرد سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز آن‌ها، تعادل وجود دارد. در زمانی که سلول‌های بدن از نظم و تعادل طبیعی خارج می‌شود، در واقع سلول‌ها سرطانی می‌شود. از اجتماع این سلول‌های سرطانی و تخریب سلول‌ بافت‌های سالم، توده‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود. اگر تومور به لایه‌ای محدود ختم شده و به سایر بافت‌ها و ارگان‌ها مجاور و دوردست سرایت (متاستاز) نکند، تومور خوش ‌خیم (غیرسرطانی‌) است.

وی با اشاره به سرطانی شدن تومور، افزود: اگر تومور گسترده شود یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافت‌ها و ارگان‌ها را داشته باشد بدخیم (سرطانی) نامیده می‌شود. در صورتی که سلول‌های سرطانی در مجاورت خون و لنف قرار داشته باشد، میزان انتشار آن‌ها به بافت‌ها و ارگان‌های دور دست افزایش پیدا می‌کند. انتشار سلول‌های سرطانی به بافتهاا و ارگان‌های اطراف (متاستاز) منجر به بدخیم‌تر شدن وضعیت سرطان می‌شود.

صفائی‌نژاد با اشاره به علائم عمومی سرطان‌ها، تصریح کرد: تغییر در دفع ادرار و مدفوع، زخمی که به مدت طولانی بهبود نیافته، خونریزی یا ترشخ غیر طبیعی، سفتی یا توده در پستان یا جای دیگر بدن، سوء هاضمه یا مشکل در بلعیدن، تغییرات آشکار در زگیل یا خال، سرفه مزاحم یا خشونت صدا، از علائم عمومی سرطان‌ها است.

وی با اشاره به دیگر علائم عمومی، گفت: در کشور ما، تعداد مبتلایان به سرطان پستان در محدوده سنی 49-40 سال از سایر رده‌های سنی بیشتر است. یک سوم سرطان‌های پستان قابل پیشگیری بوده و سرطان پستان در مراحل اولیه معمولا بدون علامت است و در صورت تشخیص صحیح و به موقع، در بسیاری از موارد قابلیت درمان راحت‌تر و موفق‌تر دارد. هر چقدر سرطان پستان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر و موفقیت‌آمیزتر است.

کارشناس‌ارشد مشاوره در مامائی معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، یادآور شد: در کشور ما در حدود 80 درصد توده‌های پستان توسط خودآزمایی و معاینه پستان توسط خود زنان کشف می‌شود و در بسیاری از موارد به علت عدم آگاهی زنان نسبت به علائم بیماری، افراد در مراحل پیشرفته‌تری از بیماری سرطان پستان مراجعه می‌کنند. به همین دلیل لازم است بانوان جهت حفظ سلامت خود، حقایقی را در مورد این بیماری بدانند و خود آزمایی پستان را یاد گرفته و انجام دهند.

این مسئول خاطرنشان کرد: سابقه فامیلی در اقوام درجه اول، نازائی، زایمان نکردن و نداشتن شیردهی، اولین حاملگی زن در بالای 35 سال، بلوغ زودرس و یائسگی دیررس، درمان هورمونی بعد از یائسگی به منظور تاخیر در یائسگی، چاقی بعد از یائسگی، مصرف غذاهای حاوی چربی حیوانی زیاد، تابش اشعه ایکس به قفسه پستان و مصرف 4 سال یا بیشتر قرص پیشگیری از بارداری از عوامل مستعدکننده سرطان پستان است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها